2008-03-28, 13:09
Medlem
Igår totalhängde sig min Macbook (köpt tre veckor efter lansering). Startade om datorn och välkomnades med lite nya färger och andra slumpmässiga problem, t.ex.:

* Bokstaven "i" visas inte
* Ikoner i dockan sjunker ner halvvägs eller sträcks ut över hela skärmen
* Program kraschar med KERN_INVALID_ADDRESS
* En del element ritas inte (hade en stor svart kvadrat på ett ställe, menyer blev genomskinliga)

osv. Datorn hänger sig vid loginfönstret eller efter 5 minuter varje gång jag startar om nu.

Har sökt på Google, zappat PRAM, kört Disk Utility åtskilliga gånger, fsck -f i single user mode... Börjar kännas som ett hårdvaruproblem!

Om någon känner igen detta är jag tacksam för hjälp, annars vore det trevligt med namnet på någon bra Mac-reparatör i Stockholm.
Citera
2008-03-28, 14:19
Medlem
Zawamuras avatar
Testa med att installera om Leopard eller Tiger.
Citera
2008-03-28, 14:38
Medlem
Mjo, det är i full gång. Måste bara hitta något sätt att back-upa hårddisken...
Citera
2008-03-28, 17:18
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victorvictorvic
Mjo, det är i full gång. Måste bara hitta något sätt att back-upa hårddisken...

Det låter som ett HW fel.

Ominstallation är vettigt att testa först. Men låter som att det kan vara RAM en som strular.

Har du stoppat in mer RAM?
Om så är fallet, testa och kör utan den extra ramen du stoppat i.
Citera
2008-03-28, 19:23
Medlem
Mja, jag har faktiskt köpt nytt RAM så sent som igår... men problemen fanns förut också.

Eller, det hände för en tid sedan (innan RAM-byte) att "i" försvann och lite färger blev konstiga men det gick över. Spöket är liksom tillbaka!

Ominstallationen går inte riktigt, får bara veta att ett problem har uppstått (innan datorn stänger av sig). Grafiken är konstig även där...

Det skumma är att Ubuntu (som jag körde för att ta back-up) funkade felfritt från CD.
Citera
2008-03-28, 20:46
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Mja, jag har faktiskt köpt nytt RAM så sent som igår... men problemen fanns förut också.

Eller, det hände för en tid sedan (innan RAM-byte) att "i" försvann och lite färger blev konstiga men det gick över. Spöket är liksom tillbaka!

Ominstallationen går inte riktigt, får bara veta att ett problem har uppstått (innan datorn stänger av sig). Grafiken är konstig även där...

Det skumma är att Ubuntu (som jag körde för att ta back-up) funkade felfritt från CD.

Låter dock som HW problem, risken är ju att ubuntu inte "ropar" på alla funktioner osv hos CPU/GPU
Citera
2008-03-30, 03:27
Medlem
Ja nä, lyckades installera Leopard igen men problemen kvarstår. Med tanke på symptomen (grafikproblem och programkrascher vid anrop till grafikfunktioner (har gluttat kraschloggar)) verkar det ju vara grafikkortet som tjurar... som sitter fast på "logikkortet" om jag förstått saken rätt?

Vet någon vad den delen skulle kosta vid utbyte?
Citera
2008-03-30, 15:30
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Vet någon vad den delen skulle kosta vid utbyte?
Behöver du ju inte fundera på om datorn är mindre än ett år gammal.
Men det kanske den inte är?
Citera
2008-03-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Behöver du ju inte fundera på om datorn är mindre än ett år gammal.
Men det kanske den inte är?

Nästan två år gammal! Underbart att man inte räknar med att datorer håller längre
Citera
2008-03-30, 17:13
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Nästan två år gammal! Underbart att man inte räknar med att datorer håller längre
Det ska den absolut göra. Det är bara att garantin räcker ett år, såtillvida du inte har AppleCare.
Citera
2008-03-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Det ska den absolut göra. Det är bara att garantin räcker ett år, såtillvida du inte har AppleCare.

Jag menar att man borde kunna lämna garanti på en produkt lite längre än ett år i så fall, utan att jag ska behöva "köpa" till ett skydd...
Citera
2008-03-30, 17:42
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Jag menar att man borde kunna lämna garanti på en produkt lite längre än ett år i så fall, utan att jag ska behöva "köpa" till ett skydd...
Det kan man tycka, men det är nog rätt standard med ett års garanti.

http://www.ifixit.com säljer reservdelar och har guider för att fixa sånt här själv iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in