2008-03-28, 22:49
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empire
Jobbigast var ju helt klart att vara långt borta hemifrån utan en spänn på fickan. Och det usla dagsbidraget eller vad det hette hjäpte ju föga. Eller fick man det när man muckade?? Har förträngt allt inser jag nu.

Jag hade tur och fick lumpa hyfsat nara hemmet sa jag hade inga problem med lappsjuka, men jag kan tanka mig att det inte ar sa roligt for t.ex. en skaning att skickas till djupaste Norrland. Pa min tid fanns dock VPL10, dvs man kunde kopa en tag/bussbiljett till var som helst i Sverige for 10:-. Det var i alla fall en liten trost for de som var utlokaliserade och var toppen for de som bara ville se sig omkring pa statens bekostnad, men jag tror inte att detta system finns langre.

Och aven om dagsbidraget inte direkt var frikostigt var det inga storre problem, har man fri mat och logi sa behover man egentligen inte sa mycket. Men det ar klart, det hjalpte val en hel del att jag var fattig student pa den tiden, och inte hade sarskilt hoga krav pa livet.
Citera
2008-03-28, 23:49
Medlem
Wotan_Raturs avatar
mm bland det jobbigare jag kom och tänka på var den så kallade " renlighet " i fält var på jägarövning 2 eller 3 försökt förtänga det hehe, iaf var under en köld knäpp termometern visade på minus 36, när Kapten tillika ärke mongot micke samuelsson tog ut oss på en sjö jävel utanför arvidsjaur för som han kallade det renlighet i fält!

vi fick hugga upp en stor fyrkant med yxa sedan springa runt sjön i en sk värmeslinga...sedan fick vi hoppa i vaken och anhålla att komma upp
minsta darr på rösten så blev man i puttad, efter andra i puttningen slog det slint högg min kniv mellan fötterna på han och drog mig upp ( enda bra jag haft min coldsteel tanto till hehe).
va inte så kul att stå på isen heller i småblåsten...kläderna fick sprättas upp med kniv för att få av...som tur hade vi grötrocken etc på oss men det var en " riktig" upplevelse att stå naken och rota efter kläder i ryggan när det är minus 36 och händerna inte lyder en hehe
Citera
2008-03-29, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan_Ratur
mm bland det jobbigare jag kom och tänka på var den så kallade " renlighet " i fält var på jägarövning 2 eller 3 försökt förtänga det hehe, iaf var under en köld knäpp termometern visade på minus 36, när Kapten tillika ärke mongot micke samuelsson tog ut oss på en sjö jävel utanför arvidsjaur för som han kallade det renlighet i fält!

vi fick hugga upp en stor fyrkant med yxa sedan springa runt sjön i en sk värmeslinga...sedan fick vi hoppa i vaken och anhålla att komma upp
minsta darr på rösten så blev man i puttad, efter andra i puttningen slog det slint högg min kniv mellan fötterna på han och drog mig upp ( enda bra jag haft min coldsteel tanto till hehe).
va inte så kul att stå på isen heller i småblåsten...kläderna fick sprättas upp med kniv för att få av...som tur hade vi grötrocken etc på oss men det var en " riktig" upplevelse att stå naken och rota efter kläder i ryggan när det är minus 36 och händerna inte lyder en hehe

Komma upp ur vattnet och stå naken o leta efter kläder när det är minus 36 är fan livsfarligt :s
Citera
2008-03-29, 00:45
Medlem
Det måste vart på stenåldern då gränsen för isvaksbad ligger vid en -20 eller något sånt.
Citera
2008-03-29, 03:05
Medlem
503s avatar
Har tänkt och tänkt nu men kan inte komma fram till vad som var jobbigast.

Men något som alltid försvårade för en var när man utrustade sig fel.
Ett exempel är en gång då vi under en bataljonsövning skulle iväg och agera b-sida mot ett pskkomp.
Vi begav oss till platsen tidigt på morgonen, och kallt som det var så drog jag på mig 90-tröjan ("värmetröjan") under stridsutrustningen.
Däremot så kände inte fiendekompaniet för att dyka upp i tid, så när de väl gjorde det så hade det hunnit bli nästan 20 grader varmt och vindstilla.
Det var sådär lagom varmt att knata omkring, kriga och svettas med värmetröjan under all utrustning och pskott på ryggen.
Det var inte "jobbigt", men jävlar i det var det varmt.
Detta renderade i ett snabbt ombyte när fi inte tittade.

