2008-03-31, 22:11
Medlem
Någon som har koll på hur alkohol har för inverkan på inlärning och minnet? Minnet kräver en hel del tid på sig för att lagra nytt material, vilket man kan se t.ex. på tvåbarnsmamman som blev knivskuren nyligen. Hon kommer inte ihåg någonting alls av händelsen, vilket förklarades av att hennes hjärna inte hade tid att lagra minnena innan hon förlorade medvetandet.

Jag vet att alkohol påverkar minnet på något sätt, men inte exakt hur. Så jag tar tacksamt mot en förklaring till hur inlärning och minnet påverkas av alkohol.
Citera
2018-02-14, 19:35
Medlem
*BUMP*

Är väldigt nyfiken gällande alkoholens effekt på minnet, framförallt korttidsminnet. Låt säga att jag studerar idag, för att sedan dricka alkohol (inga jättemängder men låt säga 12-16cl, 40% sprit), kommer jag gå miste om min nylärde kunskap i en högre grad än om jag inte druckit alls, eller påverkar det inte minnet när jag redan har informationen?
Citera
2018-08-24, 18:14
Medlem
Hon drabbades av PTSD.
Vad gäller inlärning så har forskningen funnit att ett "missbruk" av alkohol för en man sänker dopaminnivåerna med 40% kroniskt, för en kvinna tar det 4 år. Dopamin påverkar många funktioner, bland annat motivation och fokus.
Sen kan vi ju titta på hur många som faktiskt använder alkohol för att just GLÖMMA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in