Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Nu är jag bara grundligt påläst om detta fall men en liten tanke angående de funna pengarna.. Kan det inte varit ett villospår som Cooper placerat ut själv? Jag tycker det borde dyka upp mer pengar här och var om han tappat dem vid hoppet.
Jag tror inte han slängde bort 6000 dollar (3% av bytet) som ett villospår i hopp att någon ska hitta dom...det tog ju ett decennium innan de hittades.
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Precis. Har bara ytlig koll på den här historien men varje gång det dykt upp nån ny sensationsartikel som säger "han var D.B. Cooper!" har jag tänkt "Åh, nej, nån ny filur som dog för fem år sen och tydligen levt vilket vanligt liv som helst vid tiden för händelsen...". Det rimliga är ju så klart att snubbens identitet återfinns bland de amerikanska män med den här profilen som anmälts saknade vid den här tiden. Även om man så klart får ett ganska saftigt antal namn att gå på måste ju FBI ha kunnat bryta ned det till en någorlunda hanterlig mängd och hittat nåt intressant där... Om inte borde väl en och annan frifräsare med obegränsad tid ha rotat på rätt duktigt på den punkten. Har det inte framkommit nåt?
Frifräsare har ju inte tillgång till utredninge och alla namn som FBI har. FBI har ju gått genom försvunna personer (nämns i dokumentären) men påstår sig inte hittat någon lämplig kandidat. Jag är oerhört tveksam till att detta verkligen skulle stämma överlag känns det som FBI klantat bort den här utredningen rejält. Massor med saker talar för detta, tex att man faktiskt i många år misstog grovt var DB Cooper hoppat så allt genomsök med polis och militär var lönlöst. Andra misstag var att man antagit att DB Cooper var något slags fallskärmsproffs med militär bakgrund. I efterhand har man reviderat den åsikten eftersom DB Cooper gjorde väldigt många misstag, han bad inte ens om en hjälm för fallskärmarna, han hoppade i lågskor, kostym och trenchcoat, han såg inte att en av fallskärmarna var en övningsskärm som inte gick att lösa ut, han hoppade under förhållanden som inte ens erfarna hoppare skulle våga göra, han ville inte ha den nya styrbara automatiska typen av fallskärm som fanns utan han ville ha den gamla manuella sorten som inte gick att styra.
När han landade så hamnade han antingen bland enormt höga träd, vi snackar inte sketen svensk granskog utan den sorts som finns i och runt delstaten Oregon. Dvs att 30-60 meter höga tjocka träd eller i Lewis River som strömmar ganska kraftigt på sina ställen. Som en skribent på ett amerikanskt forum skrev - DB Cooper hamnade i magen på en brunbjörn, antingen fastnade han högt uppe i ett träd och svalt ihjäl och så småningom ramlade ner på marken eller så skar han sig loss och störtade mot marken. I vilket fall som helst slutade han i magen på en brunbjörn.
Det är väl min teori också...eller att han drunknade.