Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-26, 05:54
Medlem
TzOns avatar
Hejsan.
Mina problem började när jag skulle patcha ett spel igår (age of pirates) Den enda patchen som hittades var en rysk men jag tyckte inte det spelade någon roll då jag bara var tvungen att ha den versionen för att få en senare patch att installeras. Patchen uppdaterade spelet och sen började mitt problem. Nu piper det bara till från datorn och nått ljud finns inte alls.

Om jag trycker på volymkontrollen så står det :Inga aktiva mixerenheter är tillgängliga. När jag tittar i enhetshanteraren så tycker ialf jag allt ser ut som frid och fröjd. Inga röda x eller gula symboler.

Ljudkortet är ett realtek az97 om jag inte tittat helt galet och jag har laddat hem drivrutiner men det står samma sak ändå. Jag har försökt en systemåterställning till tidigare datum men det fungerar inte heller.

En annan sak som kom samtidigt är att "randen" längst ner, där startmenyn,flikar ikoner , klockan osv ligger är numera grå. Den var blå innan.
När jag försöker spela upp nått i mediaplayer eller winamp står det att det är problem med ljudenheteten eller att jag kanske inte har någon(!).

Jag använder XP.
Nån snäll själ som kan hjälpa mig? Jag blir smått galen på detta..
Tack på förhand.
Citera
2008-03-26, 16:24
Medlem
Likvideras avatar
Det är möjligt att ett virus har lagt till sig som ljuduppspelare, t.ex.http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2007-121718-1009-99&tabid=3

Föreslår att du testar och scanna med ett pålitligt anti-virus. Finns många bra anti-virus företag som erbjuder online-scanning om du inte har ett anti-virus. Finns på kaspersky.com, symantec.com.
Senast redigerad av Likvidera 2008-03-26 kl. 16:26.
Citera
2008-03-26, 18:15
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likvidera
Det är möjligt att ett virus har lagt till sig som ljuduppspelare, t.ex.http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2007-121718-1009-99&tabid=3

Föreslår att du testar och scanna med ett pålitligt anti-virus. Finns många bra anti-virus företag som erbjuder online-scanning om du inte har ett anti-virus. Finns på kaspersky.com, symantec.com.

TEstar med Kaspersky just nu, det tar tiiiiid... =) Dock så har jag ju kört mitt avast och kollat utan att hittat nått... Tack för hjälpen. Några mer förslag om den inte hittar nått?
Citera
2008-03-26, 18:33
Medlem
TzOns avatar
Dom här fick ja fram på scannen av Critical Areas..VAd gör jag nu???

Infected Object Name Virus Name Last Action
C:\WINDOWS\Debug\PASSWD.LOG Object is locked skipped
C:\WINDOWS\Sti_Trace.log Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\CatRoot2\edb.log Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\CatRoot2\edbtmp.log Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\CatRoot2\tmp.edb Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\Antivirus.Evt Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\AppEvent.Evt Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\default Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\default.LOG Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\Internet.evt Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\SAM Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\SAM.LOG Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\SecEvent.Evt Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\SECURITY Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\SECURITY.LOG Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\software Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\software.LOG Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\SysEvent.Evt Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\system Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\system.LOG Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\Cookies\i ndex.dat
C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\index.dat Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\Lokala inställningar\Tidigare\History.IE5\index.dat Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\drivers\sptd.sys Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\h323log.txt Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\Proxy.Dll Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\ProxyM.dll Object is locked skipped
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\INDEX.BTR Object is locke
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\INDEX.MAP Object is l
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\MAPPING.VER Object is
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\MAPPING1.MA P Object is
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\MAPPING2.MA P Object is
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\OBJECTS.DAT A Object is
C:\WINDOWS\system32\wbem\Repository\FS\OBJECTS.MAP
C:\WINDOWS\system32\_ProxyM.dll Infected: Trojan-Proxy.Win32.Agent.aek
C:\WINDOWS\wiadebug.log Object is locked skipped
C:\WINDOWS\wiaservc.log Object is locked skipped
C:\DOCUME~1\CHRIST~1\LOKALA~1\Temp\hsperfdata_Chri stian\4032
C:\DOCUME~1\CHRIST~1\LOKALA~1\Temp\~DF8746.tmp Object is locked
C:\DOCUME~1\CHRIST~1\LOKALA~1\Temp\~DF8D19.tmp Object is locked
C:\DOCUME~1\CHRIST~1\LOKALA~1\Temp\~DFD62E.tmp Object is locked
C:\DOCUME~1\CHRIST~1\LOKALA~1\Temp\~DFD828.tmp
Citera
2008-03-26, 20:06
Medlem
TzOns avatar
VErkade inte bero på nått virus. Problemet är att den hittar Realtek i maskivaran men det står att jag inte har nån ljudenhet när man ska göra val. Nån som snälla kan hjälpa? Vill inte formatera datorn...
Citera
2008-03-27, 01:14
Medlem
TzOns avatar
Iiiiiiiiiingen som kan hjälpa till??? snälla...
Citera
2008-03-28, 12:01
Medlem
TzOns avatar
skall jag behöva ge upp alltså? Det enda jag kommit fram till är att jag garanterat har ett helt ljudkort ialf, då jag kunde köra högtalar test och hörde ljudet från högtalaren. Med det är oxå det enda ljudet funkar i.. Snälla om nån har en susning hjälp mig..
Citera
2008-03-28, 18:13
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
skall jag behöva ge upp alltså? Det enda jag kommit fram till är att jag garanterat har ett helt ljudkort ialf, då jag kunde köra högtalar test och hörde ljudet från högtalaren. Med det är oxå det enda ljudet funkar i.. Snälla om nån har en susning hjälp mig..

Har du testat att installera om spelet? utan den nya patchen, verkar som den förstör ljudet ...
Citera
2008-03-29, 07:34
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Har du testat att installera om spelet? utan den nya patchen, verkar som den förstör ljudet ...
Testat att installerat om, testat att pachta om med en annan variant av spelet... KAn det ha nått med ryska språket att göra? (borde fixas med återställning.) Tack för att du försöker. E inte helt ny med datorer men det här ställer mig helt... Trodde ljudkortet hade gett upp innan jag hittade högtalar testen.. Spinn gärna vidare. E desperat. all hjälp e bra...

EDIT kan lägga till att enda chansen att få fram högtalartestet är i windows katalogen.. GEnvägen i vid klockan funkar inte allt trots att det e exakt samma program
Senast redigerad av TzOn 2008-03-29 kl. 07:38.
Citera
2008-03-29, 09:49
Medlem
927s avatar
kolla msconfig >autostart och gå noga igenom de programmen som startar med windows

om du klickar på ljud i kontrollpanelen och kollar dom flikarna så ser du direkt om allt är som det ska
Citera
2008-03-30, 06:54
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
kolla msconfig >autostart och gå noga igenom de programmen som startar med windows

om du klickar på ljud i kontrollpanelen och kollar dom flikarna så ser du direkt om allt är som det ska

Allt verkar ok med autostarten. saken är att när man går igenom ljud på kontrollpanelen så står det under maskinvara att jag har realtek ac97 men under dom andra flikarna där ja kan ställa in högtalarna bla står det "ingen ljudenhet" och alla val e gråa. (inte ändringsbara) Fortsätt gärna försöka. Verkar helt sjukt det här.. Vill inte köpa ett ljudkort när jag vet att mitt funkar och det kan visa sig att det blir samma sak med det nya..
Citera
2008-03-30, 11:55
Medlem
927s avatar
alltså saknas det saknas mjukvara

vilka drivare är det du hämtar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto