Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Någon som kan förklara vad som är så sexistiskt med det spelet?
Tyckte inte att föregångarna var särskilt sexistiska.
Inte jag heller. Jag har spelat igenom DMC 1-3 och det enda sexistiska i dessa spel är väl huvudkaraktären Dante, men Devil May Cry 1,2 och 3 kan jag knappast hävda att de genomsyras så hårt av sexism så DMC4 måtte isåfall innehålla äckliga mängder sexism för att någon ska dra upp en sån här debatt kring spelet.
Personligen har jag svårt att tro att DMC4 skulle trumfa te.x Dead or Alive eller Rumble Roses serien när det kommer till sexism.
Men på vissa punkter håller jag med bloggskribenten, jag skulle gärna vilja se att spelbranschen "växer upp" lite. Anledningen till att många vuxna slutar spela spel är ju för att de växer upp från sitt hormonstinna tonårsstadium, medans spelen verkar ligga kvar på samma nivå hela tiden (med några få undantag förstås).
Som inbiten gamer så är jag rätt less på att se polygonbrudar med större tuttar än månen, och som är iklädda "rustningar" som snarare avslöjar mer av kroppen än att täcka den. Man har tvångsmatat med dessa "spelhjältinnor" så länge nu, det räcker! Kan man inte göra lite fler spel med "normala" kvinnor i (i stil med te.x Alyx Vance ur Half-Life 2, eller varför inte Luger från Killzone).
Inte för någon tramsig PK-anledning utan helt enkelt bara för att pröva något nytt. Inkorporera kvinnliga karaktärer som inte är våp som de manliga ska rädda hela tiden, inga polygonuppbyggda bystdrottningar.
En vanlig, skitig kvinna i en sliten grå soldatuniform (som inte är påklädd på ett avslöjande sätt), med hjälm på huvudet och håret i en effektiv knut, cigarr i käften och en fet automatkarbin i händerna, samt ett jävligt argsint humör. Det skulle jag vilja se lite mer av, bara för variationens skull.
Visst, det finns ju en del spel med liknande karaktärer, men de är så få och konceptet känns så outforskat. Mer spelhjältinnor i Ellen Ripley (Alien-filmerna), Luger (Killzone), Alyx Vance (Half-Life 2) - stuk, fast med lite skiljande karaktärsutvecklingar. Det vore något det...