2011-12-09, 20:13
Medlem
hannes156s avatar
Finns det inte en lag i Sverige att man inte kan bli dömd 25 år efter gärning gjordes?
Och så är fallet, har de inte en liknande lag i USA?
Citera
2011-12-09, 20:22
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Finns det inte en lag i Sverige att man inte kan bli dömd 25 år efter gärning gjordes?

Preskriptionstid, det är dock inte generellt 25år utan det skiftar med brottet upp till ingen alls. Ja det finns förmodligen olika preskriptionstider för olika brott i USA med, det skiftar förmodligen också från delstat till delstat och för federala brott.
Citera
2011-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Flygplanskapning är definitivt något som inte USA har prespektionstid på, dom hittade en man i Portugal som begått mord och flygplanskapning på 1960-talet i USA och afrika, han kommer att dömas i USA.
Citera
2011-12-09, 21:42
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Preskriptionstid, det är dock inte generellt 25år utan det skiftar med brottet upp till ingen alls. Ja det finns förmodligen olika preskriptionstider för olika brott i USA med, det skiftar förmodligen också från delstat till delstat och för federala brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Flygplanskapning är definitivt något som inte USA har prespektionstid på, dom hittade en man i Portugal som begått mord och flygplanskapning på 1960-talet i USA och afrika, han kommer att dömas i USA.

Tack för upplysningen
Citera
2011-12-12, 00:05
Bannlyst
Aftonhoran deluxe (plus) säger att detär på väg att klaras upp.
Får vi slut på detta pundarfall någon gång så alla nostalgiker får reda på att det egentligen var en påtänd pundare som hade sprutat heroin och som egentligen av en tur klararad av att genomföra rånet.
Citera
2011-12-14, 23:27
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Aftonhoran deluxe (plus) säger att detär på väg att klaras upp.
Får vi slut på detta pundarfall någon gång så alla nostalgiker får reda på att det egentligen var en påtänd pundare som hade sprutat heroin och som egentligen av en tur klararad av att genomföra rånet.

-EDIT- läste inte föregående sida. Stog all info jag undrade där.
Senast redigerad av Sebzor 2011-12-14 kl. 23:30.
Citera
2012-04-01, 09:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Någon som vet vad artikeln handlar om?
Artikeln PDF 1,4 MB
Citera
2012-05-27, 20:14
Medlem
mytologis avatar
Går en bra dokumentär på historiy hd just nu. De misstänker någon med förnamnet Kenny.
Citera
2012-05-27, 21:13
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Går en bra dokumentär på historiy hd just nu. De misstänker någon med förnamnet Kenny.
Jo, dock tycks det enligt bl.a. sidan nedan finnas en del som talar emot Kenny Christiansen som D.B Cooper. Även om han formligen strödde sedlar omkring sig ganska snart efter kapningen, så kan inga av sedlarna från kapningen kopplas till honom.
Citat:
Discrepancies between Kenneth Christiansen and D.B. Cooper:

Kenneth has hazel eyes D.B. Cooper had brown eyes as reported by the witnesses.
Kenneth was 5’8” in height D.B. Cooper was reported as 5’10” to 6’ in height
Kenneth was 150 lbs D.B. Cooper was reported as around 175-180 lbs
Kenneth had a normal white complexion D.B. Cooper was reported as having dark or olive skin coloring

Really, the only similarities are they both smoked the same brand of cigarettes, drank bourbon, and had knowledge of planes and parachuting. And Kenneth does resemble the first composite sketch of D.B. Cooper, but not the second composite.

To me, the similarities aren’t enough for me to conclude that Kenneth Christiansen was D.B. Cooper.
http://www.unsolvedrealm.com/2011/01/26/d-b-cooper-update-kenneth-christiansen-not-a-suspect/
Citera
2012-05-29, 09:16
Medlem
Traveller2007s avatar
Tycker att detta fallet ar riktigt interessant. Speciellt mystiken kring allt ar som fa andra fall. Personligen tror jag att han overlevde hoppet fran flygplanet och lvde ut sitt livs bredvid en pool nagon stands....

Med tanke pa hur stor utrednigen och sokandet efter honom var sa tror jag att de skulle ha hittat hanns kropp om han inte skulle ha overlevt hoppet.

Tvivlar pa att det var han McCoy Jr. Om du har kommit undan med en sadan spektakular kappning en gang, varfor gora om det en gang till?
Citera
2013-08-25, 10:32
Medlem
amfibiesoldats avatar
Såg precis ett inslag i dokumentären "Americas Book of secrets" om Cooper där man spekulerade om att han jobbade för CIA för att uppmärksamma flygsäkerheten i USA. Det var tydligen vilda västern på den tiden med flygkapningar kors & tvärs, uppresning och flykter till Kuba.

Dock låter det hela som en klassisk History Channel konspirationsteori.
Men inte kort efter den lyckade kuppen så infördes obligatorisk kontroll av alla passagerare i USA trots att det snackades om att det bröt mot den amerikanska konstitutionen.

Faschinerande historia minst sagt.
Citera
2013-12-18, 20:18
Medlem
väldigt spännande fall som jag läste om o sett en del film om tidigare.

2 teorier har jag.

antingen var Cooper en komplett galning eller ett iskallt proffs. jag ser bara dessa två ytterligheter.

vad jag tycker är intressant är att han hade kunskap om hur planet skulle flyga - detta var på 70-talet - sådan info gick nog inte att få tag på hur som helst...den andra som jag funderar på är hur han visst hur man öppnar dörren...en amatör (medelsvensson) kan knappast klara det...

sen detta med att man inte kunde koppla fallet till någons försvinnande...ytterst märkligt måste man säga om han nu inte överlevde.

och sen även detta med de märkta sedlarna. hur kunde de få fram så pass många märkta sedlar på så kort tid? 200 lakan dollar blir väl en hel del sedlar? och kollas verkligen alla sedlar som används? tror knappat det. bara de som passerar bankernas checksystem och kanske i vissa fall vissa näringsidkare. men vad är det som säger att Cooper inte åkte utomlands? dollarn var väl hett eftertraktad på den tiden och det skulle nog varit omöjligt att komma på honom där eller?

känns lite som att fbi eller vem det nu var som hade hand om fallet ville eller vill tona ner det. som nån sa, om de gått ut med att han troligen överlevt så hade troligen det kryllat med Copycats (även om det poppade upp några).

En sak som slår mig nu. Man vet ju inte om han hade några medhjälpare på planet som tagit med sig väska/väskor med utrustning. Detta med att man inte såg honom de sista minuterna gör det hela mkt ovisst.

Jag har för mig att man gjort rekonstruktion av hoppet i bra väder och dagtid. Och lyckats. Så då finns det också en möjlighet att han gjorde det.

Jag är dock medveten om alla troliga invändningar som finns emot.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in