2008-03-27, 11:44
Medlem
Har Fedora 8 instalerat på en Dell Inspiron 1525, allt fungerar utmärkt förutom en sak.

Vill nu i efterhand instalera XP, men under instalationen efter "Checking computer configuration" rutan blir skärmen svart och cd läsaren spinner ner. Får det felet när hårddisken är i datorn, prövat med SP1, SP2, SP3 samt med inbäddade AHCI och SATA drivrutiner utan att det ändrar något. Tar jag ut hårddisken fungerar allt dock, instalerade på prov på en bärbar hårddisk och det fungerade ändå fram till booten av XP då jag fick blue screen (skulle tro XP avmountade den externa disken vid boot).

Jag tro felet ligger i grub eller MBR som förhindrar XP från att instaleras, men eftersom jag är relativt ny på Linux vet jag inte hur jag ska göra.
Funderar om det skulle funka att ta bort grub, instalera XP och sen ominstalera grub, fast jag vet inte hur man gör något av det.

Försökte förövrigt att instalera Vista, instalationen fungerade fram tills man skulle välja hårddisk att instalera på då den bara sa att den inte mötte kriterierna för en system disk.
Citera
2008-03-27, 11:57
Bannlyst
Jag vet inte vad som är fel, men jag tror inte att GRUB är boven i detta.

Du kan ju alltid köra FIXMBR-kommandot från din Windows installations-cd.
Citera
2008-03-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Du kan ju alltid köra FIXMBR-kommandot från din Windows installations-cd.
Det roliga är att windows CDn inte starta :/

Håller med om att grub låter otroligt, men vad annars kan det vara? Allt fungerar perfekt tills hårddisken är i datorn.
Citera
2008-03-27, 13:01
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckinsson
Det roliga är att windows CDn inte starta :/

floppy gogo
Citera
2008-03-27, 14:29
Medlem
Santa Clauss avatar
Problemet är att XP inte har stöd för partitionstabellen som GNU/Linux använder.
När du skapar en ny layout, börja med att trycka "o" i "fdisk" för att: "create a new empty DOS partition table"
Citera
2008-03-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
floppy gogo
Har inte ägt en sån på år :P

Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Problemet är att XP inte har stöd för partitionstabellen som GNU/Linux använder.
När du skapar en ny layout, börja med att trycka "o" i "fdisk" för att: "create a new empty DOS partition table"
Felet ligger i MBR alltså?
Eftersom jag inte kan boota XP skivan och inte har floppy, hur får jag igång fdisk?
Citera
2008-03-28, 17:04
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckinsson
Har inte ägt en sån på år :P

Felet ligger i MBR alltså?
Eftersom jag inte kan boota XP skivan och inte har floppy, hur får jag igång fdisk?
I Fedora ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in