2011-08-05, 11:43
Medlem
adampoos avatar
Nu är jag bara grundligt påläst om detta fall men en liten tanke angående de funna pengarna.. Kan det inte varit ett villospår som Cooper placerat ut själv? Jag tycker det borde dyka upp mer pengar här och var om han tappat dem vid hoppet.
Citera
2011-08-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
... Det man tycker är dock att FBI borde ha koll på vilka män med DB Coopers profil som försvunnit i anslutning till kapningen, om DB Cooper dog i ödemarken så borde han ha rapporterats försvunnen...

Precis. Har bara ytlig koll på den här historien men varje gång det dykt upp nån ny sensationsartikel som säger "han var D.B. Cooper!" har jag tänkt "Åh, nej, nån ny filur som dog för fem år sen och tydligen levt vilket vanligt liv som helst vid tiden för händelsen...". Det rimliga är ju så klart att snubbens identitet återfinns bland de amerikanska män med den här profilen som anmälts saknade vid den här tiden. Även om man så klart får ett ganska saftigt antal namn att gå på måste ju FBI ha kunnat bryta ned det till en någorlunda hanterlig mängd och hittat nåt intressant där... Om inte borde väl en och annan frifräsare med obegränsad tid ha rotat på rätt duktigt på den punkten. Har det inte framkommit nåt?
Citera
2011-08-05, 17:39
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Nu är jag bara grundligt påläst om detta fall men en liten tanke angående de funna pengarna.. Kan det inte varit ett villospår som Cooper placerat ut själv? Jag tycker det borde dyka upp mer pengar här och var om han tappat dem vid hoppet.
Jag tror inte han slängde bort 6000 dollar (3% av bytet) som ett villospår i hopp att någon ska hitta dom...det tog ju ett decennium innan de hittades.
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Precis. Har bara ytlig koll på den här historien men varje gång det dykt upp nån ny sensationsartikel som säger "han var D.B. Cooper!" har jag tänkt "Åh, nej, nån ny filur som dog för fem år sen och tydligen levt vilket vanligt liv som helst vid tiden för händelsen...". Det rimliga är ju så klart att snubbens identitet återfinns bland de amerikanska män med den här profilen som anmälts saknade vid den här tiden. Även om man så klart får ett ganska saftigt antal namn att gå på måste ju FBI ha kunnat bryta ned det till en någorlunda hanterlig mängd och hittat nåt intressant där... Om inte borde väl en och annan frifräsare med obegränsad tid ha rotat på rätt duktigt på den punkten. Har det inte framkommit nåt?
Frifräsare har ju inte tillgång till utredninge och alla namn som FBI har. FBI har ju gått genom försvunna personer (nämns i dokumentären) men påstår sig inte hittat någon lämplig kandidat. Jag är oerhört tveksam till att detta verkligen skulle stämma överlag känns det som FBI klantat bort den här utredningen rejält. Massor med saker talar för detta, tex att man faktiskt i många år misstog grovt var DB Cooper hoppat så allt genomsök med polis och militär var lönlöst. Andra misstag var att man antagit att DB Cooper var något slags fallskärmsproffs med militär bakgrund. I efterhand har man reviderat den åsikten eftersom DB Cooper gjorde väldigt många misstag, han bad inte ens om en hjälm för fallskärmarna, han hoppade i lågskor, kostym och trenchcoat, han såg inte att en av fallskärmarna var en övningsskärm som inte gick att lösa ut, han hoppade under förhållanden som inte ens erfarna hoppare skulle våga göra, han ville inte ha den nya styrbara automatiska typen av fallskärm som fanns utan han ville ha den gamla manuella sorten som inte gick att styra.

När han landade så hamnade han antingen bland enormt höga träd, vi snackar inte sketen svensk granskog utan den sorts som finns i och runt delstaten Oregon. Dvs att 30-60 meter höga tjocka träd eller i Lewis River som strömmar ganska kraftigt på sina ställen. Som en skribent på ett amerikanskt forum skrev - DB Cooper hamnade i magen på en brunbjörn, antingen fastnade han högt uppe i ett träd och svalt ihjäl och så småningom ramlade ner på marken eller så skar han sig loss och störtade mot marken. I vilket fall som helst slutade han i magen på en brunbjörn.

Det är väl min teori också...eller att han drunknade.
Senast redigerad av 2006. 2011-08-05 kl. 17:48.
Citera
2011-08-05, 17:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Skall vi gissa på att D.B Cooper egentligen är Lynn Doyle Cooper.

http://www.adn.com/2011/08/03/1998644/okla-woman-claims-famed-hijacker.html

Verkar finnas klara samband. Enligt uppgift dog han för 10 år sedan.
Men frågan är varför inga andra sedlar då har spårats?

Scannar verkligen Amerikanska Centralbanken/ Vanliga banker varenda begagnad sedel som går genom dom ?
Kan inte tänka mig att detta var praktiskt genomförbart för 40-30 år sedan.

