2008-03-28, 17:04
Medlem
Vad har ni att säga om Tommy Pregers (Super Play) Blogg? Pågår en ganska hetsk debatt angående hans senaste inlägg (under kommentarer) och den sågning av Devil May Cry 4 som är bakgrunden till det hela. Allt i "femninismens" (Pregers eget hopkok) namn. http://pk-gardet.blogspot.com/
Citera
2008-03-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhailor
Vad har ni att säga om Tommy Pregers (Super Play) Blogg? Pågår en ganska hetsk debatt angående hans senaste inlägg (under kommentarer) och den sågning av Devil May Cry 4 som är bakgrunden till det hela. Allt i "feminismens" (Pregers eget hopkok) namn. http://pk-gardet.blogspot.com/

edit: stavning
Citera
2008-03-29, 01:47
Medlem
moderatswings avatar
Någon som kan förklara vad som är så sexistiskt med det spelet?
Tyckte inte att föregångarna var särskilt sexistiska.
Citera
2008-03-31, 07:48
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Någon som kan förklara vad som är så sexistiskt med det spelet?
Tyckte inte att föregångarna var särskilt sexistiska.

Inte jag heller. Jag har spelat igenom DMC 1-3 och det enda sexistiska i dessa spel är väl huvudkaraktären Dante, men Devil May Cry 1,2 och 3 kan jag knappast hävda att de genomsyras så hårt av sexism så DMC4 måtte isåfall innehålla äckliga mängder sexism för att någon ska dra upp en sån här debatt kring spelet.

Personligen har jag svårt att tro att DMC4 skulle trumfa te.x Dead or Alive eller Rumble Roses serien när det kommer till sexism.

Men på vissa punkter håller jag med bloggskribenten, jag skulle gärna vilja se att spelbranschen "växer upp" lite. Anledningen till att många vuxna slutar spela spel är ju för att de växer upp från sitt hormonstinna tonårsstadium, medans spelen verkar ligga kvar på samma nivå hela tiden (med några få undantag förstås).

Som inbiten gamer så är jag rätt less på att se polygonbrudar med större tuttar än månen, och som är iklädda "rustningar" som snarare avslöjar mer av kroppen än att täcka den. Man har tvångsmatat med dessa "spelhjältinnor" så länge nu, det räcker! Kan man inte göra lite fler spel med "normala" kvinnor i (i stil med te.x Alyx Vance ur Half-Life 2, eller varför inte Luger från Killzone).

Inte för någon tramsig PK-anledning utan helt enkelt bara för att pröva något nytt. Inkorporera kvinnliga karaktärer som inte är våp som de manliga ska rädda hela tiden, inga polygonuppbyggda bystdrottningar.

En vanlig, skitig kvinna i en sliten grå soldatuniform (som inte är påklädd på ett avslöjande sätt), med hjälm på huvudet och håret i en effektiv knut, cigarr i käften och en fet automatkarbin i händerna, samt ett jävligt argsint humör. Det skulle jag vilja se lite mer av, bara för variationens skull.

Visst, det finns ju en del spel med liknande karaktärer, men de är så få och konceptet känns så outforskat. Mer spelhjältinnor i Ellen Ripley (Alien-filmerna), Luger (Killzone), Alyx Vance (Half-Life 2) - stuk, fast med lite skiljande karaktärsutvecklingar. Det vore något det...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2008-03-31 kl. 07:53.
Citera
2008-03-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Inte jag heller. Jag har spelat igenom DMC 1-3 och det enda sexistiska i dessa spel är väl huvudkaraktären Dante, men Devil May Cry 1,2 och 3 kan jag knappast hävda att de genomsyras så hårt av sexism så DMC4 måtte isåfall innehålla äckliga mängder sexism för att någon ska dra upp en sån här debatt kring spelet.

Personligen har jag svårt att tro att DMC4 skulle trumfa te.x Dead or Alive eller Rumble Roses serien när det kommer till sexism.

Men på vissa punkter håller jag med bloggskribenten, jag skulle gärna vilja se att spelbranschen "växer upp" lite. Anledningen till att många vuxna slutar spela spel är ju för att de växer upp från sitt hormonstinna tonårsstadium, medans spelen verkar ligga kvar på samma nivå hela tiden (med några få undantag förstås).

