2008-03-31, 20:21
Medlem
Jouys avatar
Jag har fått en uppgift att skriva om Odysséen, bl a varför den är en klassiker och kan berättas om och om igen.
Jag har vissa problem med att använda hjärnan just nu och jag har dessutom aldrig förstått grejen med Odysséen

Beror det på att historien är tidlös och innehåller saker som sker i vår vardag? Om man tänker på kärlek, bråk och kamp, vill säga.
Eller är det något simpelt som att folk gillar reseberättelser helt enkelt?

Upplys mig!
Citera
2008-03-31, 20:28
Medlem
Isidors avatar
Från Wikipedia:

Citat:
The poem is fundamental to the modern Western canon and is indeed the second—the Iliad is the first—extant work of Western literature.
Citera
2008-03-31, 22:48
Medlem
Pttja, du är väl inne på rätt spår själv. Som med den mesta goda litteraturen så är den aktuell oavsett i vilken tid man befinner sig.
Citera
2008-03-31, 22:55
Medlem
Dr_knass avatar
Eftersom den skrevs för så länge sedan.
Citera
2008-04-01, 02:42
Medlem
Jouys avatar
Okey, man tackar för svaren. Visserligen var det en lätt fråga men ibland orkar man inte tänka.
Citera
2008-04-01, 18:33
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jouy
Okey, man tackar för svaren. Visserligen var det en lätt fråga men ibland orkar man inte tänka.
När jag har idétorka brukar jag köra en sökning på Wikipedia samt googla runt lite. Även om man kanske inte behöver sno ett färdigpaketerat resonemang rakt av, så brukar det hjälpa för att få igång hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in