2008-03-31, 21:00
Medlem
Adolf bittlers avatar
Varje gång jag sitter vid min stationära dator och gör någonting tar det aldrig mer än 60 minuter innan jag får en bluescreen där det står att något har blivit fel i windows och att windows har avslutats för att förhindra skada.

Om jag direkt efter det försöker starta datorn så kommer det upp ett flertal olika alternativ att starta windows på olika sätt, vanligt, safemode m.m. Inget av dessa alternativ fungerar, det som händer om jag väljer något av alternativen är att datorn laddar och kommer tillbaka till samma alternativ, väntar jag däremot 25minuter med datorn avstängd så kan jag komma in i windows och använda de i ca 60 minuter till innan bluescreen kommer upp.

Har precis formaterat om windows i förhoppning om att det ska hjälpa, men icke samma förbaskade bluescreen igen och samma alternativ som inte går att komma bort från.

Hur i helvete fixar jag detta?
Citera
2008-03-31, 21:45
Medlem
Kallevinks avatar
Det låter som överhettning, se efter att burken inte är full med damm och att alla fläktar snurrar. Kolla temperaturen på enheterna med Lavalys Everest eller liknande också.
Citera
2008-03-31, 21:50
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Det låter som överhettning, se efter att burken inte är full med damm och att alla fläktar snurrar. Kolla temperaturen på enheterna med Lavalys Everest eller liknande också.

Det var min första tanke också, och jag var genast där med dammsugaren men inte fan blev de bättre för de, ska kolla med lavalys.
Citera
2008-03-31, 22:04
Medlem
927s avatar
blåskärmen en ju windows sätt att berätta vad som är fel, notera vad som står på den (oftast är det ju vettig info)
Citera
2008-03-31, 23:20
Medlem
BushwickBills avatar
Jag har samma skit fast det är mer oregelbundet, ibland kan jag haft den av hela dagen sedan bara ha den på i 20 min innan den dör, ibland kan den klara av hela dagar. Bluescreenen skriker något om systemfel men jag hinner knappt läsa vad som står innan datorn dör. Det enda jag hinner uppfatta är typ att det är någon programvara bla bla, screenen är där i max ett par sekunder.

Vad händer om den dör pga överhettning? Kan något gå sönder?
Citera
2008-04-01, 08:03
Medlem
Detta hade min farmors dator också, blåa skärmen då, jag laddade ner noadware 5.0 och scannade hennes dator, då och tog bort en massa med spyware, då fungerade datorn prima igen.
Citera
2008-04-01, 12:50
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaraTF
Detta hade min farmors dator också, blåa skärmen då, jag laddade ner noadware 5.0 och scannade hennes dator, då och tog bort en massa med spyware, då fungerade datorn prima igen.

Fast jag har scannat med Nod och hela arsenalen och inget fungerar.
Citera
2008-04-01, 14:22
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fast jag har scannat med Nod och hela arsenalen och inget fungerar.

kolla loggboken och klicka bort omstart vid systemfel
Citera
2008-04-01, 18:48
Medlem
om det blir blåskärm oregelbundet, så kan det vara fel på minnet.
felmeddelandet brukar då vara IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, känns detta igen?

hade själv detta problem för en vecka sen typ. då lät jag den vara helt avstängd i nån dag och sen har det inte blivit så mer... mysko, men jag hade väl tur då
Citera
2008-04-01, 19:15
Medlem
927s avatar
det felmeddelandet kan innebära massor, jag fick det tex när jag 2006 infektera en datorn med zlob (fejk codec till wmp). det blev nån krock när brandväggen skulle starta
Citera
2008-04-01, 19:29
Medlem
Om ni har problem med att inte hinna läsa felmeddelandet innan datorn startas om är det för att "it's a feature, not a bug". Avaktivera funktionen under kontrollpanelen->system->avancerat->start och återställning (eller liknande)->klicka ur "starta om automatiskt"-rutan.

Anteckna de siffror som står efter BCCode på blåskärmen för att sen kunna googla på saken.

Minnesfel brukar generellt kunna ge alla möjliga typer av BCCodes, det säkraste sättet att veta om man råkat ut för detta är att man får flera olika "ovanliga" BCCodes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in