• 1
  • 2
2008-03-27, 17:17
Medlem
selectas avatar
Hejsan p er alla.

Har idag inhandlat kablar fr att kunna se p film frn datorn p tv:n.

Kablarna r inkopplade och under instllningarna fr bildskrmen har jag valt tv.
Ljudet gr fram som det ska men ngon bild dyker det inte upp.

Hur tusan br jag mig t fr att kunna se bilden.

Har ett ATI Radeon 9200 grafikkort med sn dr s utgng.

Snlla, hjlp mig ngon.

Stort tack p frhand.
Citera
2008-03-27, 17:30
Medlem
----- dubbel
Senast redigerad av alyx 2008-03-27 kl. 17:32.
Citera
2008-03-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alyx
Hur du har kopplat skulle ju underltta fr problemlsning.
S-video? DVI? osv

oj, sg nu att du hade skrivit "en sn dr s-utgng"

Har inte s mycket erfarenhet av Radeon men hur har du valt att visa p TV'n? Att den ska visa samma bild p bda?

Har du provat att starta om datorn med tv'n inkopplad och igng?
Citera
2008-03-27, 17:32
Medlem
r0xx0r my b0x0rs avatar
Kommer ihg att jag ibland kunde hra ljudet frn videon p en kanal. Men sen nr man flippa "ett steg t hger" s sg man bilden ocks. Kan ju vara ngot liknande. :P
Citera
2008-03-27, 18:35
Medlem
selectas avatar
Citat:
Kommer ihg att jag ibland kunde hra ljudet frn videon p en kanal. Men sen nr man flippa "ett steg t hger" s sg man bilden ocks. Kan ju vara ngot liknande. :P

Ja det r ju bara det att jag kan bara anvnda "av" lget fr att ta emot ljudet och inte p ngon annan kanal.

Citat:
oj, sg nu att du hade skrivit "en sn dr s-utgng"

Har inte s mycket erfarenhet av Radeon men hur har du valt att visa p TV'n? Att den ska visa samma bild p bda?

Har du provat att starta om datorn med tv'n inkopplad och igng?

Frstr inte riktigt vad du menar visa bild p bda?
Har varit inne i instllningarna fr grafiken och dr klickat p tv on, datorn hittar ju tv:en i instllningarna men bilden dyker inte upp.

Har ocks testat att starta om.
Citera
2008-03-27, 19:14
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selecta
Ja det r ju bara det att jag kan bara anvnda "av" lget fr att ta emot ljudet och inte p ngon annan kanal.
r du sker p det?
Jag har fr mig att jag lste ngonstans att man mste anvnda EXT2 om man anvnder ATI (jag har ett ATI-kort och TV-OUT fungerar endast p kanal EXT2).
Detta gller ju s klart bara om man anvnder SCART, men jag vet inte hur du har kopplat ihop datorn och TV:n.
Citat:
Frstr inte riktigt vad du menar visa bild p bda?
Det finns ett par olika stt att kra TV-out;
  • Clone - "Klonar" datorskrmen och visar samma sak p bde datorskrmen och TV:n
  • TV Mode - Vxlar mellan TV-/datorskrmen (man kan endast anvnda en av dem t gngen)
  • Extended desktop - Frstorar upp datorns skrivbord och gr att man kan "slnga ver" saker frn datorskrmen till TV:n

Vilken av dessa metoder anvnder du?
Citera
2008-03-27, 20:23
Medlem
selectas avatar
Nr jag kopplar in det hela i scarten s funkar fortfarande bara ljudet p av, p ext2 kommer inte ens ljudet upp.

Jag har kopplat in datorn i uttagen p tv som sitter p sidan, ett gult, vit och rtt uttag.

Har testat att klona nu men fr fortfarande ingen bild, bara ljud.
Citera
2008-03-27, 21:00
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Nr jag kopplar in det hela i scarten s funkar fortfarande bara ljudet p av, p ext2 kommer inte ens ljudet upp.
Jag har kopplat in datorn i uttagen p tv som sitter p sidan, ett gult, vit och rtt uttag.
Har testat att klona nu men fr fortfarande ingen bild, bara ljud.
Fr att du skall f upp ngon bild p EXT2 mste du naturligtvis koppla in kabeln i SCART-kontakt #2 som sitter p baksidan av TV-apparaten.
Citera
2008-03-27, 21:01
Medlem
selectas avatar
Ja men det har jag ocks gjort.
Men d fr jag inte ens ljudet att fungera.
Citera
2008-03-30, 21:47
Medlem
selectas avatar
Ingen som har ngot ide om hur man fr detta att fungera?

Har nu testat alla mjligheter jag kan komma p.

Testat med utkat skrivbord, testat att klona bilden frn datorn till tv, testat att kra allt p en skrm.

Testat alla uttag p tv med kablarna.

Testat att om installera grafikkortet och allt.

r det inte s det ska vara, man kopplar in kablarna, aktiverar tv p datorn och sedan stter igng filmen i t ex windows media player?

Eller ska man gra ngot mer fr att kunna titta p filmen p tv, har ven testat med olika media spelare, tnkte om det var ngon instllning man skulle gra ven dr?

Ngon som vet, detta var det jvligaste jag varit med om.
Citera
2008-03-30, 22:23
Medlem
TheCazes avatar
Vet inte om du ahr en vanlig tjock tv eller en LCD tv, vad har du fr tv?
Citera
2008-03-30, 22:43
Medlem
Citat:
r det inte s det ska vara, man kopplar in kablarna, aktiverar tv p datorn och sedan stter igng filmen i t ex windows media player?

Eller ska man gra ngot mer fr att kunna titta p filmen p tv, har ven testat med olika media spelare, tnkte om det var ngon instllning man skulle gra ven dr?

Ngon som vet, detta var det jvligaste jag varit med om.

Mediaspelaren har nog ingenting med saken att gra. Nr du till exempel klonar bilden s klonar du bilden s att det som visas p datorskrmen skickas ocks till tvn. Det behver inte vara ngon film i en mediaspelare eller ngot utan kan lika grna vara ditt skrivbord.

Det r ngonting som gr att bildsignalerna inte skickas till din tv eller s lyckas du inte f din tv att visa dem. Jag r tyvrr ganska okunnig och kan inte hjlpa men att det inte har med dina mediaspelare att gra kan vi nog vara ganska skra p. Du br som sagt f bild p tv:n utan att ha ngon mediaspelare eller filmuppspelning alls igng om du till exempel kr med kloning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in