Samma sak kan man förstås göra när det är kallt.
När delar av den gruppen jag ingick i var underställda en annan, för överlevnad mer välutrustad, pluton så blev överraskningsdygnen i fält förhållandevis vanliga.
Vad vi däremot fattades, till skillnad från våra kamrater på plutonen vi för tillfället utbildades vid, var proper utrustning för övernattning utomhus.
De hade puppor och dubbla sovsäckar - vi tilldelades knäppetält fem minuter innan avfärd.
Ungefär sådär lagom skoj när vintern stod för dörren efter en lång och regnig höst.

Sen finns där förstås tillfällen då man kan göra vad som helst utan att det gör någon skillnad.
Under SIB-utbildning i en "hemlig" inomhusmiljö fick vi lära oss den ädla konsten av innästling i stadsmiljö (eller rättare sagt under stadsmiljö) / mörkerstrid i bebyggelse, inomhusmiljö.
När man övar strid i ett utrymme där det är lika varmt och kvavt som i en bastu så spelar det ingen roll hur lätt man klär sig - allting kommer ändå bli genomblött av svett, och då bör det ändå tilläggas att det inte var någon intensiv strid som övades utan snarare genomsök.
Att lokalen dessutom är fylld av 20 pustande grabbar, att man övat SIB i en och en halv vecka (varav två och ett halvt dygn oavbrutet) och att det var så mörkt att man inte märkte skillnad om man hade ögonen öppna eller ej gjorde förstås inte saken enklare.
Men kul var det - eller åtminstone när man tänker på det i efterhand.
Det som drev en var väl iofs vetskapen om att julledigheten bara var tre dagar borta - något som just då kändes ganska avlägset.

Så mitt tips till alla som ligger inne nu och som kommer att rycka in blir att alltid tänka framåt och välj rätt utrustning.
Bara en sådan sak som fel val av tröja kan göra den enklaste av uppgifter till ett litet endagshelvete.

(observera att ovanstående inte är vad jag definierar som det jobbigaste vi gjorde. Däremot är det exempel på kortare övningsmoment som blev avsevärt mycket jobbigare än vad man trodde utan att för den delen inkludera långa marscher eller liknande)
Citera
2008-03-29, 07:31
Medlem
Kwalles avatar
Tolkskolans förhörsdygn var det mest psykiskt påfrestande jag nånsin gjort. Som uppmjukning hade vi nio eller tio fältdygn bakom oss. Natten innan vi tillfångatogs blev det 1½ h sömn, så det gjorde ju sitt till.

Jag tror att de flesta hallucinerade av och till. Jag trodde att min grupp lämnade mig ensam i skogen utan nån utr, inte spec muntert. Nån ställde sig helt sonika och pissade i ett hörn, han var ju ändå ute i skogen Hallisarna har väl säkert inte bara med sömnbristen att göra utan även sättet man förvarades, inte helt olikt "five techniques". Vi hade canvashuva på oss, stod upp hela tiden utan kontakt med nåt åt sidan, hade händer (löst) bundna bakom ryggen. och fick lyssna på "Arbetarbröder". De enda avbrotten var förhören med en förhörsledare framför oss som pratade ryska, och en som tolkade bakom oss (som vi aldrig fick se). Det var väl tanken också, att man skulle se fram emot att bli förhörd.

Stresställningar förekom under hela tiden också, riktigt jobbigt. De testade lite olika saker på oss också, jag utsattes för kyla för att se om det påverkade mig så att jag pratade mer. Jag stod i ett dragigt skjul som var i skugga (i maj i norrland). Den enda effekten det fick var att jag skakade så mycket tänder att jag inte kunde prata alls, så det var nog inte så effektivt.

Jag troddde nog aldrig ett dygn skulle kunna kännas så långt. En av vakterna (bassar från I20) bröt för att att han inte pallade med att se hur slut i luvan vi var. En stor lada med 20 muppar som irrar i sin egen värld...
Citera
2008-03-29, 10:36
Medlem
1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Det måste vart på stenåldern då gränsen för isvaksbad ligger vid en -20 eller något sånt.

Antagligen det eller så bluffar han helt enkelt. Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2008-03-29, 10:42
Medlem
Dag 3 eller möjligtvis dag 4a på Övning AMF. Vi fick order om återhämtning i tält 12. Jag räknade lite flummigt i mitt något förvirrade tillstånd och kom på "Fan nu är övningen slut" Grät en tår för första gången på många år. (Självklart gick jag bort en bit och pissade när jag märkte att de börja rinna ur ögat =) )

Givetvis hade jag fel och dirr efter tälten va upsatta och vi hade gått in i dom fick vi order om att bryta ner basen och förflytta oss.
Har aldrig varit så jävla arg och slut psykiskt.

