2008-04-01, 18:11
Medlem
woofers avatar
Woofer har efter en resa i södra afrika råkat dra på sig en släng av salmonella. Har inte haft några symptom så jag blev lite överaskad när jag fick provsvaret.

Då jag jobbar i kök är jag skyldig att lämna salmonellaprov vid utlandsvistelse.

För tillfället så har läkaren avstängt mig från jobbet. Jag fick dock inga klara svar över hur denna smittbärarpeng fungerar. Den hadde till skillnad från sjukpening ingen karensdag men jag förstår inte riktigt vem som betalade ut den arbetsgivaren eller försäkringskassan? Är den också på 80% av lönen?

Nån som har lite koll får gärna förklara begreppet "smittbärarpenning"

/Woofer *som nu tydligen är almänfarlig*
Citera
2008-04-01, 18:49
Medlem
goE-s avatar
Tänkte initialt skriva ett ytterst okonstruktivt inlägg då jag inte besitter kunskap om ämnet, och istället påpeka 2 saker. Till att börja med låter "smittbärarpenning" föga attraktivt. Det andra som attraherade min uppmärksamhet var ditt bruk av tredje person singular för att benämna dig själv, vilket är ett symptom autism kan ge...

Nåväl, som jag skrev så TÄNKTE jag skriva ett okonstruktivt pga bristande kunskap. Dock är jag rätt sjukt grym på att googla. En sökning på "smittbärarpenning" gav följade sida, vilket spontant gav väldigt många svar på dina frågor.

Har du testat den senaste heta sidan: www.google.se ? Jag rekommenderar den hjärtligen och kryper sakteligen tillbaka in i drygskåpet.
Citera
2008-04-01, 19:54
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Det andra som attraherade min uppmärksamhet var ditt bruk av tredje person singular för att benämna dig själv, vilket är ett symptom autism kan ge...

Får jag assburger och automagiskt femma i allt ifall jag börjar med det? (Sartre wants his easy fivers! ).

Sedan så är det väl FK som betalar ut smittbärarpeng? Vet dock inte hur det funkar nu när AG ska betala in sjuklön de första två veckorna...

Dessutom varför är salmonella 'allmänfarligt'-klassad?
Citera
2008-04-01, 19:56
Medlem
woofers avatar
Woofer börjar med att slita ut goE- ur drygskåpet och utdelar en bitchslapp för drygt uppförande.

Allt eller iaf mycket av det som står på FB går ju att googla fram eller läsa sig till i andra forum så varför då skriva här överhuvudtaget?

I vilket fall, jag hadde faktiskt googlat innan och även läst på FK och även en del andra ställen. Texten där är dock något torr och stämmer inte överens med vad läkaren sa och det finns ibland olika tolkningar av regler och framförallt hur dom skall tillämpas. Därför tyckte jag att det var en bra idé att skriva ett inlägg här och kolla om någon har mer erfarenhet av just "smittbärarpenning"

Håller dock med om att det är ett synnerligen osexigt ord...

Puss

Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Får jag assburger och automagiskt femma i allt ifall jag börjar med det? (Sartre wants his easy fivers! ).

Sedan så är det väl FK som betalar ut smittbärarpeng? Vet dock inte hur det funkar nu när AG ska betala in sjuklön de första två veckorna...

Dessutom varför är salmonella 'allmänfarligt'-klassad?

Ja det är inte jag som kommit på att salmonella ska klassas som allmänfarlig, har som sagt inga direkta symtom själv så jag förstår inte vad det gnälls om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in