2012-04-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukoupeni
Det skulle vara intressant att höra mer om varför dom är nöjda med just den utbildningskombinationen, du kan inte vidareutveckla en aning?
Jag kan se synergieffekter mellan många kombinationer av utbildningar men jag kan inte direkt inse synergieffekterna med att plugga läkare+civilingenjör, om det inte är inom bioteknik eller kemi.
Om man gör det samtidigt måste det ha att göra med status eller att man absolut inte kan välja mellan utbildningarna. Om man tar de efter varandra handlar det ofta om att sadla om eller bara att man är intresserad och tycker det är kul att plugga.
Citera
2012-04-20, 00:02
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att höra mer om varför dom är nöjda med just den utbildningskombinationen, du kan inte vidareutveckla en aning?
Jag kan se synergieffekter mellan många kombinationer av utbildningar men jag kan inte direkt inse synergieffekterna med att plugga läkare+civilingenjör, om det inte är inom bioteknik eller kemi.
Jag har tyvärr inte alltför bra koll på området, då jag inte har några planer att själv utbilda mig till läkare. Det jag har hört är att vissa teknikföretag (inom ett flertal områden, däribland biofysik, bioteknik, kemi och liknande) har användning för både läkare och ingenjörer, då en läkare kan undersöka exempelvis vilka effekter ett preparat har på kroppen. Tanken är då så som jag förstått det att en person som är både läkare och fysiker kan sköta processer snabbare och effektivare än om en läkare och en fysiker skulle behövt bolla resultat emellan varandra.

Detta är ju bara ett användningsområde, men kombinationen är ju tveklöst nischad om man ska få användning för båda utbildningarna.
Citera
2012-04-20, 07:41
Medlem
Dukoupenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Jag har tyvärr inte alltför bra koll på området, då jag inte har några planer att själv utbilda mig till läkare. Det jag har hört är att vissa teknikföretag (inom ett flertal områden, däribland biofysik, bioteknik, kemi och liknande) har användning för både läkare och ingenjörer, då en läkare kan undersöka exempelvis vilka effekter ett preparat har på kroppen. Tanken är då så som jag förstått det att en person som är både läkare och fysiker kan sköta processer snabbare och effektivare än om en läkare och en fysiker skulle behövt bolla resultat emellan varandra.

Detta är ju bara ett användningsområde, men kombinationen är ju tveklöst nischad om man ska få användning för båda utbildningarna.

Det bekräftar ungefär vad jag trodde. Rimligtvis blir man då mer nischad än om man väljer "klassikern" <godtycklig yrkesexamen>+ekonomi, förutsatt att man vill få användning för båda utbildningarna. Man ska dock inte förkasta en utbildningskombination bara för det, att läsa för det höga nöjets skull är en anledning som tenderar att falla bort i pratet om utbildningar.

Det finns ju fler kombinationer som inte är alldeles uppenbara att synnergieffekter, exempelvis sa en akademisk auktoritet inom materialära att hans drömkandidat för Ph.D-studier var en person med en master i fysik och en kandidat/master i kemi.
Citera
2012-04-20, 08:45
Medlem
evolutes avatar
Citat:

De jag känner som har den kombinationen (bara 2 st) är läkare idag och började på F, kom sedan på att de hellre ville vara läkare och bytte efter några år. Eftersom de inte hade så mycket kvar på F så slutförde de programmet i långsam takt medan de pluggade läkarprogrammet. Kombinationen är väldigt ovanlig.

Under mina år på KTH var det mig veterligen ingen som pluggade helfart läkare/civing samtidigt i syfte att boosta sitt cv. Då pluggar man nog mycket hellre ekonomi vid sidan om. Man kan ju också fråga sig hur väl man kan prestera. Om man vill arbeta som läkare vill man väl kunna lägga ned ordentlig tid på sina studier eftersom ämneskunskaperna ofta är relevanta (tänker jag mig) till skillnad från alla kurser i ex. företagsekonomi vars centrala innehåll är... [välj ord själv].
Citera
2012-04-20, 16:58
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Det jag har hört är att vissa teknikföretag (inom ett flertal områden, däribland biofysik, bioteknik, kemi och liknande) har användning för både läkare och ingenjörer, då en läkare kan undersöka exempelvis vilka effekter ett preparat har på kroppen.

Har du möjlighet att ge några exempel?
Citera
2012-04-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Har du möjlighet att ge några exempel?
Tyvärr känner jag inte till ett mer konkret exempel.
Citera
2012-05-08, 22:50
Medlem
Citat:
Bra inlägg, men jag vill tillägga ett par punkter:

Om man desperat vill förbereda sig ytterligare så skulle jag rekommendera att man lär sig att skriva naturvetenskapliga dokument på dator, rekommenderar LaTeX, då man kommer ha stor nytta av detta (och spara absurt mycket tid jämfört med att sitta i MS Office Eq-editor) när man skriver sina labrapporter.

Nice och informativt inlägg Dukoupeni.