Efter det vankades en fake slutcermoni, några vändor upp precis utanför vår kassern och sen 2-3 mil marsch till med ca 50kg packning och sen vattenfys.
Vuxna män som gråter, helt underbart =D
Citera
2008-03-29, 10:52
Medlem
att skita i pappkartonger!
Citera
2008-03-29, 11:31
Medlem
Lumpen va ju en piss i nilen.

Va väl en sak, Och det va mera "irrterande jobbigt". Än fysiskt eller psykiskt jobbigt.

Jag va uberbäst på det mesta. Och efter skada låg jag på IVA och kom tillbaka. Hade ett nytt befäl. Så vart det högerom under uppställningen. Varpå jag som vanligt snurrar höger.

Problemet va, att alla andra sög skit och gjorde helatiden fel. Så det befälet hade kommit på att om man säger vänster i stället för höger så gör dom rätt. Vilket idioterna gjorde. Men jag gjorde rätt, fast fel. Med andra ord... Men det hade ju inte jag nån jävla aningom. Undrade liksom varför 30 pers snurrar vänster när han säger höger, Han gjorde om det. Jag gjorde samma... Han tittar på mig och säger nåt dumt, mins inte vad, skämmer ut mig totalt. Och jag både serut och känner mig som ett stort frågetecken.

När uppställningen är klar så är det lunch. Varpå löjtnanten tittar på mig och pekar.

-Du vaktar vapnen i korridoren under lunchen!

Efter detta så gick jag till Kompanichefen, som kallade in Löjtnanten efter jag förklarat hur det hela gått till. Och att jag faktiskt gjorde rätt. Eftersom jag inte visste och kom tillbaka den morgonen. Varpå han tvingade lt att be om ursäkt och bokstavligt talat sa:
-FU ******* är den enda som inte är pantad noga tt han inte kan skilja på vänster och höger, och således ska han inte få straff för att han gör rätt.

LT´s polett trilla ner och han insåg att jag ju inte va där dan innan

Inte så möe att hänga i julgran. Annars va det väl en dans på rosor i lumpen.

Det absolut jobbigaste i grönkläder va förra sommarn. (inte lumpen dock, yrkes) Skarp plutonstrid. Vet inte varför just den dagen och det momentet va så jobbigt... Gjort värre. Men jag fick nästan ge upp och säga "det går inte mer". Hade lite feber i kroppen nämligen. Och det va första gången i mitt liv som jag varit så nära att geupp mitt i ett moment pga utmattning... Stupade dock, men komupp. Flera gånger. Stridsvärde 5% eller nåt... Tilläggas bör att en Jägare spydde av utmattning, så drygt vare. Va inget märkvärdigt egentligen. Men det bara sa stopp... Fuktigt, varmt, feber, jobbiga moment. Helt enkelt...

Troligen värsta dagen i mitt liv. Och ändå vare sånt man gjort förut utan bekymmer. Tappade synen och hörseln, allt bara snurra. Enda man hörde va dova skrik "kom igen ***** !!!". Mins inte så mycket, men allt vart grönt... synen vart lixom i en enda stor grön nyans. Lunkade fram sakta och kände hur folk tog tag i kroppen och försökte hjälpa till.. nån tog ksp 90 kassetterna. Sen kände jag hur nån tog min 90b och gav mig en cesar... Allt vart lättare, men hjärnan va inte med alls. Allt bara snurra, fattade först efteråt att nån bytit vapen med mig för att jag skulle få det ca 6 kilo lättare.

På kvällen sen va man så jävla nöjd med livet! Fan vilken underbar kännsla att verkligen utnyttja 100% av kroppen. Så mycket det bara går.. Det är Nice. Och just det att man inte gavupp, även fast man va livrädd för att skadas eller tuppa. Man bara väntar på att den gröna ska bli svart och *dunk*
Citera
2008-03-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Lumpen va ju en piss i nilen.

Va väl en sak, Och det va mera "irrterande jobbigt". Än fysiskt eller psykiskt jobbigt.

Jag va uberbäst på det mesta. Och efter skada låg jag på IVA och kom tillbaka. Hade ett nytt befäl. Så vart det högerom under uppställningen. Varpå jag som vanligt snurrar höger.

