2022-02-20, 09:47
Medlem
EulersIdentitets avatar
14. Copland?
Citera
2022-02-20, 10:31
Medlem
Dobbelss avatar
4. Terminator 2?
Citera
2022-02-20, 11:00
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
6. Seven?
9. Sphere?
12. Reservoir Dogs!

Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
1. Apocalypto
6. Misery

Citat:
Ursprungligen postat av EulersIdentitet
14. Copland?

Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
4. Terminator 2?

https://imgur.com/a/Ol1FNXO

1. Apocalypto (Spenatkungen)
2.
3. The Terminator (Rennett)
4. Terminator 2 (Dobbels)
5. Fight Club (Neofyten)
6. Misery (Spenatkungen)
7.
8. Rain Man (Rennett)
9.
10. Kramer vs Kramer (NewDeer)
11.
12. Reservoir Dogs (pumahunter)
13.
14. Copland (EulersIdentitet)
Citera
2022-02-20, 19:26
Medlem
Kalle-Swartss avatar
2. Gudfadern?
Citera
2022-02-20, 21:41
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
2. Gudfadern?

2. Gudfadern (Kalle-Swarts)
5. Fight Club (Neofyten)
6. Misery (Spenatkungen)
7.
8. Rain Man (Rennett)
9.
11.
13.
Citera
2022-02-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
11.
Jag upplever mig finna lite röda trådar mellan bilderna i båda riktningar och på fler sätt än ett(om inte detta är inbillning?), så när jag till slut insåg att det i den suddiga bilden(11) faktiskt sitter en person till vänster vars hand håller om glaset i bilden, och att handen är för mörk för att vara en vit person, och att koppen i bilden innan hålls i av filmens huvudrollsinnehavare(antar jag) vars namn även utgör filmens titel(delvis), och att jag hela tiden försökte hitta en koppling till någon i Reservoir Dogs, så insåg jag att jag var på fel spår med Gone in 60 Seconds, och att det istället måste vara Jackie Brown!?

För övrigt är jag sur på mig själv för att jag inte tog T2, grafiken satt nära i nutid i skallen, och jag tänkte filmer med kärnvapenkrig/hot(vilket ju egentligen är en felaktig koppling till bilden), så T2 fanns i tankarna ihop med WarGames och lite annat, fast kunde inte placera grafiken i någon av dom filmerna, men det måste vara från spelhallen? Eller är det han fickdator? Såg om T2 för bara några månader sen, därav var den bilden färsk i minnet. T2 har inte åldrats bra, skränig barnfilm, medan T1 med sin vuxenskräck bara blir bättre för var månad som går.

Även gällande 6, då jag hörde en röst i huvudet säga smudge, men kunde inte koppla rösten till rätt film, eller uppfatta att det var Caan jag hörde.

Dom här bildlekarna är intressant hjärngymnastik, gällande dom bilder man inte tar busenkelt, men ändå vet att dom finns där och man får minnesfragment och bitar av röster, ljud eller händelser, men inte kan placera det.

Så, nu The Farmer's Wife(1928), The Game(1997) och Weathering with you(2019), efter att jag närmast dödade lite hjärnceller med några avsnitt av animearde Pocoyo på spanska(utgår vid midnatt på Netflix), sjukt rolig serie. Kan man inte skratta sig fördärvad åt barnprogram för dom yngsta går man miste om mycket.
Citera
2022-02-20, 23:59
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Jag upplever mig finna lite röda trådar mellan bilderna i båda riktningar och på fler sätt än ett(om inte detta är inbillning?), så när jag till slut insåg att det i den suddiga bilden(11) faktiskt sitter en person till vänster vars hand håller om glaset i bilden, och att handen är för mörk för att vara en vit person, och att koppen i bilden innan hålls i av filmens huvudrollsinnehavare(antar jag) vars namn även utgör filmens titel(delvis), och att jag hela tiden försökte hitta en koppling till någon i Reservoir Dogs, så insåg jag att jag var på fel spår med Gone in 60 Seconds, och att det istället måste vara Jackie Brown!?

Förlåt för den dåliga kvalitén på bild 11 och det finns ingen röd tråd vad jag vet då jag bara gick efter listan på de få filmer som jag satt betyg på på imdb där det dessutom poppade upp en "bra" bild i huvudet på mig. Listan var sorterad på när jag senast satte betyg och det var ett gap på 12 år mellan ettan Apocalypto och tvåan Gudfadern. Tack gode gud för sidor som man kan logga in på med flera års uppehåll utan krångel. Blir nog fler spel baserat på listan. Anywho, Jackie Brown är rätt.

