• 2
  • 3
2008-04-09, 20:09
Medlem
Klockrents avatar
Jag har känt mig väldigt lycklig nu under en tid. På grund av en hel del olika orsaker.
Men bär samtidigt på en sorg, som grundar sig i att min farmor relativt nyligen gått bort.

Jag skulle inte vilja påstå att jag bara inbillar mig att jag är lycklig. Jag känner att jag aldrig mått bättre. Jag skulle heller inte säga att min sorg för farmor är helt och hållet bearbetad. Jag känner sorg när jag tänker på henne.

Men det är väl ganska diffust vad vi kallar lycka och inte. Men jag känner mig verkligen lycklig, samtidigt som jag bär sorg för farmor.

ps. nu börjar ämnet kännas genomarbetat, good work. ds
Citera
2008-04-10, 16:10
Medlem
Det var nån undersökning där folk fick beskriva nån tid eller syssla när dom hade kännt sig lyckliga eller bara allmänt vid god mods och en uteslutande stor andel av svaren var där andra människor var inblandade.
Citera
2008-04-10, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klockrent
Jag såg för någon vecka sedan filmen "Into the wild". Ni som sett filmen vet att den behandlar detta ämne. (Ni som inte sett denna film men tänker att göra det i framtiden kan hoppa till nästa stycke.)
Det handlar om en ung man som är på resande fot, sökandes efter riktig lycka och härliga upplevelser. Strax innan han avlider skriver han ned i sin bok att "Happiness only real when shared". Hmm..

Han skrev det under svår hunger, hade han varit mätt hade han tyckt att livet vore toppen oavsett om han vore ensam eller inte. Finns många genier som tillbringat stor tid i isolation och uppenbart haft fantastiskt rika liv. Glenn Gould pratar bland annat om det i "The idea of north" och menar att man har en ratio mellan tid man behöver tillbringa ensam och med människor. Han visste inte exakt var gränsen gick men han ansåg att man behövde tillbringa mycket tid ensam. Problemet med att tillbringa tid med andra människor är att det tvingar fram kompromisser och hindrar djupare insikter i de högre nöjena (konst, musik & matematik).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in