• 1
  • 2
2008-03-26, 17:48
Medlem
Freakonomics

Steven Levitt och Stephen Dubner analyserar detta amne i boken Freakonomics. Vad jag minns kommer de fram till att det var tva faktorer som forklarade den storsta delen av minskningen:

1. Okat antal poliser pa gatorna
2. Farre unga man i "brottsaldern" (16-25)

Det senare forklarade de delvis med att aborter slapptes fria i USA ca 20 ar innan fallet kom och att manga av de som skulle ha blivit brottslingar helt enkelt inte blev fodda.

Andra faktorer (nolltolerans, hardare straff, etc.) hade lite inverkan
Citera
2008-03-27, 06:00
Medlem
porrkonsuments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Nja stämmer inte riktigt, om du räknar dom 5 stadsdelarna så har dom ungefär 9 miljoner innevånare och 36 000 poliser.

Dom har alltså mer än dubbelt så många poliser per capita.

du har naturligtvis helt rätt. jag blandade ihop staten new york med staden, trots att jag själv nämnde de fem stadsdelarna, 'boroughs'

dessutom visar det sig att modellen med nolltolerans, som jag förde fram som möjlig förklaring i mitt första inlägg, haft liten eller ingen effekt på brottsligheten. i stället lyfter man fram andra faktorer som gjort att man faktiskt kan se en minskning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fixing_Broken_Windows

jag skulle själv inte ha något emot att se fler poliser på gatorna, gärna patrullerande sådana. minns inte när jag såg en sådan senast. och de omröstningar jag sett i denna fråga visar att jag inte är ensam om att tycka så.
Citera
2008-03-27, 21:43
Medlem
Mortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrkonsument
du har naturligtvis helt rätt. jag blandade ihop staten new york med staden, trots att jag själv nämnde de fem stadsdelarna, 'boroughs'

dessutom visar det sig att modellen med nolltolerans, som jag förde fram som möjlig förklaring i mitt första inlägg, haft liten eller ingen effekt på brottsligheten. i stället lyfter man fram andra faktorer som gjort att man faktiskt kan se en minskning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fixing_Broken_Windows

jag skulle själv inte ha något emot att se fler poliser på gatorna, gärna patrullerande sådana. minns inte när jag såg en sådan senast. och de omröstningar jag sett i denna fråga visar att jag inte är ensam om att tycka så.

Jag har varit i New York ett antal gånger och har även vänner där.
Det var flera olika orsaker till att dom fick ner brottsligheten.
1. Nolltolerans, det funkar åtminstone till viss del.

2. Droger. Man rev flera höghus områden, s.k projects! Inne i dessa pågick i det fördolda knarklangning och mycket våld därför att polisen hade svårt att ha översikt i dessa enorma hus! Så man rev dom och byggde lägre bostadshus med hyresrätter för dom fattiga som bara var 4 våningar höga. Det funkade tydligen för nu har polisen bättre koll på vad som händer i dessa områden och droganvändingen och drogrelaterade brott har minskat!

3. Klotter. Man renoverade och fixade upp områden som var nedgångna med b.la mycket klotter! Detta fick synergi-effekter. När folks tyckte det var fräschare så vågade dom sig ut och med fler folk ute på gator och i parker så minskar brotten eftersom det är lättare att begå brott om ingen ser!

4. Poliser och fler vakter framförallt!
Poliserna åker ofta om kring en och en i bilarna, detta för att fler ögon ser mer och skapar trygghet. På Manhattan men även i många andra stadsdelar ser man nästan nån polisbil jämt. Om det händer nåt kan dom ändå dra ihop många patruller som ger varandra backup!

Detta gör att folk känner sig säkrare och om dom gör det så vågar dom sig ut, jag har många gånger gått hem igenom New York på natten och inte känt mig rädd. Därmed inte sagt att det inte kan vara farligt och det gäller ju att vara lite streetsmart förstås...Det är ju bra överallt givetvis!

Edit: såg din länk nu!
Där står ju mycket av det jag skrev om, så där ser man
...
Senast redigerad av Morty 2008-03-27 kl. 21:46.
Citera
2008-03-27, 22:19
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
http://www.nyc.gov/html/nypd/downloa...ics/cscity.pdf

Detta är oerhört intressant statistik, någon som har koll på hur de har arbetat och hur ska vi kunna få samma minskning i våra större städer?

Effekten av fler poliser, längre straff, och fria aborter.
Citera
2008-03-29, 00:04
Medlem
benägenheten att anmäla brott i new york är betydligt lägre än i sverige.. det kan jag lova..
Citera
2008-03-29, 00:08
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conando
benägenheten att anmäla brott i new york är betydligt lägre än i sverige.. det kan jag lova..
Fast den benägenheten måste väl vara på väg ner i Sverige också, när polisen ändå inte löser brotten man anmäler.
Citera
2008-03-29, 03:19
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Fast den benägenheten måste väl vara på väg ner i Sverige också, när polisen ändå inte löser brotten man anmäler.

Fel. Anmälningsbenägenheten i Sverige snarare ökar än minskar. Detta är såklart varierande beroende på vilket brott man studerar. Men generellt har den ökat i takt med att brottsligheten i många fall nu även minskar sedan ett antal år tillbaka. Detta är även en förklaring till varför man lätt kan bli lurad av statistiken att polisen blir "sämre" på att lösa brott.
Fler anmälda brott -> mindre procentuell andel som klaras upp, i realiteten dock samma antal uppklarade brott.
Senast redigerad av gubbjävel 2008-03-29 kl. 03:25.
Citera
2008-03-29, 03:37
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrkonsument
jag har för mig att det här var på tapeten för flera år sen, och att polisen där då börjat arbeta efter en nolltoleransmodell, dvs att alla brott beivrades, även sådana som kan te sig obetydliga. det höjdes en del röster ibland över att ordningsmakten gick för hårt fram, exempelvis i fallet då en gravid kvinna bötfälldes för att ha kissat i en buske, trots att hennes graviditet gjorde att hon hade svårt att hålla tätt.

Det var lite väl hårt tycker jag. När jag var där fick jag inte tag på en toalett efter att jag varit på en bar och supit Mig full. När blåsan fyllde till bristningsgränsen så hade jag två val: 1. Pissa på Mig. 2. Pissa på gatan. Jag valde nr 2. Gick lite avsides och pissade så att det rann en flod nerför gatan. Några skrattade såklart åt Mig. Tänk om en polis hade sett det. Då hade jag fått sitta i arrest och fått böter?
Citera
2008-03-29, 05:49
Medlem
porrkonsuments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tänk om en polis hade sett det. Då hade jag fått sitta i arrest och fått böter?

känner igen det där, kan verkligen vara helt hysteriskt svårt att hitta en mugg. vid mina besök där försökte jag alltid passa på att låna muggen när man besökte nån sylta, och en del av toaletterna var riktigt ruskiga och förtjänar faktiskt en egen tråd.

du hade förmodligen blivit arresterad och bötfälld. jag hoppade över vändkorsen i tuben vid ett antal tillfällen, något jag i sthlm alltid gjorde utan att blinka. såg något år senare en dokumentär på svensk tv om hur tunnelbanepolisen har civila spanare som griper plankare och jag vill minnas att påföljden blev snutbil till stationen och dryga böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in