Jag skaffade MikTeX och TeXMaker. Skulle du rekommendera någon annan editor? (win 7)
Jag har aldrig jobbat med LaTeX innan, så det är nytt för mig. Däremot har jag kört på hårt på MS Office Equations.
Eftersom jag inte suttit och "kodat" sen jag var typ 15 och fuskade lite html så är det inget jag är van vid. Följande fråga dyker därför upp: På vilket sätt är LaTeX tidsbesparande? (efter att man lärt sig hantera det dvs).
Det lilla jag snappat upp är att man kan knyta formlerna till kortkommandon så det bara är att mata med fingrarna på tangentbordet. Is that right?
För isf ser jag tidsbesparingen.
Citera
2012-05-09, 08:00
Medlem
Dukoupenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Nice och informativt inlägg Dukoupeni.

Jag skaffade MikTeX och TeXMaker. Skulle du rekommendera någon annan editor? (win 7)
Jag har aldrig jobbat med LaTeX innan, så det är nytt för mig. Däremot har jag kört på hårt på MS Office Equations.
Eftersom jag inte suttit och "kodat" sen jag var typ 15 och fuskade lite html så är det inget jag är van vid. Följande fråga dyker därför upp: På vilket sätt är LaTeX tidsbesparande? (efter att man lärt sig hantera det dvs).
Det lilla jag snappat upp är att man kan knyta formlerna till kortkommandon så det bara är att mata med fingrarna på tangentbordet. Is that right?
För isf ser jag tidsbesparingen.

Jag använder TeXShop som finns till Mac OSX. Mina kamrater som har windows som OS (inte så många, dom flesta använder mac) använder MikTex. Jag har ingen större koll på vad som är bättre eller sämre, men jag är väldigt nöjd med TeXShop.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med fetstilt. Vilka formler syftar du på?

Tidsbesparingsaspekten som jag upplever den är främst att man skriver allt i en brödtext. Några av dom bästa funktionerna med LaTeX enligt mig är:
*När man väl lärt sig dom vanligast återkommande matematiska symbolerna/operatorerna så går det fort att skriva ekvationer/uttryck/. Om man inte vet hur man skriver något så googlar man det och hittar det på ett ögonblick.
*När man infogar bilder skriver man in sökvägen till bilden, och om man sparar en ny bild med samma namn så kommer den automatiskt in i dokumentet när man exekverar sitt dokument. Detta har stor fördel om man arbetar med något projekt i typ MATLAB och vill ha med figurer med rätt fontstorlek på axlar etc.
*Figur/tabelltexter hamnar där dom ska, även detta sker via brödtextskrivande, istället för att som i MS Word hamna lite feljusterade och man måste dessutom lägga till dom själv genom att klicka på bilden.
*Man har ett fenomenalt bra referenshanteringssystem, där man lagrar alla referenser i en .bib-fil. Har man dessutom BibDesk (följer med till TeXShop) så kan man söka upp böckerna i databaser som typ library of congress och därigenom få garanterat rätt information i sin referenslista.
*Vill man inkludera programmeringskod från exempelvis ett Javaprogram i appendix så kan importera det genom att skriva in sökvägen till koden. Ändrar och sparar man javakoden så kommer detta med när man exekverar sitt LaTex-dokument.
*Att hantera sidnumreringen är riktigt smidigt, vilket det inte är MS Word..

Sen kan LaTeX göra det mesta som MS Word också kan, som att exempelvis automatiskt generera innehållsförteckningar. Det finns säkert fler fördelar med LaTex som jag inte upplevt än.
Citera
2012-05-09, 10:41
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
*När man väl lärt sig dom vanligast återkommande matematiska symbolerna/operatorerna så går det fort att skriva ekvationer/uttryck/. Om man inte vet hur man skriver något så googlar man det och hittar det på ett ögonblick.

Ja, det är verkligen skönt att slippa hålla på och klicka en massa för minsta lilla matematiska bokstav man ska skriva. För att få reda på kommandot till en okänd symbol kan man rita symbolen med musen här och få reda på vad den heter. http://detexify.kirelabs.org/classify.html

Fler finesser man kan få i LaTeX som jag kommer att tänka på direkt (flera säkert inte alls unika för LaTeX):
  • Det blir snyggt! Särskilt ekvationer, men även text ser mycket bättre ut än i, säg, Word. Radbrytningsalgoritmen (som väljer mellan vilka ord eller stavelser radbrytningarna ska komma i marginaljusterad text) är mycket bättre än i Word (som ser ut att bara köra på tills raden är slut och då bryta). Jag har för mig att LaTeX ger varje rad en straffpoäng som är proportionell mot kuben av det extra utrymme som måste skjutas in mellan orden för att fylla ut hela raden. Sedan väljs radbrytningarna genom på sådant sätt att den totala straffpoängen för stycket minimeras. Det blir ett linjärprogrammeringsproblem.
  • Figurer, ekvationer, tabeller och dylikt numreras automatiskt och man hänvisar till, säg, en figur med hjälp av det namn man har givit figuren, och så infogar LaTeX figurens nummer och uppdaterar det när man lägger in nya figurer eller ändrar deras inbördes ordning.
  • Automatisk generering av figurlista och liknande. Det är som en innehållsförteckning över dokumentets figurer med figurnummer, figurtext och sidnummer.
  • Fri licens. Väldigt trevligt!
  • Rent och snyggt textformat. Lämpar sig väl för att ha i ett versionshanteringssystem och för samarbete där olika författare kan arbeta i olika delar av dokumentet samtidigt.
  • Länkar inom den resulterande PDF-filen (så att varje post i innehållsförteckningen och alla andra hänvisningar inom dokumentet blir klickbara länkar).

