2008-03-31, 14:39
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Systembolagets vd Anitra Steen fick 2007 sin årslön höjd med drygt 217 000 kronor eller tio procent till drygt 2,4 miljoner kronor, enligt årsredovisningen.

Stockholm. Förre centerledaren Olof Johansson, styrelseordförande fram till och med årsstämman häromveckan, fick närmare 171 000 kronor i arvode, en ökning med fyra procent.

Systembolagets vinst före skatt minskade kraftigt till 366 miljoner kronor 2007, från 602 miljoner året före, bland annat till följd av prissänkningar.

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article312523.ece

Nu måste jag erkänna att jag inte har så stor inblick i hur lönesättningen för styrelsen och VD'n är i Systembolaget - men för mig ter det sig väldigt intressant hur man kan få en så stor lönehöjning när man tappar 40% i vinsten.

Ni som förordar att staten driver bolag kanske kan förklara för mig?
Citera
2008-03-31, 14:50
Medlem
Aakes avatar
Det är dyrt att bo på herrgård.
Citera
2008-03-31, 14:54
Medlem
Mr.Puddys avatar
Man blir lite småsur.
Kärringen lär inte skapa ett värde av 2,4 miljoner utan hennes framgång hänger bara på monopolet.
Citera
2008-03-31, 14:55
Medlem
kattungas avatar
Systembolaget är nog det vidrigaste företag som finns i Sverige. Minns bland annat propagandan man körde ett tag att Systembolaget drivs utan vinstintresse och därmed är så fantastiskt bra för svenskarnas hälsa osv. Ja, det är ju verkligen A-lagarna runt om i landet ett bra exempel på...

Utan vinstintresse? 602 miljoner i vinst 2006?
Citera
2008-03-31, 15:14
Medlem
kenth44s avatar
Alltså frågan är ju om Systembolaget bör gå med vinst. Självklart ska det inte suga åt sig en jävla massa skattepengar som ett stort svart hål, men det skapades ju en gång i tiden för att hålla alkoholkonsumtionen nere. Anitra Steen förtjänar i vilket fall som helst inte att ha så pass hög lön som hon har, satsa istället på trygga anställningar åt personalen, bättre arbetsmiljö och ett bättre sortiment istället. Om några så borde statliga företag vara en förebild på det området.
Citera
2008-03-31, 15:22
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Alltså frågan är ju om Systembolaget bör gå med vinst. Självklart ska det inte suga åt sig en jävla massa skattepengar som ett stort svart hål, men det skapades ju en gång i tiden för att hålla alkoholkonsumtionen nere. Anitra Steen förtjänar i vilket fall som helst inte att ha så pass hög lön som hon har, satsa istället på trygga anställningar åt personalen, bättre arbetsmiljö och ett bättre sortiment istället. Om några så borde statliga företag vara en förebild på det området.
Monopol kan bara motiveras om det är till kundens fördel. Ett företag som går vinst med över 600 miljoner har ju onekligen haft för höga priser.

Systembolaget bör ha de lägsta priserna på sprit så att folk väljer Systembolaget istället för smuggelsprit. Spriten som säljs utan för Systembolaget kan ju inte kontrolleras och således fyller inte monopolet sin funktion.

Nu åker ju många till Danmark och Tyskland för att lasta bilarna fulla med sprit. Har vi någonsin sett liknande beteende på Systembolaget, eller att tyskar och danskar gör det i lika stor utsträckning? Självklart inte. I Danmark och Tyskland köper man inte in lika stora mängder som turistande svenskar. Finns ju ingen vits för dem att göra det.
Citera
2008-03-31, 15:25
Bannlyst
Ja se dessa sossar, själv gnäller de om borgares rika löner, men känner ingen skam själva

Borde sålt Systembolaget med när man ändå solt Vin & Sprit
Citera
2008-03-31, 15:28
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Ja se dessa sossar, själv gnäller de om borgares rika löner, men känner ingen skam själva

Borde sålt Systembolaget med när man ändå solt Vin & Sprit
Jag tror Alliansen först och främst tänker avskaffa alkoholmonopolet innan de säljer Systembolaget. Tror att liknande kommer att ske med Svenska Spel, när man har fått igenom förslaget om att tillåta bolag som Unibet mfl. att vara verksamma inom Sverige.

Dock lär det väl inte ske innan 2010, då - såvitt jag vet - man inte gav något vallöfte ang. spel- och spritmonopolet.
Citera
2008-03-31, 15:38
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Monopol kan bara motiveras om det är till kundens fördel. Ett företag som går vinst med över 600 miljoner har ju onekligen haft för höga priser.

Systembolaget bör ha de lägsta priserna på sprit så att folk väljer Systembolaget istället för smuggelsprit. Spriten som säljs utan för Systembolaget kan ju inte kontrolleras och således fyller inte monopolet sin funktion.

Nu åker ju många till Danmark och Tyskland för att lasta bilarna fulla med sprit. Har vi någonsin sett liknande beteende på Systembolaget, eller att tyskar och danskar gör det i lika stor utsträckning? Självklart inte. I Danmark och Tyskland köper man inte in lika stora mängder som turistande svenskar. Finns ju ingen vits för dem att göra det.

Nu har jag inte för avsikt att diskutera monopolets vara eller inte vara, men vi kan ju konstatera att Systembolag finns för att hålla alkoholkonsumtionen på en "rimlig"nivå (nej jag är inte intresserad av att diskutera vad en rimlig nivå är heller, det hör inte hit) och att priserna således inte bör vara så låga som möjligt, om vi utgår från anledningen till att monopolet finns.
Citera
2008-03-31, 16:17
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Nu har jag inte för avsikt att diskutera monopolets vara eller inte vara, men vi kan ju konstatera att Systembolag finns för att hålla alkoholkonsumtionen på en "rimlig"nivå (nej jag är inte intresserad av att diskutera vad en rimlig nivå är heller, det hör inte hit) och att priserna således inte bör vara så låga som möjligt, om vi utgår från anledningen till att monopolet finns.

Nej, systemet är bara till för att få in maximalt med skatter. Folkhälsan skiter politikerkräken i. Hur många alkisar är det inte som pga systemets priser tvingats dricka rödsprit och dåligt hembränt istället med allt vad det innebär för de inre organen?
Citera
2008-03-31, 16:19
Medlem
Sosseadeln berikar sig även med ny regering.
Anitra Steen är dessutom en rätt vidrig kärring.

Undrar hur hennes arbetsdag ser ut?
Några sex sms till Göran sen fet lunch på skattebetalarnas bekostnad.
Typiskt sosseluder som fucket upp sig i korridorerna.
Citera
2008-03-31, 16:25
Medlem
kenth44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Nej, systemet är bara till för att få in maximalt med skatter. Folkhälsan skiter politikerkräken i. Hur många alkisar är det inte som pga systemets priser tvingats dricka rödsprit och dåligt hembränt istället med allt vad det innebär för de inre organen?

Om det fungerar på ett tillfredsställande sätt har jag heller inte uttalat mig om. Jag har bara påtalat att Systembolagets uppgift av folkhälsomässiga skäl inte är att gå med vinst eller att ha så låga priser som möjligt.
Senast redigerad av kenth44 2008-03-31 kl. 16:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in