Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Du får ursäkta att det dröjde, BlizzardKing, men som utlovat:
Jag säger detsamma, tog lite tid för mig också.
Citat:
This type of apologetic conflict also relates to earlier Polish-Jewish
relations. Several Jewish historians, including Yitzhak Schipper (see Litman
1984 for a review) have attempted to show that Ashkenazi Jews derive for
the most part from the remnants of the Khazar empire, which converted to
Judaism in the 8th century. Independent of the scholarly value of this
hypothesis, Litman (1984, 105) notes that Schipper’s theories were “not
merely an academic exercise in historical speculations. That they were also
meant to serve nationalist Jewish causes of his time is evident.” Schipper’s
theory of the early origins of Polish Jews implied that Jews had lived in
Poland as long as the Poles, and further that they had had a civilizing
influence on Poland. His theory of a powerful, independent Jewish state was
also meant to be a model for a future Zionist state. His emphasis on the
agricultural prowess of the Khazars implied that Jews engaged in farming
unless prevented by others—a claim that was meant to counter the anti-
Semitic charge that Jews avoided farming and were disloyal, alien economic
parasites. Litman notes that this proposal outraged many Polish historians,
including A. Marylski, who viewed it as an attempt “to put pre-historic
Poland under Jewish feet” (in Litman 1984, 105). The Khazar hypothesis
was also used by Samuel Weissenberg, a 19th-century Jewish racial scientist
and political/cultural activist, in his attempt to prove that Jews were “an
integral element on Russian soil” (Efron 1994, 106).
The theory of the Khazar origins of Polish Jews is highly speculative
and has been rejected by many historians aware of the apologetic nature of
the hypothesis (e.g., Dunlop 1967, 261–262; Weinryb 1972, 19–22, 27–29).
A crucial difficulty is that Ashkenazi groups speak a German-based
language (Yiddish) rather than a Turkish-based language. Moreover, it is
very unlikely that the highly literate Ashkenazim would preserve no trace at
all of their Turkish origins. The genetic data summarized in PTSDA (Ch. 2)
also weigh strongly against such a view.
Nevertheless, the Khazars have become a sort of all-purpose device for
those intent on making apologetic claims. Weiseltier (1976; see also Ankori
1979) documents the apologetic interests at work in Arthur Koestler’s
(1976) revival of the hypothesis.10 Koestler uses the Khazar conjecture to
argue against the idea that the Jews are a single people. This in turn stems
from his interest in defusing racial anti-Semitism (which on this view is
misdirected, since the Ashkenazi Jews are not Semites), and as part of his
attempt to make diaspora Jews more willing to assimilate, because they
would abandon the belief that they have a common origin with other Jews.
—Kevin MacDonald, Separation and Its Discontent, pp. 266-267, ISBN 1410792617
Och en för övrigt bra artikel om judarnas Y-DNA:
http://www.csulb.edu/~kmacd/346genetics.html
Samt:
High-resolution Y chromosome haplotypes of Israeli and Palestinian Arabs reveal geographic substructure and substantial overlap with haplotypes of Jews:
http://www.ucl.ac.uk/tcga/tcgapdf/Ne...00-IPArabs.pdf
Jag fick för lite sedan hem Arthur Koestler
The Thirteenth Tribe (Popular Library, 1978) som jag än så länge bara hunnit bläddra och skumma lite i, förutom det jag läst på nätet - finns att läsa online på flera ställen och går även att ladda hem, se nedan eller googla. Hittade den för en spottstyver på
http://www.alibris.com/, frakten var faktiskt dyrare än själva boken.

Baksidestexten innehåller följande tänkvärda harang:
What happens to Anti-Semitism if Jews are not really Semites at all?
