• 2
  • 3
2008-04-04, 18:28
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
jag har en massa bra recept. Här är iaf ett

Vild korvstroganoff

2 port
200 Gram falukorv (helst lätt)
½ Gullök
½ burk creme fracihe
10 enbär
1 msk svartvinbärssaft
timjan
salt
peppar

Tärna och bryn korven och löken. Rör ner fraichen, enbären som du krossat, timjan, salt, peppar och saften. Rör om. Klart.

Gött får pröva på lördag idag blir det paus i matlagandet då det blir lite utgång.
Citera
2008-04-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
jag har en massa bra recept. Här är iaf ett

Vild korvstroganoff

2 port
200 Gram falukorv (helst lätt)
½ Gullök
½ burk creme fracihe
10 enbär
1 msk svartvinbärssaft
timjan
salt
peppar

Tärna och bryn korven och löken. Rör ner fraichen, enbären som du krossat, timjan, salt, peppar och saften. Rör om. Klart.

10 enbär?? blir inte det rätt starkt??

tror att ett paket renskav eller liknande skulle passa bätte istälet för korven.
dessutom mycket nyttigare.
Citera
2008-04-04, 19:55
Medlem
-jOE!s avatar
Matdagbok fungerar ypperligt! När jag körde en lågkolhydratdiet så skrev jag ner allt jag åt i ett excel-ark. Kanonbra!
Citera
2008-04-06, 19:50
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
10 enbär?? blir inte det rätt starkt??

tror att ett paket renskav eller liknande skulle passa bätte istälet för korven.
dessutom mycket nyttigare.

Egentligen ska det vara 10 enbär för 400 gram, men jag brukar köra dte bubbla. Så 5-10 enbär då. Det är ju en smaksak.
Citera
2008-04-06, 21:16
Medlem
zizacons avatar
Ja det här fungerar riktigt bra. Idag tänkte jag belöna mig med en kebabrulle. Men påväg dit ändrade jag mig och svängde förbi hemköp och gjorde en pasta med svampsås istället för det är godare
Citera
2008-04-06, 21:17
Medlem
zizacons avatar
Nästa vecka tänkte jag fortsätta från måndag med lite nya rätter att prova. Det blir troligtvis även lite bakande skulle jag tro. Hemgjort bröd är väldigt underskattat och räcker länge.
Citera
2008-04-06, 23:37
Medlem
cosmic_dancers avatar
Kommer med lite fler recpet, beräknar för en person. Sen vet ju inte jag hur mycket du äter. Företsen. vad är syftet med detta, vill du gå ner i vikt? Kan tipsa om att korvstroganoff passar bra ihop med quinoa.
B]Tacoröra[/b]
100 Gram nötfärs
1 Röd paprika
4 Champijoner
4 Msk tacokrydda
4 Msk creme fraiche
Jalapenos
Salt
Peppar

Bryn färsen och tillsätt hackad paprika. Blanda ner alla andra ingredienser. Servera med sallad och nachos eller pasta Toppa färsen med lite mer fraiche, jalapenos och salsasås.

Här kommer även ett bra brödrecept

För två limpor (går utmärkt att frysa in)

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2½ dl fyrkornskross
1 dl vetegroddar
4 tsk bikarbonat
5 msk blandade brödkryddor
1 liter filmjölk
½ dl sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman alla torra ingredienser. Rör ner fil och sirap. Smöra och bröa (med korss, groddar eller linfrön) två avlånga brödformar. Grädda i ca 100 minuter.

Pitabröd
50 g jäst
5 dl vatten
1 ½ tsk salt
½ msk sirap
2 msk olja
Ca 9 dl sikt och 2 dl dinkelmjöl

Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten (37 grader) och blanda salt, sirap, olja och nästan allt mjöl. (degen ska vara lite kladdig) Låt den jäsa under duk i ca 1 timme. Ta upp den på mjölnat bord. Dela den i 10-20 delar och kavla ut till ½ cm tjocka kakor (Jag brukar dock platta ut dem för hand) Lägg dme på en smord plåt och grädda mitt i ugnen på 275 grader i ca 8 minuter.

Jättegott att servera med kyckling, tofu och lamm för att dra några exempel. Med sallad, grönsaker och någon god sås eller röra.

Annat jag kan tipsa öm är ju att göra fisk eller lammbiffar. Redigt gott.

lycka till
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in