• 3
  • 4
2008-04-29, 10:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Jag har ett svar. Universum är inte oändligt. Det är ändligt med en ände som skulle ta oändligt lång tid att nå. Universum är historiens största paradox.

Fanimig den bästa förklaringen! Fem i alla Vetenskapforum!

Kunde inte sagt det bättre själv...
Citera
2008-04-29, 13:34
Medlem
piotrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Vad jag menar är förstås att oändlighet är en abstraktion, inte något konkret.
Universum är verkligen oändligt. Inte metafysiskt, utan fysiskt. Det finns inga som helst matematiska problem med detta, men det blir problematiskt om man blandar sina definitioner, precis som det alltid blir när man blandar sina definitioner.
Citera
2008-04-29, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piotrr
Universum är verkligen oändligt. Inte metafysiskt, utan fysiskt. Det finns inga som helst matematiska problem med detta, men det blir problematiskt om man blandar sina definitioner, precis som det alltid blir när man blandar sina definitioner.

Jag tycker bara det verkar så ytligt att kalla universum oändligt.
Citera
2008-04-29, 16:44
Medlem
förstår inte frågan till 100% tror jag, vi behöver inte se, höra eller uppfatta allt som är oändligt för att oändligt skall existera? eller vad menar du?
Citera
2008-05-16, 23:36
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Intressant tråd.

Men, om universum är oändligt, då måste alla företeelser, händelser etc som sker på jorden oxå replikeras i oändligt antal i universum? Dvs "jag" sitter och skriver detta som "jag" är på oändligt antal ställen.

Men, om nu universum är oändligt så måste det finnas variationer av allt. Dvs elefanter med katthuvuden, vatten som rinner uppåt, varelser som dör innan de föds, krokodiler som kan flyga, luft som man kan äta, stenar som pratar ryska, flygande tefat.
Det ligger i sin egen natur att acceptera allting om allting är möjligt, eller hur?? Måste ju finnas nånstans, eller hur?

Tänkte bara nämna att det finns ju en ganska stor skillnad mellan det som bara är väldigt, väldigt, väldigt osannolikt, och det som är logiskt omöjligt.

Till exempel kan det finnas elefanter med katthuvuden, men att stenar skulle kunna prata ryska innebär ju att de har talförmåga... och då är det ju frågan om det ska definieras som stenar och inte ett organiskt, dock stenliknande väsen. Men oavsett hur stort universum är, så gäller att allt och alla som talar, måste vara utrustade med en talförmåga.
Citera
2008-05-17, 10:39
Medlem
Fassbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck_Taylor
Hjärnan kan inte uppfatta oändlighet, det tror jag i alla fall.

Det är en fråga om att lägga fram det. Ett exempel som är gemensamt är mängden myror i barnprogrammet och mängden av fingrar på min ena hand och att de är lika stora. Man säger att de är av samma mäktighet eller kardinalitet. De båda mängderna har samma kardinaltal nämligen 5. Kardinaltalet till mängden av alla veckodagarna är 7. Man kan också säga att för ändliga mängder är kardinaltalet lika med ordingstalet för det sista elementet i mängden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in