Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-07-17, 01:02
  #73
Medlem
NuSkaViVaraGladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
"Catcher in the rye" är en av de sämsta böcker jag läst. Obegripligt att den kallas klassiker.

ha ha jag blev också grymt besviken. och även på det irriterande språket. Engelsk version.
Citera
2014-08-10, 22:16
  #74
Medlem
ArthurRimbauds avatar
Har nu bestämt mig för att angripa denna klassiska roman. Vill givetvis läsa den på dess originalspråk men är då rädd för att missa angelägena detaljer och ord vilket gör att jag kanske tappar lite i handlingen etc. Min fundering är om den svenska översättningen funkar eller ska jag försöka mig på Salingers originalversion ändå?
Citera
2014-08-11, 12:25
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurRimbaud
Har nu bestämt mig för att angripa denna klassiska roman. Vill givetvis läsa den på dess originalspråk men är då rädd för att missa angelägena detaljer och ord vilket gör att jag kanske tappar lite i handlingen etc. Min fundering är om den svenska översättningen funkar eller ska jag försöka mig på Salingers originalversion ändå?

Det här är en jag-roman om en ung man. Som jag minns det är ett av bokens teman Holden Caulfields begränsade sätt att uttrycka sig och att vädra sitt missnöje. På så sätt är den inte särskilt svår att läsa på engelska. Den finns en del slang iofs.
Citera
2014-08-11, 13:12
  #76
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurRimbaud
Har nu bestämt mig för att angripa denna klassiska roman. Vill givetvis läsa den på dess originalspråk men är då rädd för att missa angelägena detaljer och ord vilket gör att jag kanske tappar lite i handlingen etc. Min fundering är om den svenska översättningen funkar eller ska jag försöka mig på Salingers originalversion ändå?

Läs dem parallellt. Om du får problem med den engelskspråkiga versionen kan du kolla den svenska.
Citera
2014-08-11, 15:49
  #77
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurRimbaud
Har nu bestämt mig för att angripa denna klassiska roman. Vill givetvis läsa den på dess originalspråk men är då rädd för att missa angelägena detaljer och ord vilket gör att jag kanske tappar lite i handlingen etc. Min fundering är om den svenska översättningen funkar eller ska jag försöka mig på Salingers originalversion ändå?
Du ska utan tvekan läsa den engelska versionen.
Citera
2017-06-24, 21:47
  #78
Medlem
volvo 240s avatar
Har läst halva nu och den kan summeras med tre fraser. "All over the Place" "Goddamnit" "and all" Upprepas gång på g¨ång på gång på gång.Det är ju det enda karaktärerna säger nästan. Rena grunskolenivån. Men visst den kanske blir intressantare llängre fram.. Men störande som tusan att alla karaktärer pratar i stort sett på samma sätt.
__________________
Senast redigerad av volvo 240 2017-06-24 kl. 21:55.
Citera
2017-06-24, 21:49
  #79
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag har läst den flera gånger, men aldrig (det är därför jag äst den flera ggr, för att återigen försöka finna det där som skall finnas där) uppskattat den.

Troligen är det huvudpersonens inkräkta och fastlåsta mentalitet som jag inte över huvudataget kan anknyta till (jag är vääldigt öppen! ). Samma oroblem uppstod när jag läste Processen och 1984 - andra klassiker som jag inte sett storheten i och som jag läst flera gånger just därför.

Nu är det iofs länge sedan jag läste den så jag kanske borde testa igen (kanske nåt för FB läsecirkel?). Jag läste den första gången i tonåren, men var kanske inte tillräckligt förvirrad (eller måhända för förvirrad!) och olycklig för att hitta nåt som berörde.
Tycker osm dig förutom att både PRocessen och 1984 är bra böcker.
Citera
2017-06-24, 21:54
  #80
Medlem
gato12s avatar
Har säkert läst den en fyra-fem gånger och gillar den verkligen varje gång. Men konstigt nog minns jag nästan inget från vad som händer.
Salingers prosa kanske flyter så lätt att den inte lämnar några spår efter sig...?
Citera
2018-05-12, 14:19
  #81
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Skulle gärna vilja att du länkar till en "tonårsblogg" som skriver likt J.D Salinger. Som besitter den träffsäkerhet och humor som Holdens berättarröst har. Det gör att boken är nästan omöjlig att översätta.

Sedan är det många som förstått bokens storhet utan Google sedan den kom 1951.
Håller med. Att en tonårsblogg skulle hålla samma klass som The Catcher in the Rye är ett absurt påstående om något!

Läste den på engelska och instämmer om det där med humorn. Jag skrattade ofta till när jag läste. Formuleringarna kan tyckas omogna men jag tycker de är geniala. Salinger överraskar mig gång på gång med Holdens monologer (sa/tänkte han verkligen det där?!). Jag gillade boken skarpt och förstår att Chbosky lät sig inspireras av denna när han skrev The Perks of being a Wallflower som jag också nyligen läste.
Citera
2018-05-12, 17:02
  #82
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Håller med. Att en tonårsblogg skulle hålla samma klass som The Catcher in the Rye är ett absurt påstående om något!

Läste den på engelska och instämmer om det där med humorn. Jag skrattade ofta till när jag läste. Formuleringarna kan tyckas omogna men jag tycker de är geniala. Salinger överraskar mig gång på gång med Holdens monologer (sa/tänkte han verkligen det där?!). Jag gillade boken skarpt och förstår att Chbosky lät sig inspireras av denna när han skrev The Perks of being a Wallflower som jag också nyligen läste.

Exakt min upplevelse. Salinger får oss att tro att det är en tonårings talspråk. I själva verket är det humor, poesi och ren magi i skön förening.
M.a.o. så långt från en genomsnittlig tonårsblogg man kan komma.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-05-12 kl. 17:12.
Citera
2018-07-25, 14:58
  #83
Avstängd
Jag hade inte läst en bok tills jag fyllde 16. Läste Salinger, under tvång, i skolan och höll på att trilla omkull för att det var så bra. Idag jobbar jag i en bokhandel. Så djupt intryck gjorde den.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback