Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-27, 17:17
Medlem
selectas avatar
Hejsan på er alla.

Har idag inhandlat kablar för att kunna se på film från datorn på tv:n.

Kablarna är inkopplade och under inställningarna för bildskärmen har jag valt tv.
Ljudet går fram som det ska men någon bild dyker det inte upp.

Hur tusan bär jag mig åt för att kunna se bilden.

Har ett ATI Radeon 9200 grafikkort med sån där s utgång.

Snälla, hjälp mig någon.

Stort tack på förhand.
Citera
2008-03-27, 17:30
Medlem
----- dubbel
Senast redigerad av alyx 2008-03-27 kl. 17:32.
Citera
2008-03-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alyx
Hur du har kopplat skulle ju underlätta för problemlösning.
S-video? DVI? osv

oj, såg nu att du hade skrivit "en sån där s-utgång"

Har inte så mycket erfarenhet av Radeon men hur har du valt att visa på TV'n? Att den ska visa samma bild på båda?

Har du provat att starta om datorn med tv'n inkopplad och igång?
Citera
2008-03-27, 17:32
Medlem
r0xx0r my b0x0rs avatar
Kommer ihåg att jag ibland kunde höra ljudet från videon på en kanal. Men sen när man flippa "ett steg åt höger" så såg man bilden också. Kan ju vara något liknande. :P
Citera
2008-03-27, 18:35
Medlem
selectas avatar
Citat:
Kommer ihåg att jag ibland kunde höra ljudet från videon på en kanal. Men sen när man flippa "ett steg åt höger" så såg man bilden också. Kan ju vara något liknande. :P

Ja det är ju bara det att jag kan bara använda "av" läget för att ta emot ljudet och inte på någon annan kanal.

Citat:
oj, såg nu att du hade skrivit "en sån där s-utgång"

Har inte så mycket erfarenhet av Radeon men hur har du valt att visa på TV'n? Att den ska visa samma bild på båda?

Har du provat att starta om datorn med tv'n inkopplad och igång?

Förstår inte riktigt vad du menar visa bild på båda?
Har varit inne i inställningarna för grafiken och där klickat på tv on, datorn hittar ju tv:en i inställningarna men bilden dyker inte upp.

Har också testat att starta om.
Citera
2008-03-27, 19:14
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selecta
Ja det är ju bara det att jag kan bara använda "av" läget för att ta emot ljudet och inte på någon annan kanal.
Är du säker på det?
Jag har för mig att jag läste någonstans att man måste använda EXT2 om man använder ATI (jag har ett ATI-kort och TV-OUT fungerar endast på kanal EXT2).
Detta gäller ju så klart bara om man använder SCART, men jag vet inte hur du har kopplat ihop datorn och TV:n.
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar visa bild på båda?
Det finns ett par olika sätt att köra TV-out;
  • Clone - "Klonar" datorskärmen och visar samma sak på både datorskärmen och TV:n
  • TV Mode - Växlar mellan TV-/datorskärmen (man kan endast använda en av dem åt gången)
  • Extended desktop - Förstorar upp datorns skrivbord och gör att man kan "slänga över" saker från datorskärmen till TV:n

Vilken av dessa metoder använder du?
Citera
2008-03-27, 20:23
Medlem
selectas avatar
När jag kopplar in det hela i scarten så funkar fortfarande bara ljudet på av, på ext2 kommer inte ens ljudet upp.

Jag har kopplat in datorn i uttagen på tv som sitter på sidan, ett gult, vit och rött uttag.

Har testat att klona nu men får fortfarande ingen bild, bara ljud.
Citera
2008-03-27, 21:00
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
När jag kopplar in det hela i scarten så funkar fortfarande bara ljudet på av, på ext2 kommer inte ens ljudet upp.
Jag har kopplat in datorn i uttagen på tv som sitter på sidan, ett gult, vit och rött uttag.
Har testat att klona nu men får fortfarande ingen bild, bara ljud.
För att du skall få upp någon bild på EXT2 måste du naturligtvis koppla in kabeln i SCART-kontakt #2 som sitter på baksidan av TV-apparaten.
Citera
2008-03-27, 21:01
Medlem
selectas avatar
Ja men det har jag också gjort.
Men då får jag inte ens ljudet att fungera.
Citera
2008-03-30, 21:47
Medlem
selectas avatar
Ingen som har något ide om hur man får detta att fungera?

Har nu testat alla möjligheter jag kan komma på.

Testat med utökat skrivbord, testat att klona bilden från datorn till tv, testat att köra allt på en skärm.

Testat alla uttag på tv med kablarna.

Testat att om installera grafikkortet och allt.

Är det inte så det ska vara, man kopplar in kablarna, aktiverar tv på datorn och sedan sätter igång filmen i t ex windows media player?

Eller ska man göra något mer för att kunna titta på filmen på tv, har även testat med olika media spelare, tänkte om det var någon inställning man skulle göra även där?

Någon som vet, detta var det jävligaste jag varit med om.
Citera
2008-03-30, 22:23
Medlem
TheCazes avatar
Vet inte om du ahr en vanlig tjock tv eller en LCD tv, vad har du för tv?
Citera
2008-03-30, 22:43
Medlem
Citat:
Är det inte så det ska vara, man kopplar in kablarna, aktiverar tv på datorn och sedan sätter igång filmen i t ex windows media player?

Eller ska man göra något mer för att kunna titta på filmen på tv, har även testat med olika media spelare, tänkte om det var någon inställning man skulle göra även där?

Någon som vet, detta var det jävligaste jag varit med om.

Mediaspelaren har nog ingenting med saken att göra. När du till exempel klonar bilden så klonar du bilden så att det som visas på datorskärmen skickas också till tvn. Det behöver inte vara någon film i en mediaspelare eller något utan kan lika gärna vara ditt skrivbord.

Det är någonting som gör att bildsignalerna inte skickas till din tv eller så lyckas du inte få din tv att visa dem. Jag är tyvärr ganska okunnig och kan inte hjälpa men att det inte har med dina mediaspelare att göra kan vi nog vara ganska säkra på. Du bör som sagt få bild på tv:n utan att ha någon mediaspelare eller filmuppspelning alls igång om du till exempel kör med kloning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in