2008-03-31, 21:00
Medlem
Adolf bittlers avatar
Varje gng jag sitter vid min stationra dator och gr ngonting tar det aldrig mer n 60 minuter innan jag fr en bluescreen dr det str att ngot har blivit fel i windows och att windows har avslutats fr att frhindra skada.

Om jag direkt efter det frsker starta datorn s kommer det upp ett flertal olika alternativ att starta windows p olika stt, vanligt, safemode m.m. Inget av dessa alternativ fungerar, det som hnder om jag vljer ngot av alternativen r att datorn laddar och kommer tillbaka till samma alternativ, vntar jag dremot 25minuter med datorn avstngd s kan jag komma in i windows och anvnda de i ca 60 minuter till innan bluescreen kommer upp.

Har precis formaterat om windows i frhoppning om att det ska hjlpa, men icke samma frbaskade bluescreen igen och samma alternativ som inte gr att komma bort frn.

Hur i helvete fixar jag detta?
Citera
2008-03-31, 21:45
Medlem
Kallevinks avatar
Det lter som verhettning, se efter att burken inte r full med damm och att alla flktar snurrar. Kolla temperaturen p enheterna med Lavalys Everest eller liknande ocks.
Citera
2008-03-31, 21:50
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Det lter som verhettning, se efter att burken inte r full med damm och att alla flktar snurrar. Kolla temperaturen p enheterna med Lavalys Everest eller liknande ocks.

Det var min frsta tanke ocks, och jag var genast dr med dammsugaren men inte fan blev de bttre fr de, ska kolla med lavalys.
Citera
2008-03-31, 22:04
Medlem
927s avatar
blskrmen en ju windows stt att bertta vad som r fel, notera vad som str p den (oftast r det ju vettig info)
Citera
2008-03-31, 23:20
Medlem
BushwickBills avatar
Jag har samma skit fast det r mer oregelbundet, ibland kan jag haft den av hela dagen sedan bara ha den p i 20 min innan den dr, ibland kan den klara av hela dagar. Bluescreenen skriker ngot om systemfel men jag hinner knappt lsa vad som str innan datorn dr. Det enda jag hinner uppfatta r typ att det r ngon programvara bla bla, screenen r dr i max ett par sekunder.

Vad hnder om den dr pga verhettning? Kan ngot g snder?
Citera
2008-04-01, 08:03
Medlem
Detta hade min farmors dator ocks, bla skrmen d, jag laddade ner noadware 5.0 och scannade hennes dator, d och tog bort en massa med spyware, d fungerade datorn prima igen.
Citera
2008-04-01, 12:50
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaraTF
Detta hade min farmors dator ocks, bla skrmen d, jag laddade ner noadware 5.0 och scannade hennes dator, d och tog bort en massa med spyware, d fungerade datorn prima igen.

Fast jag har scannat med Nod och hela arsenalen och inget fungerar.
Citera
2008-04-01, 14:22
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fast jag har scannat med Nod och hela arsenalen och inget fungerar.

kolla loggboken och klicka bort omstart vid systemfel
Citera
2008-04-01, 18:48
Medlem
om det blir blskrm oregelbundet, s kan det vara fel p minnet.
felmeddelandet brukar d vara IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, knns detta igen?

hade sjlv detta problem fr en vecka sen typ. d lt jag den vara helt avstngd i nn dag och sen har det inte blivit s mer... mysko, men jag hade vl tur d
Citera
2008-04-01, 19:15
Medlem
927s avatar
det felmeddelandet kan innebra massor, jag fick det tex nr jag 2006 infektera en datorn med zlob (fejk codec till wmp). det blev nn krock nr brandvggen skulle starta
Citera
2008-04-01, 19:29
Medlem
Om ni har problem med att inte hinna lsa felmeddelandet innan datorn startas om r det fr att "it's a feature, not a bug". Avaktivera funktionen under kontrollpanelen->system->avancerat->start och terstllning (eller liknande)->klicka ur "starta om automatiskt"-rutan.

Anteckna de siffror som str efter BCCode p blskrmen fr att sen kunna googla p saken.

Minnesfel brukar generellt kunna ge alla mjliga typer av BCCodes, det skraste sttet att veta om man rkat ut fr detta r att man fr flera olika "ovanliga" BCCodes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in