Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Själv har jag inte så mycket erfarenhet av filter, de flesta effekterna utom polfilter och ND kan du ju göra i photoshop. Just Skylightfilter är ju väldigt lätt att härma i photoshop.
Sant, men jag har sällan lust eller intresse av att efterbehandla bilderna i någon större utsträckning. Använder ofta cirkulärt polfilter och är fortfarande djupt imponerad över vad man kan göra med ett sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag tycker bara det är onödigt att slänga på färgade filter som stör kamerans vitbalans. Vet folk som köpte skylight billigt och trodde de hade sparat pengar men slängde det snart då de fick problem med att vissa bilder blev svagt rosafärgade.
Ja, du har en poäng i vad du skriver. Har haft funderingar på att för en gångs skull testa ett helt neutralt glas, bara som frontlinsskydd. Vi får se...
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det verkar som sagt knasigt att köpa ett färgat filter till en digitalkamera. Vitbalansen kommer att kompensera, vilket gör att du bara förlorar en gnutta ljus. Sen undrar jag hur vettigt det hade varit med ett polfilter. Där försvinner ju 1-2 bländarsteg direkt, och du hade lika gärna kunnat köpa ett 70-200/4 istället.

Slöseri med ljusstyrka menar jag.
Som sagt, förvisso... Ett polfilter (cirkulärt, som jag ofta använder) är i regel värt det tillkortakommande av ljusinsläpp det orsakar. T ex på min EF 50 1.4 får man normalt exponeringskompensera nedåt en hel del i P-läget vid dagsljusfotografering. Polfiltret har därför ingen negativ inverkan under de förhållandena.
Jo, på min nyinköpta telezoom kanske det inte är någon vettig idé med cirkulärt polfilter. Det hade kanske fungerat bättre på IS-modellen? Hursomhelst är jag så satans nöjd och imponerad av mitt nya 70-200 2.8L. Fattar f ö inte vad man skall med IS till om man inte har kraftig Parkinson...
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har aldrig riktigt fattat poängen med det här att kleta på potentiellt bildkvalitetsförsämrande filter konstant på objektiv, bara för att skydda dem. Om jag tycker mig behöva skydda frontlinsen, smäcker jag på motljusskyddet i stället. Skyddar i praktiken frontlinsen lika bra för i stort sett alla tänkbara tråkigheter, och har bara postitiva effekter på bilden.
Så jag äger varken UV-filter eller skylightfilter, utan enbart polfilter och gråfilter, och dem jag tar på när det behövs. Man ska, som farbror Sallad påpekade, i det sammanhanget betänka att ett polfilter stjäl i princip lika mycket ljus som ett fyragångers gråfilter, alltså två bländarsteg.
Ingenting att ha på inomhus i onödan, med andra ord.
Ja, rent teoretiskt innebär ju allt pålägg av glas en kvalitétsförsämring. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag fick en repa på frontlinsen, så oavsett marginell inskränkning på bildkvalitén är filter en lag för mitt vidkommande.
Angående ett UV-filter vill jag
tro att det har mer än en repskyddande funktion. Det står nämligen i isntruktionerna över en del objektiv att man inte skall utsätta det för direkt solljus i någon större omfattning, varför ett UV-filter inte kan vara helt fel ur det hänseendet.
Oavsett vad ni har att säga om cirkulärt polariseringsfilter, är jag obotligt troende om dess fördelar rent bildtekniskt. Du får fram effekter som är i det närmaste omöjligt att skapa i efterhand. Känner man att det av någon anledning stjäler för mycket ljus kan man ju temorärt plocka av det...
Tack för synpunkterna, allihop! Det lutar nog åt ett neutralt glas eller UV-filter denna gång. Jag återkommer när jag har handlat. Tack så länge!