Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-29, 16:20
  #1
Medlem
pluten86s avatar
Hallå
Körde in Kubuntu 8.04 och ska då updatera allt.
Men så fort jag ska updatera via Adept så laddar den hem updateringarna tror jag och när den sedan ska installera dom så kommer följande meddelande "there was an error commiting changes. Possibly there was a problem downloading some packages or the commit would break packages"
Sökte givetvis på google och hitta flera trådar om samma problem. Men hur jag än gjorde och skrev in kommando som dom sa så löste det inget. Anntingen stod det att en annan processor använda det eller så blev jag frågad om jag var rot.

Är helt ny på linux men har kört olika distar innan för att pröva mig fram o ska försöka lägga ner tid denna gång, vet även om att denna version inte är "stabil" Men en sån stor grej som att kunna updatera på en version som är 1 månad ifårn final borde ju funka endå!
Tacksam för hjälp!
Citera
2008-03-29, 16:27
  #2
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluten86
Anntingen stod det att en annan processor använda det.
det där är typiskt om man använder t.ex Adept och samtidigt försöker använda en terminal för att installera/uppdatera något.

starta om datorn, testa sedan att öppna en terminal och köra

sudo aptitude update
sudo aptitude upgrade

klistra in exakt vad det eventuella felmeddelandet blir
Citera
2008-03-29, 16:32
  #3
Medlem
pluten86s avatar
Fick följande på sudo aptitude update
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
E: Kunde inte bygga om paketcachen

och på sudo aptitude upgrade
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
Citera
2008-03-29, 16:33
  #4
Medlem
pluten86s avatar
Hoppas den infon du fick hjälper
Citera
2008-03-29, 16:54
  #5
Medlem
nat0ns avatar
kör detta i en terminal

sudo rm /var/lib/dpkg/lock

och kör sedan

sudo aptitude update
sudo aptitude upgrade

igen.

om det trots allt inte funkar, testa

sudo killall aptitude
sudo killall apt-get

och testa update/upgrade då, men att ta bort "lock" borde funka...
Citera
2008-03-29, 17:05
  #6
Medlem
pluten86s avatar
Körde det du skrev igen och då funka det. så Tack för det,Lyckades få in chess3d, men nu när jag ska installera något via adept manager eller updatera "there was an error commiting changes. Possibly there was a problem downloading some packages or the commit would break packages" så kommer det direkt igen!!.

Har jag kanske inte behörighet att installera något?
__________________
Senast redigerad av pluten86 2008-03-29 kl. 17:09.
Citera
2008-03-29, 17:34
  #7
Medlem
nat0ns avatar
det verkar vara Adept som suger :
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...pt/+bug/173808

om du kör

sudo aptitude install program-här

kolla om det går...
Citera
2008-03-29, 17:45
  #8
Medlem
pluten86s avatar
Det löste sig, körde igenom kommandon jag fått några gånger sen helt plötsligt gick det!! Tack så mycket..har ett litet problem till som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag kan inte komma in på min andra hårddisk som är ntfs, Så fort jag ska in på den kommer det upp en liten ruta där det står något i from av org.freedesktop.Hal.Device.Volume.unknownFailure:T ODO:
Have to rethink extra options
Har laddat hem oiika ntfs program men inget har löst problemet!
Citera
2008-03-29, 18:05
  #9
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluten86
Det löste sig, körde igenom kommandon jag fått några gånger sen helt plötsligt gick det!! Tack så mycket..har ett litet problem till som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag kan inte komma in på min andra hårddisk som är ntfs, Så fort jag ska in på den kommer det upp en liten ruta där det står något i from av org.freedesktop.Hal.Device.Volume.unknownFailure:T ODO:
Have to rethink extra options
Har laddat hem oiika ntfs program men inget har löst problemet!
jag är övertygad om att allt skulle gå bättre för dig om du bytte till Ubuntu, istället för Kubuntu. eller har du testat det?

har iaf för mig att KDE (Kubuntu) inte hanterar NTFS lika smidigt som Gnome (Ubuntu)...

vet tyvärr inte svaret på frågan rakt av
Citera
2008-03-29, 19:18
  #10
Medlem
pluten86s avatar
Kanske en jävligt dum fråga men vill inte starta en ny tråd för en fråga.
Fick ju problem att få igång den andra hdd, läste lite osv, nu måste jag vara root för att "montera" hdd, hur blir jag root och när jag väll är root hur går jag vidare därifårn?

Får bara fram att det är otillåtet att ändra "ägare" på hdd så den går att nå överallt
Skriver

mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/Win -o force
Men då vill datorn att jag ska bli root, hur blir jag det, pröva köra superanvändrae tror jag det hette, men då acceptera den inte mitt lösen?
__________________
Senast redigerad av pluten86 2008-03-29 kl. 19:49.
Citera
2008-03-29, 19:54
  #11
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluten86
Kanske en jävligt dum fråga men vill inte starta en ny tråd för en fråga.
Fick ju problem att få igång den andra hdd, läste lite osv, nu måste jag vara root för att "montera" hdd, hur blir jag root och när jag väll är root hur går jag vidare därifårn?

Får bara fram att det är otillåtet att ändra "ägare" på hdd så den går att nå överallt
Skriver

mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/Win -o force
Men då vill datorn att jag ska bli root, hur blir jag det, pröva köra superanvändrae tror jag det hette, men då acceptera den inte mitt lösen?
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/Win -o force

men det kanske var det du menade med superanvändare?

annars sätt root-lösen med

sudo passwd

då får du först skriva in ditt egna lösenord, sen det du vill att root ska ha två gånger.

sedan kan du bli root genom att helt enkelt köra

su

i en terminal.

då bör du kunna köra

mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/Win -o force
Citera
2008-03-29, 20:03
  #12
Medlem
pluten86s avatar
Citat:
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/Win -o force

Där va den jag hade kört utan sudo, men med sudo i början , så funka det att komma in, det stod att $LogFile indicates unclean shutdown (0, 0) säkert därför det inte gick från första början utan jag var tvungen att tvinga en mount. Men jag tackar så hemskt mycket för din hjälp, den har varit värd mycket.!!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback