Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-01-16, 11:14
Medlem
Någon som har erfarenhet av denna firma?
Har googlat lite och hittade lite halvkassa recensioner.

http://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_2_0_Turbo_Acc_VECTOR_0__Kontant_58268811. htm?ca=11
Citera
15-01-16, 16:27
Medlem
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_C30_1_6_D_DRIVe_3100_mil_58266652.htm?ca=11& w=3

Vad tror folket om denna? Är ju bra prissatt med tanke på de låga milen. Dock ger en googling att säljaren ev. jobbar (?) på bilrep/volvo i Sunne. Gör mig lite misstänksam..
Citera
15-01-16, 21:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockfan
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_C30_1_6_D_DRIVe_3100_mil_58266652.htm?ca=11& w=3

Vad tror folket om denna? Är ju bra prissatt med tanke på de låga milen. Dock ger en googling att säljaren ev. jobbar (?) på bilrep/volvo i Sunne. Gör mig lite misstänksam..
Pga av de låga milen? Kolla besiktningspaprena, där står ju miltal. Visst kan han ha dragit tillbaka imellan besiktnignarna men...
Att han jobbar som bilmek är väl inget att vara orolig för, dock vill man ju ha serviceboken ifylld av verkstad. Iofs är det säkerligen hans egna verkstad, kanske därför du är orolig?
Citera
15-01-16, 21:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Helt klart! Det man ska ha med i bakhuvudet på en Saab 9-5 från innan 2004 är oilsludge-problemen de dragits med. En del bilar har uppdaterad vevhusventilation som förebygger problemen, men det har ändå onekligen kostat Saab många motorbyten genom åren. Å andra sidan är bilar från innan 2004 väldigt billiga, så det är ett tudelat mynt. Googla lite är ett tips, det finns mycket att läsa om ämnet.

Se till att den har bra servicehistorik, gärna täta oljebyten (inte 3000 mil även om Saab rekommenderade det) så är det nog ett bra köp!
Plus att turbon rasar väl?
Citera
15-01-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Plus att turbon rasar väl?

Av koxet eller rent allmänt? Aeron hade ju en betydligt tåligare Mitsubishi-variant än de vanliga lätt-trycksturbo aggregaten från Garrett (GT17), och brukar i regel hålla minst 30k mil medan GT17 gärna rasade kring 17-18k mil. Hur det påverkas av sludge låter jag vara osagt, det är klart att det inte är bra för turbon men jag kan inte minnas att rasade mitsubishi turbo på Saab varit något speciellt stort problem ens på bilar före 2004. Möjligen om man kör länge med helt igenkoxat, men jag tror så att säga att kedjan ger sig före turbon på de bilarna.
Citera
15-01-16, 23:20
Medlem
Citat:

Tycker den känns legit ändå. Eftersom att han jobbar på volvo kanske han fick den billigare och kanske säljer den för lite mindre än vad den är värd också. Men vad vet jag
Citera
15-01-16, 23:20
Medlem
Citat:

E nog bara fördel om han jobbar på volvo. Jobbade han där när han köpte den så har han väldigt bra rabatt. Kanske därför han kan sälja hyfsat billigt nu. De e ju bara en ägare på den. Men han kanske säljer åt nån släkt/familj med. Bästa är att ringa å prata
Citera
15-01-16, 23:36
Medlem
http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai_Coupe_2_0_Sport_Fa_Mil_Ny_bes_28000___5778 4429.htm?ca=11&w=3&last=1

vad tycker ni? för och nackdelar?
viktigast för mig är kostnaderna för den

är en 20 åring som jobbar och ska börja plugga i sommar
Citera
15-01-17, 02:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai_Coupe_2_0_Sport_Fa_Mil_Ny_bes_28000___5778 4429.htm?ca=11&w=3&last=1

vad tycker ni? för och nackdelar?
viktigast för mig är kostnaderna för den

är en 20 åring som jobbar och ska börja plugga i sommar

Jag har kört hyundai en del eftersom en anhörig haft en sådan. Coupe är en tvådörrars variant av Hyundai Accent med större motor.

Den är ganska skaplig att köra. Inte så bränslesnål som den borde vara (drar mer än en större volvo v70). Är mycket låg så in/ursteg är lite jobbigt om man är lång och inte väldigt vig och vältränad. Coupens dörrar är dock större vilket underlättar jämfört med accent som är som en liten småbil.

Ett problem med dessa bilar är att rostskyddet är mer eller mindre obefintligt. Det är därför viktigt att rostskyddsbehandling utförts regelbundet, annars rostar bilen sönder så snabbt att man ser det med egna ögon.

Skatt och försäkring är relativt billig. Bilen på annonsen är inte värd mer än ca 15.000 kr så begärt pris är alldeles för högt. Annonsen luktar zigenarhandlare och prutmånen är nog inte tillräcklig, därför kommer det att dröja innan bilen blir såld.
Citera
15-01-17, 22:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Av koxet eller rent allmänt? Aeron hade ju en betydligt tåligare Mitsubishi-variant än de vanliga lätt-trycksturbo aggregaten från Garrett (GT17), och brukar i regel hålla minst 30k mil medan GT17 gärna rasade kring 17-18k mil. Hur det påverkas av sludge låter jag vara osagt, det är klart att det inte är bra för turbon men jag kan inte minnas att rasade mitsubishi turbo på Saab varit något speciellt stort problem ens på bilar före 2004. Möjligen om man kör länge med helt igenkoxat, men jag tror så att säga att kedjan ger sig före turbon på de bilarna.
Aha...Trodde det var samma "Garrett"..
Citera
15-01-17, 22:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har kört hyundai en del eftersom en anhörig haft en sådan. Coupe är en tvådörrars variant av Hyundai Accent med större motor.

Den är ganska skaplig att köra. Inte så bränslesnål som den borde vara (drar mer än en större volvo v70). Är mycket låg så in/ursteg är lite jobbigt om man är lång och inte väldigt vig och vältränad. Coupens dörrar är dock större vilket underlättar jämfört med accent som är som en liten småbil.

Ett problem med dessa bilar är att rostskyddet är mer eller mindre obefintligt. Det är därför viktigt att rostskyddsbehandling utförts regelbundet, annars rostar bilen sönder så snabbt att man ser det med egna ögon.

Skatt och försäkring är relativt billig. Bilen på annonsen är inte värd mer än ca 15.000 kr så begärt pris är alldeles för högt. Annonsen luktar zigenarhandlare och prutmånen är nog inte tillräcklig, därför kommer det att dröja innan bilen blir såld.
Många får byta kopplingen. Samma dämpare.
Citera
15-01-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Aha...Trodde det var samma "Garrett"..

Alla turboaggregat från Garrett är inte dåliga dock, utan det är just GT17 man ska passa sig för (som för övrigt fått smeknamnet" pappersturbon"). Mitsubishi-modellerna är iof ansedda att vara bättre, men vid vanlig körning är skillnaden betydligt mindre.

Lite ironiskt är att Saab använde Garrett-aggregat i sina Saab 9000 som man slog en massa rekord i just hållbarhet med på Talladega-banan i USA. Återigen, inte GT17 dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in