Personligen tror jag inte han överlevde ,hoppet var alldeles för dåligt planerat och sikten obefintlig.
Hoppa i Kostym och lågskor
Citera
2011-08-05, 20:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Scannar verkligen Amerikanska Centralbanken/ Vanliga banker varenda begagnad sedel som går genom dom ?
Kan inte tänka mig att detta var praktiskt genomförbart för 40-30 år sedan.

Personligen tror jag inte han överlevde ,hoppet var alldeles för dåligt planerat och sikten obefintlig.
Hoppa i Kostym och lågskor

Vem såg honom hoppa?
Citera
2011-08-05, 20:49
Medlem
blackfaces avatar
han var med i prison break om du nu missade det. Tror han dog på fox river.
Citera
2011-08-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Frifräsare har ju inte tillgång till utredninge och alla namn som FBI har. FBI har ju gått genom försvunna personer (nämns i dokumentären) men påstår sig inte hittat någon lämplig kandidat.

Mm. Tänker mest bara att man fristående utredningen borde kunna snoka i vilka personer som försvann vid den tidpunkten. Vet inte hur det ser ut i staterna med efter 40 år borde väl uppgifter om saknade människor vara tillgängliga?

Det är väl inte heller ens där särskilt många som har förutsättningar att helt gå upp i rök utan att de blir polisärenden hyffsat snart. Det rimligaste är väl att plocka fram alla snubbar mellan 30 och 50 som nån anmält saknad månaden efter kapningen. Det har så klart gjorts och det är inte säkert att Cooper finns i det materialet, men jag skulle nog ändå vilja se det som sannolikt. (Hur många tjommar det nu skulle kunna röra sig om...)

Killen finns säkert i nån avkrok av utredningen men har missats för att man haft felaktigt fokus, som du säger snöat in på fel profil, inte avsatt tid att dammsuga alla uppgifter, lagt för stor vikt vid vittnesuppgifter ("han uppträdde belevat och världsvant alltså bort med alla low-lifes"), fantombild o s v...
Senast redigerad av Bemp 2011-08-05 kl. 21:38.
Citera
2011-08-05, 22:08
Medlem
Citat:
Vem såg honom hoppa?

Ingen. Den kvarvarande flypersonalen satt i cockpit, Cooper var ensam i kabinen. De registrerade vad jag förstår en tryckförändring och obalans i planet när han öppnade bakre luckan och hoppade. Vad han då hade med sig är baserat på vad han hade på sig innan och vad som fanns kvar i planet vid landning.
Citera
2011-08-05, 23:44
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ingen. Den kvarvarande flypersonalen satt i cockpit, Cooper var ensam i kabinen. De registrerade vad jag förstår en tryckförändring och obalans i planet när han öppnade bakre luckan och hoppade. Vad han då hade med sig är baserat på vad han hade på sig innan och vad som fanns kvar i planet vid landning.

Just exakt. Vi vet inte hur han såg ut eller vad han bar på sig när han hoppade. Hur mycket handbagage hade han med sig? Varför flera fallskärmar? Varför bara en bråkdel av pengarna hittade? Hur mycket var lösensumman värt på den tiden?

Tog han verkligen med sig pengarna när han hoppade? Kan han ha haft medhjälpare i vars bagage han lade pengarna i? Frågor vi troligen aldrig kommer att få svar på men som kan ge ledtrådar om vad<som eventuellt kan ha hänt.

Om det nya vittnet har rätt har fallet lösts. Vi får väl se vad det vittnesmålet mynnar ut i.
Citera
2011-08-05, 23:48
Medlem
Citat:
Just exakt. Vi vet inte hur han såg ut eller vad han bar på sig när han hoppade. Hur mycket handbagage hade han med sig? Varför flera fallskärmar? Varför bara en bråkdel av pengarna hittade? Hur mycket var lösensumman värt på den tiden?

Tog han verkligen med sig pengarna när han hoppade? Kan han ha haft medhjälpare i vars bagage han lade pengarna i? Frågor vi troligen aldrig kommer att få svar på men som kan ge ledtrådar om vad<som eventuellt kan ha hänt.

Om det nya vittnet har rätt har fallet lösts. Vi får väl se vad det vittnesmålet mynnar ut i.

Ockham nån?
Citera
2011-10-09, 13:32
Medlem
Guy Incognitos avatar
Skulle han inte ha kunnat gömt sig på planet? Lurat dom att han hoppade, ingen såg honom hoppa.
Det står på wikipedia att planet genomsöktes utan att han hittades, men om han jobbade inom flyget så kanske han visste något bra gömställe?

Annars är det mest troligt att han dog, hoppa i det vädret, kylan, mörkret. I vildmarken utan utrustning. Även om han överlevde hoppet så lär han ha dukat under av kyla/svält.
Senast redigerad av Guy Incognito 2011-10-09 kl. 14:26.
Citera
2011-10-09, 16:15
Medlem
Det mesta talar för att han landade i vattnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in