2008-03-26, 17:37
Medlem
Köpte en färdig potatisgratäng(vakuum förpackad). De brukar hålla ca 1-2veckor iallafall om de är nya. Såg nu att den jag köpte på coop gick ut samma dag som jag köpte den. Jag har kvittot och där står det den 20e och på gratängen står det den 20e.

Har man någon chans att få ny eller pengarna tillbaka med kvitto och gratängen(oöppnad) tillbaka?

Eller är det bra å glömma?
Citera
2008-03-26, 17:44
Medlem
CaptainBloods avatar
Känns väl mest pinsamt att bråka om tjugokronor. Värm och avgör om den är ätbar istället
Citera
2008-03-26, 17:47
Medlem
Ja, jag håller med dig. Jag som var så sugen, blev besviken på coop nu
Citera
2008-03-26, 19:23
Medlem
Funkar det inte ändå? Är ju trots allt bäst före datum, dvs inte oätlig efter, eller?
Citera
2008-03-26, 19:26
Medlem
Mm, mat brukar inte bli otjänligt direkt efter 'bäst före'.. bäst före är ändå inte direkt vetenskapligt satt.. utan rätt godtyckligt från tillverkarna på vad dom gissar att folk anser rimliga datum... lite förenklat iaf.
Citera
2008-03-26, 22:36
Medlem
meepers avatar
Om den ser ok ut och luktar som den ska kan du strunta i bäst-före.

Oftast finns det dessutom en marginal mellan bäst-före och den dag man räknar med att produkten är otjänlig. Observera också skillnaden mellan bäst-före och sista förbrukningsdag.
Citera
2008-03-26, 22:40
Medlem
BalleAnkas avatar
Klagar du så får du säkert pengarna tillbaka. Men jag skulle inte heller orka bråka för 20 kr.
Citera
2008-03-27, 03:24
Medlem
Blodulvs avatar
Jag tycker att det är en principsak. Om ingen orkar bry sig om 20 kr är det fritt fram för butikerna att kränga hur mycket gammal mat som helst. Och att sälja mat som har ett passerat bäst före-datum är jävligt fult.

Nu köpte du det visst samma datum som bäst före-datumet, men det borde ändå framgå att det är "väldigt kort datum" eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in