2008-03-30, 20:21
Medlem
Jag har just satt nya strängar på mig gitarr (för första gången) och nu ska jag stämma den.. Jag har en stämaparat som heter GA-30 och jag fattar NOLL... jag har försökt tämma sträng efter sträng för att få den gröna lampan att lysa men om jag stämmer en. sen en annan.. sen testar den första igen så blir det inte grönt längre... Jag håller ärligt talat på att flippa ur på den här jävla prylen.. och det låter inte riktigt klokt detta.

ingen som kan förklara för mig precis hur jag ska göra?
Citera
2008-03-30, 20:28
Medlem
greenblues avatar
Strängarna nerifrån, från den "lättaste" till den grövsta är : E,B,G,D,A,E
När du knäpper på den "lättaste" alltså - E, så borde det stå "E" på stämapparaten. Om det gör det så är det bara att börja skruva tills det blir grönt. Att den inte blinkar grönt efter ett litet tag är inte så konstigt om du precis har bytt strängar, nya strängar stämmer ofta och gärna om sig. Men om du fortsätter tålmodigt så kommer de inte att stämma om sig i lika stor utsträckning!
Citera
2008-03-30, 20:33
Medlem
slår jg på den understa så står det inte E det står 4D... ? vad ska jga göra åt det?
Citera
2008-03-30, 20:34
Medlem
Pelicans avatar
http://musikakuten.se/gitarr/stamma-gitarren/index.html

Mycket bra hemsida!
Citera
2008-03-30, 20:35
Medlem
Ralledenfetes avatar
Då ska du skruva mer eftersom D är lägre än det Eet du ska till.Eller ska du till mörkar eller ljusa E?
Citera
2008-03-30, 20:35
Medlem
greenblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duddz
slår jg på den understa så står det inte e utan 4D... ? vad ska jga göra åt det?

Hmm... Jag är tyvärr inte helt säker på hur stämmapparater fungerar, men på vissa som jag har använt så finns det en knapp där man kan "byta" så att det står "E". Fick du inte med en manual eller något när du köpte den?
Citera
2008-03-30, 20:36
Medlem
nej jag har aldrig stämt nåt i hela mitt liv... jag har ingen manual
Citera
2008-03-30, 20:41
Medlem
nu vred jag på grejjen och det står 1E..
så jg började med den ovanför med där står det 6B. ska jag få den att bli 1B också då..? eller vadå...
Citera
2008-03-30, 20:41
Medlem
greenblues avatar
Citat:
nej jag har aldrig stämt nåt i hela mitt liv... jag har ingen manual

Det är svårt att hjälpa dig när man inte ser stämapparaten framför sig... Är du säker på att det inte finns fler knappar som gör att det som syns på stämapparaten ändras?
Citera
2008-03-30, 20:43
Medlem
greenblues avatar
Citat:
nu vred jag på grejjen och det står 1E..
så jg började med den ovanför med där står det 6B. ska jag få den att bli 1B också då..? eller vadå...

Det låter rätt! Jag vet inte om det är det säkert men det låter ganska logiskt, stäm alla tills det att de har en etta framför sig, stäm sedan den grövsta strängen, om det är logiskt så borde det kanske stå 2E?
Citera
2008-03-30, 20:43
Medlem
det finns en knap där det står "Flat" det är väl för att häja elelr sänka ett halft tonsteg.. sen finns det en "sound" där man hör toner... och en där man ska välja om man ska stämam en bas eller gitarr
Citera
2008-03-30, 20:45
Medlem
inavawetrusts avatar
Det är inte konstigt ifall lampan lyser olika färger varje gång, eftersom gitarren är nysträngad. Då sitter strängarna inte så hårt än, och de kryper gärna. Det är bara att vara tålmodig och stämma upp hela tiden, så ska det snart lösa sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in