2008-03-28, 20:06
Medlem
mirkus avatar
Jag ska iväg till kina i nästa vecka och hade tänkt att passa på att köpa en skräddarsydd kostym, problemet är att jag inte kan något om kostymer så jag måste försöka ta reda på vad jag vill ha innan jag åker.
Kostymen kommer användas vid högtidliga tillfällen samt även när jag tar studenten. Så har ni tips, bilder och massa nödvändig information så tar jag gärna emot det.
Citera
2008-03-28, 22:59
Medlem
Audemarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirku
Jag ska iväg till kina i nästa vecka och hade tänkt att passa på att köpa en skräddarsydd kostym, problemet är att jag inte kan något om kostymer så jag måste försöka ta reda på vad jag vill ha innan jag åker.
Kostymen kommer användas vid högtidliga tillfällen samt även när jag tar studenten. Så har ni tips, bilder och massa nödvändig information så tar jag gärna emot det.

Det finns gott om websidor dar du kan designa din egen kostym och darigenom fa en bild av vad du sjalv tycker ar snyggt (t.ex
HTML-kod:
www.dresstokill.com
). Jag rekommenderar inte att du handlar darifran men det kan vara en visuell hjalp. Ett annat alternativ ar att ta med bilder pa nagon kostym du sett som du tycker ar snygg i en film/tidning etc.

Du kommer fa ta stallning till t.ex. om du vill att kavajen ska vara enkel/dubbelknappt, hur manga knappar, hur manga fickor, raka eller lutade fickor, hur du vill ha slagen, om du vill ha en/tva/eller ingen vent dar bak, hur langt ner du vill att armarna ska na pa manschetterna, samt givetvis kostymens material och farg. Sen har du byxorna dar du kan valja hur du vill ha fickorna, om du vill ha nagon bakficka, om du vill ha baltesloopar eller inte, osv osv.

Om det har ar din forsta kostym sa rekommenderar jag nagot basic. Sjalv ar jag svag for den brittiska designen snarare an den italienska (vi bortser fran den amerikanska helt). Svart att hamna fel om du kor pa en single breasted, two-button, double vent, two slanted pockets, navyblue.

Lycka till!
Citera
2008-03-28, 23:49
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audemars
... Om det har ar din forsta kostym sa rekommenderar jag nagot basic. Sjalv ar jag svag for den brittiska designen snarare an den italienska (vi bortser fran den amerikanska helt). Svart att hamna fel om du kor pa en single breasted, two-button, double vent, two slanted pockets, navyblue.
Tre knappar om det skall vara brittiskt. Två knappar är amerikanskt.
Citera
2008-03-28, 23:59
Medlem
shotguns avatar
Rätt tagna mått är a och o om du vill ha en bra kostym. Det kan vara svårt att göra det själv, jag föreslår att du låter någon professionell göra detta åt dig innan du åker. Gå in till en skräddare där du bor och få hjälp med det.
Sedan tycker jag du skall satsa på en tidlös design av kostymen och försäkra dig om att skräddaren i kina använder tyger av hyfsad kvalitet. En klassisk pinstripe med 13mm mellan linjalerna, två knappar, sydd i super150 kommer du kunna ha glädje av i många år framöver.
Senast redigerad av shotgun 2008-03-29 kl. 00:27. Anledning: Stavfel
Citera
2008-03-29, 00:31
Medlem
Audemarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Tre knappar om det skall vara brittiskt. Två knappar är amerikanskt.

Om det ska vara strikt brittiskt skulle jag aven ha foreslagit 3 fickor. Som en forsta (och enda?) allround kostym ar dock en tvaknappars ledigare och tre fickor kan vara lite val City. Det ar det som ar fordelen med skraddarsytt - man kan valja och blanda som man vill...
Citera
2008-03-29, 10:29
Medlem
vessleäckels avatar
dom hjälper dig på plats, coola ner
jag köpte skräddarsytt i thailand, fick mkt hjälp och råd..
Citera
2008-03-29, 11:05
Medlem
Herr_Oins avatar
Vad du vill ha är en kritstrecksrandig dubbelknäppt fyraknappars (eller sexknappars, beroende på om man räknar in blindknapparna) kavaj med två lätt snedställda utanpåfickor och även en biljettficka med lock över den högra fickan. Sedan skall den ha sidslitsar och vara lätt insvängd i midjan...

Eller så kan vi vara lite mer realistiska. Antingen marinblå eller mörkt grå, begär ordentliga innerfickor i kavajen, tvåknappars med ganska hög knappställning, annars ser den lite gubbig ut.
Sedan sidslitsar, mittslits eller slitslöst. Mittslits kanske är mest basic, eller slitslöst.
Kvaliteten bör vara kamgarn, dvs tunn ull. Men inte för tunn.

Byxorna är inte direkt den viktigaste detaljen, men begär att de skall vara lite raka, lätt avsmalnande i fotvidden och ha sömficka. Och förstås vara från samma tygrulle som kavajen.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in