2008-04-01, 01:22
Medlem
Har en ny frys från elektrolux , den är 6månader gammal.

sedan jag köpte den har jag haft problem med att allt smakar "frys"
all mat blir täckt av ett lager av vita iskristaller , maten luktar konstigt och hela frysen frostar igen gång på gång på gång , jag har frostat av den hela 5 gånger på 6 månader.

vaför får maten den här konstiga smaken? är det frysen som är pajj?
Citera
2008-04-01, 01:32
Medlem
dumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth

all mat blir täckt av ett lager av vita iskristaller , maten luktar konstigt och hela frysen frostar igen gång på gång på gång , jag har frostat av den hela 5 gånger på 6 månader.

Låter ju onekligensom att något är fel i a f ... Prata med inköpsstället ?
Citera
2008-04-01, 01:33
Bannlyst
Citat:

Låter som att det är för varmt i frysen, har du kollat tempen med termometer?
Använd "snabbfrysknappen" när du fryser in större mängder mat.
Citera
2008-04-01, 01:42
Medlem
suck börjar bli så trött på att grejjerna går sönder , på jobbet i resturangen har vi ordentliga maskiner , synd att dom är så dyra bara.
Citera
2008-04-01, 01:44
Medlem
StigAllans avatar
Kan var någon list som inte tätar eller så är det något läckage på baksidan där kylslingor och annat kommer in i utrymmet som ska kylas.
Reklamera frysen.
Citera
2008-04-01, 01:50
Bannlyst
Citat:
suck börjar bli så trött på att grejjerna går sönder , på jobbet i resturangen har vi ordentliga maskiner , synd att dom är så dyra bara.

Börja med att kolla tempen i frysen, -18 °C eller gärna lite kallare, vet inte vilket effektläge du kör på men sänk tempen om möjligt.
Det kan även vara som StigAllan säger att det inte är riktigt tätt, där av frosten, fukt som kommer in, samt att tempen inte blir rätt.
Citera
2008-04-01, 04:07
Medlem
Iskristallerna är ju kondenserad vattenånga som antingen kommer från eventuella matvaror förvarade i burkar utan lock, ej tillslutna påsar m.m. (notera att en viss mängd avdunstning sker även under en vätskas fryspunkt) eller från frysens omgivning. Det troliga är väl det sistnämnda och det talar därmed för att din frys läcker och släpper in vattenånga. Gör som StigAllan skrev, reklamera den!
Citera
2008-04-01, 04:10
Medlem
Flytande_argots avatar
Lägg en iskub i en kopp/fat i frysen och titta om den uppvisar tecken på att ha smält efter ett tag, isåfall är det ju inte kallt i frysen hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in