Som inbiten gamer så är jag rätt less på att se polygonbrudar med större tuttar än månen, och som är iklädda "rustningar" som snarare avslöjar mer av kroppen än att täcka den. Man har tvångsmatat med dessa "spelhjältinnor" så länge nu, det räcker! Kan man inte göra lite fler spel med "normala" kvinnor i (i stil med te.x Alyx Vance ur Half-Life 2, eller varför inte Luger från Killzone).

Inte för någon tramsig PK-anledning utan helt enkelt bara för att pröva något nytt. Inkorporera kvinnliga karaktärer som inte är våp som de manliga ska rädda hela tiden, inga polygonuppbyggda bystdrottningar.

En vanlig, skitig kvinna i en sliten grå soldatuniform (som inte är påklädd på ett avslöjande sätt), med hjälm på huvudet och håret i en effektiv knut, cigarr i käften och en fet automatkarbin i händerna, samt ett jävligt argsint humör. Det skulle jag vilja se lite mer av, bara för variationens skull.

Visst, det finns ju en del spel med liknande karaktärer, men de är så få och konceptet känns så outforskat. Mer spelhjältinnor i Ellen Ripley (Alien-filmerna), Luger (Killzone), Alyx Vance (Half-Life 2) - stuk, fast med lite skiljande karaktärsutvecklingar. Det vore något det...

Det har ju ändå blivit bra mycket bättre på senare tid. Ta dig en titt på tio år gamla spel och det är en sjuk jävla skillnad. Åtminstonne västerländska utvecklare tycker jag mig se en skärpning hos. Att du sedan vill se butchflator i dina spel, ja, det får ju stå för dig.

Vidare får man ju betänka vad det är för människor som gör spelen också. Spelindustrin har genomgått en ganska stor förändring på senare år och gått ifrån att i princip enbart husera nördar till att numera innehålla allt möjligt folk.
Citera
2013-11-11, 13:13
Medlem
''

Unga tillbringar en stor del av sina liv i onlinespel - inte konstigt att spelvärldens unkna kvinnosyn sprider sig till det verkliga livet, varnar Tharos Gröning.

Det finns en dold sexism i Sverige och världen. Eller kanske inte så mycket i verkligheten som i cyberrymden. Jag är en nördig journalist och gamer som spenderar mycket tid framför datorn och vid spelbordet. Den sexism som man stöter på i dessa kretsar är rent ut sagt horribel.

Som hängiven rollspelare gillar jag att gestalta kvinnliga karaktärer och har gjort många försök att hitta bilder på nätet som liknar mina fantasikaraktärer.

Av alla de hundratals karaktärer jag avverkat under mina snart 30 år som spelare har jag lyckas hitta två(!) bilder som inte föreställer undergivna porrprinsessor i metallstringbikinis. Försök att googla "drow sorceress" så får ni se.''

http://unvis.it/www.expressen.se/debatt/spelkultur-som-stinker-sexism/

Det verkar som om det har kommit en ny Anita Sarkeesian som bara verkar se saken med ett öga öppet.
Citera
2013-11-11, 14:27
Bannlyst
Haha folk kommer fan aldrig lära sig vad sexism faktiskt är.
Citera
2013-11-11, 15:20
Medlem
Luffarlasses avatar
Ganska kul hur många feministiska analyser drar slutledningen att sexismen i spel är utbredd, och tydligen gör oss alla till intensivare sexister, men samtidigt ignorera att mord- och skjutspel inte gör oss mer benägna att gå ut och mörda och skjuta. Det är alltså en väldigt selektiv applicering utav logik.

Jag delar verkligen inte följande persons lekstugeanalyser, men Anita Sarkeesian har gjort en rad kontroversiella "feminist analyser" om dataspelskulturen. Hennes videos återfinns på hennes youtube-kanal: http://www.youtube.com/user/feministfrequency
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-11-11 kl. 15:24.
Citera
2013-11-11, 16:33
Medlem
-vaas-s avatar
Som motsvarighet till gnäll på bröst-bomber i spel känner jag den här bilden matriarkatet målar upp av män som att de måste ha rena fina kläder, bete sig artigt och jobb förtrycker mig.

Det är ett ohälsosamt mansideal den matriarkala könsmaktordningen tvingar på män, där fittslem objektifierar män till saker som ska tillfredsställa deras bekräftelsebehov de ska dreggla över.

Däri ligger den sanna sexismen, det egentliga hatet. Ursäkta "rasismen" för det är ett ord man bara kastar omkring som att stämpla något som 'kättiskt' och dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in