2008-03-29, 15:53
Medlem
Nu har det varit några aktiva dagar här på flashback måste jag säga

Jag var precis på SIBA och införskaffade mig en extern Iomegadisk för säkerhetskopiering. Passade på att ta en med USB-strömförsörjning för att slippa alla kontakter, men till mitt stora förtret så verkar den behöva två usb-portar för att orka starta = inga portar kvar

Den mountar okej med båda kablarna i, och "verkar" fungera när man drar ut en av dem efter mountning. Är det någon som har upplevt detta förut och vet om detta funkar? Jag drar nämligen till Oslo imorgon så vill ha en chans att hinna returnera den om det ej funkar eller finns något bättre alternativ för max en tusenlapp

F.Ö slappt av Apple att inte slänga in starkare USB-portar i ett sånt skrytbygge som MBP...
Citera
2008-03-29, 15:59
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sQuid

Jag var precis på SIBA och införskaffade mig en extern Iomegadisk för säkerhetskopiering. Passade på att ta en med USB-strömförsörjning för att slippa alla kontakter, men till mitt stora förtret så verkar den behöva två usb-portar för att orka starta = inga portar kvar

Den mountar okej med båda kablarna i, och "verkar" fungera när man drar ut en av dem efter mountning. Är det någon som har upplevt detta förut och vet om detta funkar? Jag drar nämligen till Oslo imorgon så vill ha en chans att hinna returnera den om det ej funkar eller finns något bättre alternativ för max en tusenlapp

F.Ö slappt av Apple att inte slänga in starkare USB-portar i ett sånt skrytbygge som MBP...
Det är sällan som USB-portarna i en bärbar är så starka, även i de dyrare bärbara datorerna, men visst kan jag hålla med om att det är dåligt. En annan anledning är ju att batteriet laddas ur fortare om man har många starka USB-portar.

Jag har också en extern hårddisk på 250 gig med USB-strömförsörjning som tog upp båda portarna i min MB, jag gick då och införskaffade en USB-hubb med extern strömförsörjning som jag har vid skrivbordet, i Hubben kopplade jag även in mus, tagentbord och dockan till iPhonen så att man bara behöver ansluta ström och en USB-kabel. Dessutom finns det ju lediga portar om man vill koppla in mer saker. Tror jag betalade 129 kronor för USB-hubben som har 4 portar och extern strömförsörjning och den fungerar helt kanon.

Annars är det enda du kan göra att skaffa en annan extern hårddisk som inte kräver lika mycket ström.
Citera
2008-03-29, 16:03
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sQuid

Själv kör jag en western digital extern hårdisk med usbström på min gamla, billiga HPdator som i överigt inte lämnar mycket att hurra över. Detta går helt utan problem.
Dock är den lite liten, 120 gig, men tror det fanns större också, blir väll kanske lite mer svårdrivna då dock.
Citera
2008-03-29, 17:40
Medlem
Ja jag funderade först på en Western Digital Passport II 250GB, men efter ett besök på min gamla arbetsplats (Siba) så fick jag en Iomega Silver 160GB för en femhunka istället. Ang USB-hubben så är det just precis det jag har funderat på, men det är den extra strömkabeln jag vill bli av med då jag vill kunna använda disken på resor etc. Just nu verkar det funka att boota upp disken med båda usb-kontakterna anslutna och sedan bara koppla ur en när den är mountad Den var ju inte så farligt dyr så får väl chansa om inte annat.

Blev dock lite överraskad när jag kom hem och såg hur det funkade, men nu har man ju lärt sig en läxa att göra mer noggrann research innan jag köper något Och man ska ha jobbat på Siba
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in