Jag anser att historisk och arkeologisk forskning är de områden man i första hand måste förlita sig på när det gäller orientaliska judar vs. resten, dvs originalen och konvertiterna. Koestlers bok avhandlar så vitt jag sett dessa områden och det är ställt utom allt rimligt tvivel att det Khazariska riket någon gång på 700-talet upptog judaismen som statsreligion (740 AD enligt Koestler) och det torde ha rört sig om flera miljoner människor. Man frågar sig hur många judar som funnits i världen utan denna masskonversion, mindre än fem miljoner? Vi hade näppeligen haft någon zionism i världen, sannolikt inget "Israel" (i vart fall inte i nuvarande form) - med allt vad det skulle ha inneburit för fred och stabilitet i mellanöstern - och man kan undra om de bägge världskrigen överhuvudtaget hade brutit ut.
Det måste vara oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att avgöra vilka som är ashkenazim genom genetisk forskning. För att få ett säkert resultat borde undersökningsunderlaget ligga på minst femtio procent, helst över, och hur skulle det gå till om man beräknar att det finns mellan 15-20 miljoner judar på planeten?
Jag är inte på något sätt främmande för att vissa judiska grupper har lyckats behålla sin egen genpool, bl a dessa Cohanims som du ofta refererar till, men det förefaller vara ganska inbundna och isolerade händelser och jag tycker att
Hamilkar påvisar på ett ganska övertygande sätt hur det kan tänkas ligga till även om jag tror att ashkenazim i huvusak har sitt ursprung huvudsakligen från khazarer. Men att khazarerna kom att bli "befruktade med orientalisk judisk säd" torde stå bortom allt rimligt tvivel eftersom det till en början bjöds in rabbiner för undervisning och det fruktbara samarbetet utmynnade i handel och resor.
Men en unik historisk händelse är denna masskonvertering som sannolikt saknar motstycke. Koestler skriver på s. 71 i det inledande stycket till kapitel två;
Conversion:
Citat:
"The religion of the Hebrews," writes Bury, "had exercised a profound influence on the creed of Islam, and it had been a basis for Christianity; it had won scattered proselytes; but the conversion of the Khazars to the undiluted religion of Jehova is unique in history."
Koestler kanske också har svar på Hamilkars frågor om var de tog vägen. I den svenska översättningen som finns som zip-fil hos Radio islam skriver Koestler i kapitel 6
Varifrån:
http://www.radioislam.org/koestler/sve.htm#6
Citat:
TVÄ GRUNDLÄGGANDE FAKTA framträder ur vår översikt: kazarerna försvann från sin historiska vistelseort, och samtidigt framträdde i angränsande regioner åt nordväst den största koncentrationen av judar sedan början av diasporan. Eftersom dessa båda uppenbarligen hänger samman är historikerna ense om att utvandringen från Kazarien måste ha bidragit till det judiska samhällets tillväxt i Polen. Denna slutsats stöds av de bevis vi har citerat i de föregående kapitlen. Forskarna är dock mindre säkra på hur stort detta bidrag var, alltså den kazariska invandringens omfattning jämfört med inflödet av judar från väst och deras respektive andel av den genetiska sammansättningen i dagens judiska samhälle.
Med andra ord står det fullständigt klart att kazarerna i betydande antal utvandrade till Polen. Frågan är om de stod för majoriteten i de nya bosättningarna eller endast för kärnan. För att få ett svar på den frågan måste vi skaffa oss en uppfattning om hur stor invandringen av "riktiga judar" från väst var.
Frågan är väldigt komplex och något enhetligt helt tillfredsstälande svar är svårt att komma fram till. Men judarna torde vara en väldigt uppblandad grupp kanske en av de mest blandade genom historien. Jag hittade för några månader sedan en sida där en genforskargrupp menade att östeuropeiska judar hade mest släktskap med kurder, ska se om jag kan hitta tillbaka till den när jag får tid.
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Aaron
Come again?
The discussion must go on!

Your shot!
Den där "wickedpedia"-länken du refererar till blir ju inte så lite lustig i ljuset av arkeologisk forskning som ifrågasätter Moses' existens. Om han inte fanns kan han väl knappast ha haft en broder, än mindre några kromosomer, eller?
Om BBC-artikeln du länkar till kan man väl bara säga att den överensstämmer med det som står skrivet i bibeln, semiter är väl ättlingar till Sem. Sten Andersson påpekade detta släktskap i en TV-intervju för många år sedan angående Palestinakonflikten.