Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
De varvar väl utav helvete de där Wankelmotorerna...?
Det gör de absolut, men sen drar de soppa därefter. En av de stora anledningarna till att wankelmotorerna aldrig blivit någon riktig hit är ju just soppaförbrukningen som är grisigt hög även om man ser till effekten - och låter den relativt höga effekten ursäkta lite högre förbrukning.
Alltså, wankelmotorerna i RX7 och RX8 ligger ju runt 1,3 liter och har effekt på ca 280hk respektive 192 och 231hk - men förbrukningen är ändå en bit över 1,5 liter/milen. Börjar man gasa så drar det iväg en bra bit till...
Tyckte det var lite ironiskt för ett antal år sen när jag hade min Mitsubishi 3000GT och kompisen hade en Mazda RX7, båda av årsmodell tidigare nittiotal och hade dubbla turbos, BPU-trimmade med effekt runt ungefär 350hk.
Min bil hade tre liters V6, konstant fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, AC, elstolar, från instrumentpanelen justerbar fjädring och frontspoiler & bakvinge (vilket var extremt hightech för 20 år sen!) baksäte och god komfort och ljudisolering, medans kompisens Mazda vägde runt ett halvt ton mindre med 1,3-liters motorn och var utrustad därefter, tvåsitsig och bullrig och stötig som få. Hans var visserligen lite snabbare än min i accelerationen, men tro på fan, min var ändå bränslesnålare när vi jämförde