Problemet va, att alla andra sög skit och gjorde helatiden fel. Så det befälet hade kommit på att om man säger vänster i stället för höger så gör dom rätt. Vilket idioterna gjorde. Men jag gjorde rätt, fast fel. Med andra ord... Men det hade ju inte jag nån jävla aningom. Undrade liksom varför 30 pers snurrar vänster när han säger höger, Han gjorde om det. Jag gjorde samma... Han tittar på mig och säger nåt dumt, mins inte vad, skämmer ut mig totalt. Och jag både serut och känner mig som ett stort frågetecken.

När uppställningen är klar så är det lunch. Varpå löjtnanten tittar på mig och pekar.

-Du vaktar vapnen i korridoren under lunchen!

Efter detta så gick jag till Kompanichefen, som kallade in Löjtnanten efter jag förklarat hur det hela gått till. Och att jag faktiskt gjorde rätt. Eftersom jag inte visste och kom tillbaka den morgonen. Varpå han tvingade lt att be om ursäkt och bokstavligt talat sa:
-FU ******* är den enda som inte är pantad noga tt han inte kan skilja på vänster och höger, och således ska han inte få straff för att han gör rätt.

LT´s polett trilla ner och han insåg att jag ju inte va där dan innan

Inte så möe att hänga i julgran. Annars va det väl en dans på rosor i lumpen.

Det absolut jobbigaste i grönkläder va förra sommarn. (inte lumpen dock, yrkes) Skarp plutonstrid. Vet inte varför just den dagen och det momentet va så jobbigt... Gjort värre. Men jag fick nästan ge upp och säga "det går inte mer". Hade lite feber i kroppen nämligen. Och det va första gången i mitt liv som jag varit så nära att geupp mitt i ett moment pga utmattning... Stupade dock, men komupp. Flera gånger. Stridsvärde 5% eller nåt... Tilläggas bör att en Jägare spydde av utmattning, så drygt vare. Va inget märkvärdigt egentligen. Men det bara sa stopp... Fuktigt, varmt, feber, jobbiga moment. Helt enkelt...

Troligen värsta dagen i mitt liv. Och ändå vare sånt man gjort förut utan bekymmer. Tappade synen och hörseln, allt bara snurra. Enda man hörde va dova skrik "kom igen ***** !!!". Mins inte så mycket, men allt vart grönt... synen vart lixom i en enda stor grön nyans. Lunkade fram sakta och kände hur folk tog tag i kroppen och försökte hjälpa till.. nån tog ksp 90 kassetterna. Sen kände jag hur nån tog min 90b och gav mig en cesar... Allt vart lättare, men hjärnan va inte med alls. Allt bara snurra, fattade först efteråt att nån bytit vapen med mig för att jag skulle få det ca 6 kilo lättare.

På kvällen sen va man så jävla nöjd med livet! Fan vilken underbar kännsla att verkligen utnyttja 100% av kroppen. Så mycket det bara går.. Det är Nice. Och just det att man inte gavupp, även fast man va livrädd för att skadas eller tuppa. Man bara väntar på att den gröna ska bli svart och *dunk*

Varfan gjorde du din GU, ett ställe där befälen ändrar på en extremt simpel order som "Höger om" pga folk inte kan höger och vänster. Låter som Individuella programmet fast militärt. Om jag ska va helt ärligt låter de fan för dumt för att vara sant. Var de ngt slags militärt dagcenter?
Citera
2008-03-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1987
Antagligen det eller så bluffar han helt enkelt. Jag tror på det sistnämnda.

Tror inte han bluffar, däremot överdriver en aning med graderna.. Det brukar bli så.. I säkI finns ingen köldgräns, och det finns veterligen inte vid någon annan aktivitet heller dock anpassas alltid verksamheten.

deltagarna skall ha grundläggande kunskaper hur man skall
uppträda i isvak
• deltagarna skall vara fullt friska och inneha högt stridsvärde
• övningar i isvak får endast ske på sådan fast is som bär övningsdeltagare
• övningar i isvak får ej ske i strömmande vatten
• personal som skall gå ner i isvak skall vara simkunnig och ha
livlina fastbunden om midjan, isdubbar och heltäckande klädsel.
• två personer ska vara avdelade för att vara beredda att dra upp
personen ur isvaken
• behörig att ge hjärt- och lungräddning skall finnas inom
övningsledningen
• personal i direkt anslutning till isvak bär flytväst
• uppvärmt utrymme, t ex tält eller motsvarande skall finnas i
omedelbar anslutning till övningsplatsen. Varm dryck skall
vara tillgänglig
• deltagare skall medföra komplett ombyte av kläder. Vid stor
risk för kylskada enligt vindkyletabell bild 12:1 skall ombyte ske
i uppvärmt utrymme
• deltagare med tidigare kylskada eller köldkänslighet skall ges