Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Nice och informativt inlägg Dukoupeni.
Jag skaffade MikTeX och TeXMaker. Skulle du rekommendera någon annan editor? (win 7)
Jag har aldrig jobbat med LaTeX innan, så det är nytt för mig. Däremot har jag kört på hårt på MS Office Equations.
Eftersom jag inte suttit och "kodat" sen jag var typ 15 och fuskade lite html så är det inget jag är van vid. Följande fråga dyker därför upp: På vilket sätt är LaTeX tidsbesparande? (efter att man lärt sig hantera det dvs).
Det lilla jag snappat upp är att man kan knyta formlerna till kortkommandon så det bara är att mata med fingrarna på tangentbordet. Is that right?
För isf ser jag tidsbesparingen.
Jag använder TeXShop som finns till Mac OSX. Mina kamrater som har windows som OS (inte så många, dom flesta använder mac) använder MikTex. Jag har ingen större koll på vad som är bättre eller sämre, men jag är väldigt nöjd med TeXShop.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med fetstilt. Vilka formler syftar du på?
Tidsbesparingsaspekten som jag upplever den är främst att man skriver allt i en brödtext. Några av dom bästa funktionerna med LaTeX enligt mig är:
*När man väl lärt sig dom vanligast återkommande matematiska symbolerna/operatorerna så går det fort att skriva ekvationer/uttryck/. Om man inte vet hur man skriver något så googlar man det och hittar det på ett ögonblick.
*När man infogar bilder skriver man in sökvägen till bilden, och om man sparar en ny bild med samma namn så kommer den automatiskt in i dokumentet när man exekverar sitt dokument. Detta har stor fördel om man arbetar med något projekt i typ MATLAB och vill ha med figurer med rätt fontstorlek på axlar etc.
*Figur/tabelltexter hamnar där dom ska, även detta sker via brödtextskrivande, istället för att som i MS Word hamna lite feljusterade och man måste dessutom lägga till dom själv genom att klicka på bilden.
*Man har ett fenomenalt bra referenshanteringssystem, där man lagrar alla referenser i en .bib-fil. Har man dessutom BibDesk (följer med till TeXShop) så kan man söka upp böckerna i databaser som typ library of congress och därigenom få garanterat rätt information i sin referenslista.
*Vill man inkludera programmeringskod från exempelvis ett Javaprogram i appendix så kan importera det genom att skriva in sökvägen till koden. Ändrar och sparar man javakoden så kommer detta med när man exekverar sitt LaTex-dokument.
*Att hantera sidnumreringen är riktigt smidigt, vilket det inte är MS Word..
Sen kan LaTeX göra det mesta som MS Word också kan, som att exempelvis automatiskt generera innehållsförteckningar. Det finns säkert fler fördelar med LaTex som jag inte upplevt än.