2008-03-28, 23:07
Medlem
Ska gå på en liten tillställning nu till helgen och det är tydligen dresscode "mörk kostym" som gäller. Funderar lite på vad jag ska ha för skjorta, först tänkte jag ta en vanlig vit men det kändes lite "tråkigt" vilket ledde mig in på någon färgad (men fortfarande diskret) skjorta.
Finns det någon speciell skjortfärg som gäller i sammanhang med mörk kostym? Har letat runt lite och vit skjorta verkar rekommenderas, någon här som vet vad som "förväntas"? =)
Citera
2008-03-28, 23:40
Medlem
Sgt John Keels avatar
Som du redan listat ut är det vit som gäller. Jag skulle inte kalla en vit skjorta tråkig i vilket fall, däremot ljusblå, hemska saker…

Var lite kreativ med slipsen istället?

/Adrian
Senast redigerad av Sgt John Keel 2008-03-28 kl. 23:43.
Citera
2008-03-28, 23:46
Medlem
ejjans avatar
Vit skjorta ska fungera alldeles utmärkt. Någon fin slips på det så blir damerna som förtrollade .

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Som du redan listat ut är det vit som gäller. Jag skulle inte kalla en vit skjorta tråkig i vilket fall, däremot ljusblå, hemska saker…

Var lite kreativ med slipsen istället?

/Adrian

Vad är det för fel på ljusblåa skjortor? Jag som alltid trott att dessa varit stiliga och burit dem med stolthet. Är det din personliga åsikt eller ska man helt enkelt inte ha dem på sig, är det liksom ute (om det nu varit inne)?
Citera
2008-03-28, 23:47
Medlem
Allan Akbars avatar
Vit skjorta förväntas när det skall bäras mörk kostym. Att bära skjorta i någon annan färg än vit är inte OK.
Citera
2008-03-28, 23:50
Medlem
shotguns avatar
Vit skjorta är aldrig fel till mörk kostym. Man kan spela med detaljerna istället. Slipsen, som föregående talare påpekade, kan man med fördel använda för att ge sig och sin outfit en twist. Sedan kan man exprimentera lite med matchning av skor, färg på näsduk i kavajficka eller klockarmband.
Citera
2008-03-29, 08:09
Medlem
Uttryckte mig lite klumpigt innan, trivs alldeles ypperligt i vit skjorta och så länge jag inte drar på mig någon begravningsslips blir det alldeles utmärkt! Tackar för svaren! =)
Citera
2008-03-29, 11:09
Medlem
Herr_Oins avatar
Vit skjorta ses alltid som den mest formella, och är estetiskt mycket stilig, men annars så är ljusblå inte fel om tillställningen inte är den mest formella. Rosa däremot är ett, för att använda ett Ebba von Sydow-relaterat uttryck, big no-no.
Citera
2008-03-29, 12:27
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Vit skjorta ses alltid som den mest formella, och är estetiskt mycket stilig, men annars så är ljusblå inte fel om tillställningen inte är den mest formella. Rosa däremot är ett, för att använda ett Ebba von Sydow-relaterat uttryck, big no-no.
Om tillställningen inte är formell har man en annan dresskod än mörk kostym. Mörk kostym innebär att det är en mer formell tillställning och då är det vit skjorta, och ingen annan färg, som gäller.
Citera
2008-03-29, 13:27
Medlem
Reardens avatar
som flera andra redan sagt så är det vit skjorta som gäller, var istället personlig i val av slips och bröstnäsduk. det går att vara allt annat är tråkig.

PS. se till att ha välputsade skor

edit: särskrivning
Citera
2008-03-29, 13:30
Medlem
Vill hålla med tidigare inlägg. Vit skjorta är klart snyggast. Stilrent och klassiskt.

Sen är det väl så, i mindre formella sammanhang, att skjortan alltid ska vara ljusare än kavajen?
Citera
2008-03-29, 16:19
Medlem
JazzforMiless avatar
Är det snyggt och man kan ettikettreglerna kan man ju bära i princip vad som helst, men om det egna omdömet/insikten sviktar det minsta bör man nog dra på sig den vita skjortan. Gör man något för att det ska se "maffia" eller "schtek" ut, gör man nog bäst i att inte besöka tillställningen.

Jag gillar den gamla regeln: Kan man reglerna får man bryta mot dem.
Citera
2008-03-29, 16:31
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
... Jag gillar den gamla regeln: Kan man reglerna får man bryta mot dem.
BS. Den okunniga pöbelns standardursäkt för att de aldrig fått lära sig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in