Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-30, 23:43
Medlem
Fuckts avatar
Det här funderade jag på igår, man brukar ju säga att om man har läst på tillräckligt mycket så ska det inte vara någon större fara med att testa droger. Men.. kan det stämma att det är en farlighet i sig att tro istället att man vet så mycket så man knappt har någonting att oroa sig för?

Jag anser att det finns inget säkert sätt att testa droger för man vet aldrig vad framtiden förutspår och med säkert menar jag att det inte skadar en själv (i större skala, lite skada tar man ju även av att äta godis) fysiskt eller psykiskt och får ett beroende som man egentligen inte klarar av eller skadar andra i ens omgivning.

Är erfarenhet egentligen det säkraste sättet?

Citera
2008-03-30, 23:46
Medlem
AllmäntOupptäcks avatar
Äre bara jag som inte förstår ett skit av vad själva frågan är?
Citera
2008-03-30, 23:49
Bannlyst
Avhållsamhet är nog det säkraste sättet?
Men då kommer man till dilemmat: har man inte provat så vet man inte vad man går miste om! (och det kan ju vara värt det?)

Citat:
Ursprungligen postat av AllmäntOupptäck
Äre bara jag som inte förstår ett skit av vad själva frågan är?

Undrade oXå lite? men tänkte att det bara va att yra på
Senast redigerad av TheSerpent 2008-03-30 kl. 23:53.
Citera
2008-03-30, 23:51
Medlem
Nyxs avatar
Anledningen till att man säger att man skall läsa på är väl för att man skall veta vilka risken som är mest påträngande? Det är ju rätt få risker man kan undvika helt, men de flesta kan du i alla fall skapa rätt förutsättningar för att få det bästa av drogen. Även vilka saker man inte skall candy flip:a med är ju bra att veta.

Att tro att kunskap eliminerar riskerna är bara dumt, men det är ännu dummare att testa något innan man vet vad man ger sig in på och hur man använder drogen på bästa sätt.

T.ex: LSD är ju inte bra att ta på puben första gången.
Citera
2008-03-30, 23:52
Bannlyst
Vet man tillräckligt mycket om en drog (i mitt fall alltid onset, set&setting, direkt effekt, långtidseffekt, vad man inte ska kombinera med, verkningstiden, och ett humm om vad som händer kemiskt) så kan man faktiskt knarka säkert.

Vet man dosering och vad man ska och inte ska göra så är det lugnt, vad man än tar.
Citera
2008-03-30, 23:59
Medlem
Eyeopeners avatar
Hur skaffar man sig erfarenhet då ifall man inte testar drogerna?

För så som jag har fattat det ( av det du skrev ) så skall man inte prova på droger om man har läst på och känner till dom och så skall man inte ta droger om man inte vet nått om dom.

Hur skall man då få erfarenhet utav droger ifall man inte kan testa dom, och hur skall man göra för att testa drogerna?
Citera
2008-03-31, 00:04
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckt
Det här funderade jag på igår, man brukar ju säga att om man har läst på tillräckligt mycket så ska det inte vara någon större fara med att testa droger. Men.. kan det stämma att det är en farlighet i sig att tro istället att man vet så mycket så man knappt har någonting att oroa sig för?

Jag anser att det finns inget säkert sätt att testa droger för man vet aldrig vad framtiden förutspår och med säkert menar jag att det inte skadar en själv (i större skala, lite skada tar man ju även av att äta godis) fysiskt eller psykiskt och får ett beroende som man egentligen inte klarar av eller skadar andra i ens omgivning.

Är erfarenhet egentligen det säkraste sättet?

Kunskap kan skydda en mot alla logiska hot! Sen är man ju förstås alltid sårbar mot Murphey's Law, Gremlins och Bizarre Gardening Accidents, men oddsen blir ju bättre när de är de enda farorna... Har man inte kunskap kan man ju råka ut för allt det där PLUS faror som beror på bristande kunnighet...
Citera
2008-03-31, 00:34
Medlem
Fuckts avatar
Frågan är om det kan vara farligt att tro att man vet så mycket som gör ens självförtroende så starkt att man faktiskt inte vet att man har gått för långt. För om man har läst allting på t.ex vet man ju hur det är för andra men inte för en själv.

Äh, det är nog bara mina tankar som tänker annat än vad mina fingrar skriver på tangentbordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Kunskap kan skydda en mot alla logiska hot! Sen är man ju förstås alltid sårbar mot Murphey's Law, Gremlins och Bizarre Gardening Accidents, men oddsen blir ju bättre när de är de enda farorna... Har man inte kunskap kan man ju råka ut för allt det där PLUS faror som beror på bristande kunnighet...
Ja, sant. Det minimerar ju riskerna om man kan sin sak.
Citera
2008-04-01, 01:15
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Den enda drogen jag nuförtiden kan känna mig säker vid intag är cannabis. Har alltid en period på 1-1.5 timmar där jag är livrädd över potentiell överdos, snedtripp eller annat som kan gå snett. Efter det lugnar jag ner mig och kan njuta till fullo av livet, drogen och sällskapet.
Citera
2008-04-01, 12:07
Bannlyst
Jag tror att jag är med på vad TS menar, att man är så påläst att man blir övermodig? Tex första gången man testar så är man väldigt försiktig, man tar en låg dos, man är väldigt uppmärksam på symtom, effekt osv. Tionde gången så känner man sig så erfaren att man är mer oförsiktig och slänger i sig lite hur som helst, för det brukar ju gå bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in