Citat:
Ursprungligen postat av porrkonsument
du har naturligtvis helt rätt. jag blandade ihop staten new york med staden, trots att jag själv nämnde de fem stadsdelarna, 'boroughs'
dessutom visar det sig att modellen med nolltolerans, som jag förde fram som möjlig förklaring i mitt första inlägg, haft liten eller ingen effekt på brottsligheten. i stället lyfter man fram andra faktorer som gjort att man faktiskt kan se en minskning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fixing_Broken_Windows
jag skulle själv inte ha något emot att se fler poliser på gatorna, gärna patrullerande sådana. minns inte när jag såg en sådan senast. och de omröstningar jag sett i denna fråga visar att jag inte är ensam om att tycka så.
Jag har varit i New York ett antal gånger och har även vänner där.
Det var flera olika orsaker till att dom fick ner brottsligheten.
1. Nolltolerans, det funkar åtminstone till viss del.
2. Droger. Man rev flera höghus områden, s.k projects! Inne i dessa pågick i det fördolda knarklangning och mycket våld därför att polisen hade svårt att ha översikt i dessa enorma hus! Så man rev dom och byggde lägre bostadshus med hyresrätter för dom fattiga som bara var 4 våningar höga. Det funkade tydligen för nu har polisen bättre koll på vad som händer i dessa områden och droganvändingen och drogrelaterade brott har minskat!
3. Klotter. Man renoverade och fixade upp områden som var nedgångna med b.la mycket klotter! Detta fick synergi-effekter. När folks tyckte det var fräschare så vågade dom sig ut och med fler folk ute på gator och i parker så minskar brotten eftersom det är lättare att begå brott om ingen ser!
4. Poliser och fler vakter framförallt!
Poliserna åker ofta om kring en och en i bilarna, detta för att fler ögon ser mer och skapar trygghet. På Manhattan men även i många andra stadsdelar ser man nästan nån polisbil jämt. Om det händer nåt kan dom ändå dra ihop många patruller som ger varandra backup!
Detta gör att folk känner sig säkrare och om dom gör det så vågar dom sig ut, jag har många gånger gått hem igenom New York på natten och inte känt mig rädd. Därmed inte sagt att det inte kan vara farligt och det gäller ju att vara lite streetsmart förstås...Det är ju bra överallt givetvis!
Edit: såg din länk nu!
Där står ju mycket av det jag skrev om, så där ser man...