Inte sällan hör jag folk (och jag kan tänka så själv också) slå upp ett kompendium eller bok och säga "Usch, det här ser ju ut att vara skrivet i Word!". Det blir tråkigt att läsa för det ser så fult ut och man förlorar en del av förtroendet för författarens förmåga eftersom han ju är en sån där som skriver i Word. Man får intrycket av en högre stående varelse som har koll på vad han gör om han skriver i LaTeX.
Citera
2012-05-09, 11:04
Medlem
Dukoupenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Ja, det är verkligen skönt att slippa hålla på och klicka en massa för minsta lilla matematiska bokstav man ska skriva. För att få reda på kommandot till en okänd symbol kan man rita symbolen med musen här och få reda på vad den heter. http://detexify.kirelabs.org/classify.html

Fler finesser man kan få i LaTeX som jag kommer att tänka på direkt (flera säkert inte alls unika för LaTeX):
  • Det blir snyggt! Särskilt ekvationer, men även text ser mycket bättre ut än i, säg, Word. Radbrytningsalgoritmen (som väljer mellan vilka ord eller stavelser radbrytningarna ska komma i marginaljusterad text) är mycket bättre än i Word (som ser ut att bara köra på tills raden är slut och då bryta). Jag har för mig att LaTeX ger varje rad en straffpoäng som är proportionell mot kuben av det extra utrymme som måste skjutas in mellan orden för att fylla ut hela raden. Sedan väljs radbrytningarna genom på sådant sätt att den totala straffpoängen för stycket minimeras. Det blir ett linjärprogrammeringsproblem.
  • Figurer, ekvationer, tabeller och dylikt numreras automatiskt och man hänvisar till, säg, en figur med hjälp av det namn man har givit figuren, och så infogar LaTeX figurens nummer och uppdaterar det när man lägger in nya figurer eller ändrar deras inbördes ordning.
  • Automatisk generering av figurlista och liknande. Det är som en innehållsförteckning över dokumentets figurer med figurnummer, figurtext och sidnummer.
  • Fri licens. Väldigt trevligt!
  • Rent och snyggt textformat. Lämpar sig väl för att ha i ett versionshanteringssystem och för samarbete där olika författare kan arbeta i olika delar av dokumentet samtidigt.
  • Länkar inom den resulterande PDF-filen (så att varje post i innehållsförteckningen och alla andra hänvisningar inom dokumentet blir klickbara länkar).

Inte sällan hör jag folk (och jag kan tänka så själv också) slå upp ett kompendium eller bok och säga "Usch, det här ser ju ut att vara skrivet i Word!". Det blir tråkigt att läsa för det ser så fult ut och man förlorar en del av förtroendet för författarens förmåga eftersom han ju är en sån där som skriver i Word. Man får intrycket av en högre stående varelse som har koll på vad han gör om han skriver i LaTeX.

Fantastiskt bra inlägg! Jag visste inte att det fanns möjlighet att rita och få reda på hur man skriver symbolen i LaTeX, kan säkert vara användbart även om man lär sig dom flesta vanligast återkommande symbolernas kommandon utantill.

Jag ser att jag missade att räkna upp några fördelar med LaTeX. Att man slipper kompabilitetsproblem när man är flera som skriver på samma arbete men använder olika OS och editorer är en otroligt fördel. Alla har ju inte samma hård- och mjukvara inom akademin, till skillnad från i näringslivet där man inom samma avdelning/företag ofta har samma uppsättning.

Att designen på dom resulterande dokumenten är riktigt bra, och stilren, är kanske den största fördelen med LaTeX. Faktum är att jag har mitt CV och min CL-mall skrivna i LaTeX, bara för att det blir absurt mycket snyggare än om man skriver i MS Word. Jag använder även LaTeX när jag skriver icke-teknik-och-naturvetenskapliga dokument, bara för att det blir så mycket snyggare och för att kunna utnyttja alla fina funktioner gällande sidnumrering/figurer/tabeller etc. (Jag är en LaTeX-fanboy, i know..)
Citera
2012-05-09, 12:16
Medlem
LaTeX är snyggt men fyfan vad galen man kan bli på skiten, blodtryckshöjare av rang. Har hört att det uppstått massa slagsmål och diverse brott på F som en konsekvens av LaTeX och MATLAB-användande.
Citera
2012-05-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george-costanza
LaTeX är snyggt men fyfan vad galen man kan bli på skiten, blodtryckshöjare av rang. Har hört att det uppstått massa slagsmål och diverse brott på F som en konsekvens av LaTeX och MATLAB-användande.

What? Är det något som är blodtryckshöjare så är det väl att sitta och klicka i equation editor i word. När man skrivit ett par rapporter i latex går det rätt smidigt, och felmeddelanden är bara att googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in