Citat:
För övrigt är jag sur på mig själv för att jag inte tog T2, grafiken satt nära i nutid i skallen, och jag tänkte filmer med kärnvapenkrig/hot(vilket ju egentligen är en felaktig koppling till bilden), så T2 fanns i tankarna ihop med WarGames och lite annat, fast kunde inte placera grafiken i någon av dom filmerna, men det måste vara från spelhallen? Eller är det han fickdator? Såg om T2 för bara några månader sen, därav var den bilden färsk i minnet. T2 har inte åldrats bra, skränig barnfilm, medan T1 med sin vuxenskräck bara blir bättre för var månad som går.

Bilden är game over skärmen på Missile Command från arkadhallen o inte hans svartvita Atari fickdator.
Håller ej med dig om T2´s åldrande. Både är 10 av 10 för att snacka Imdb-språk men T1 är givetvis bättre.

Citat:
Dom här bildlekarna är intressant hjärngymnastik, gällande dom bilder man inte tar busenkelt, men ändå vet att dom finns där och man får minnesfragment och bitar av röster, ljud eller händelser, men inte kan placera det.

Ja det är väldigt intressant och jag skulle vilja veta mer hur hjärnan arbetar när man värker fram ett svar

5. Fight Club (Neofyten)
6. Misery (Spenatkungen)
7.
8. Rain Man (Rennett)
9.
11. Jackie Brown (pumahunter)
13.
Senast redigerad av Peter Gibbons 2022-02-21 kl. 00:42.
Citera
2022-02-21, 09:56
Medlem
Peter Gibbonss avatar

5. Fight Club (Neofyten)
6. Misery (Spenatkungen)
7. Politiskromantik
8. Rain Man (Rennett)
9. Stjärnan i filmen kollar över vad han planerar
11. Jackie Brown (pumahunter)
13. En film om en udda man
Citera
2022-02-21, 13:36
Medlem
Citat:
..det finns ingen röd tråd vad jag vet då jag bara gick efter listan på de få filmer som jag satt betyg på på imdb där det dessutom poppade upp en "bra" bild i huvudet på mig.
Du hade kunnat lura mig! Två med Caan, två Terminator/Arnold/kärnvapenkrig, två Hoffman, två där titelinnehavaren håller i en dryckesbehållare, två Tarantino. Men då är alltså den röda tråden din filmsmak!?

Citat:

9. Stjärnan i filmen kollar över vad han planerar
13. En film om en udda man
Här tackar vi och tar emot för ledtrådarna! Jag trodde det var en kvinna i stolen, därav tog det stopp. Star Wars 3 och Kaufman-biografin Man in(on?) the moon! Jag var inne på Punch Drunk Love eftersom det syntes att det var ståuppkomik, men blev förvirrad av att han i mitten ser ut som Sandler.

Star Wars 3 har jag sett två ggr, den är sorgligt svag, Anakin's korkade förvandling är obegriplig, lockad av möjligheten att återuppliva döda, så börjar han döda barn.

Kaufman-filmen har jag bara sett en gång, och det var över 20år sedan så nu blev jag verkligen sugen att se om den. Jag började plöja SNL på Netflix i USA för ca 10år sedan, jag hann tyvärr bara komma fem-sex säsonger in innan jag kom av mig, men jag fick ju sett ett antal av hans uppträdanden där. Han känns som en genial blandning av känslan från den senare Larry David-karaktären i CYE och Spinal Tap/This is Anvil, det var extremt oklart om det var på riktigt eller inte, och vad hans avsikt eller poäng var, men man berördes och vred på sig, antingen av skratt, pinsamhet eller av obehag över oklarheten. Borde för övrigt även se om Punch Drunk Love, samma där, bara sett en enda gång.
Citera
2022-02-21, 14:02
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Star Wars 3 och Kaufman-biografin Man in(on?) the moon

Rätt

Citat:
Star Wars 3 har jag sett två ggr, den är sorgligt svag, Anakin's korkade förvandling är obegriplig, lockad av möjligheten att återuppliva döda, så börjar han döda barn.

https://youtu.be/bYWAHuFbLoc

---

5. Fight Club (Neofyten)
6. Misery (Spenatkungen)
7. Politiskromantik
8. Rain Man (Rennett)
9. Star Wars III (pumahunter)