Köpte en färdig potatisgratäng(vakuum förpackad). De brukar hålla ca 1-2veckor iallafall om de är nya. Såg nu att den jag köpte på coop gick ut samma dag som jag köpte den. Jag har kvittot och där står det den 20e och på gratängen står det den 20e.
Har man någon chans att få ny eller pengarna tillbaka med kvitto och gratängen(oöppnad) tillbaka?
Mm, mat brukar inte bli otjänligt direkt efter 'bäst före'.. bäst före är ändå inte direkt vetenskapligt satt.. utan rätt godtyckligt från tillverkarna på vad dom gissar att folk anser rimliga datum... lite förenklat iaf.
Om den ser ok ut och luktar som den ska kan du strunta i bäst-före.
Oftast finns det dessutom en marginal mellan bäst-före och den dag man räknar med att produkten är otjänlig. Observera också skillnaden mellan bäst-före och sista förbrukningsdag.
Jag tycker att det är en principsak. Om ingen orkar bry sig om 20 kr är det fritt fram för butikerna att kränga hur mycket gammal mat som helst. Och att sälja mat som har ett passerat bäst före-datum är jävligt fult.
Nu köpte du det visst samma datum som bäst före-datumet, men det borde ändå framgå att det är "väldigt kort datum" eller dylikt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!