2011-03-21, 19:35
Medlem
Jag hade nog detta för ett par veckor sedan, cysta hette det. EN av dem värsta smärtorna i mitt liv! I pitty the fool som får en sån!

Iaf, jag gick till vårdcentralen, där sa dom att det räckte med antibiotika för att den skulle försvinna. MEn efter två dar så hade inget hänt så jag tog mig mod och poppa den själv, det var väll inte det frächaste jag varit med om men det var så jävla värt då smärtan försvann nästan direkt. Efter det började den bli mindre och mindre en efter ett par dar va den borta.
Citera
2011-03-22, 20:20
Medlem
Applesins avatar
Jag lånar tråden lite eftersom jag självt upplevt samma sak. När jag var runt 12 fick jag en cysta som lilla mamma fixade och fy fan säger jag bara. Nu för ungefär 1 år sen fick jag en till runt samma område men jag var envis nog och inte gå till VC.

Jag lyckades tömma cystan på var (om inte allt?) själv och det slutade göra ont efter kanske 3-4 veckor. Nu är bara mitt problem att jag har som ett litet hål som gör väldigt ont ifall man kommer åt det, t.ex i duschen och så. Tror ni det fortfarande går att åtgärda trots att cystan inte längre är "aktiv"?
Citera
2011-03-23, 07:37
Medlem
Detta är en s.k Tvilling-cysta,alltså du skulle blivit en tvilling egentligen.Men något i moderlivet "gick fel",så det blev "bara" du kvar...Jag fick en sån på det stället du har,gick till sjukan,fick lokalbedövning,den togs bort(i storlek av en golfboll),den skickades på analys.Den innehöll håranlag,tandanlag och lite annat som gör en människa...Det hela är nu en livserfarenhet,och som min ömma moder säger:Vet inte om jag skulle mäktat två av dig!
Citera
2011-03-27, 03:51
Medlem
Beware: Wall of text!

Halleluja, min sprack precis, fyfan vilken jävla känsla det är...
Har nog en Pilonidalcysta som börjar vara till och från, första gången jag kände av det var oktober 2008 då var känslan inte i närheten vad den var denna gång...
Jag har känt till och från efter det att det luktat var, men inte riktigt fattat det förrens denna gång.

Smärtan började i onsdags då jag började känna ömhet i "cracken", Natten torsdag-fredag slog det ut i full effekt, Jag försökte sova men det var omöjligt, tog till slut mitt förnuft till fånga och ringde 1177, där hon sa att det jag beskriver låter precis som en Pilonidalcysta.
Jag fick en tid till Jourcentralen som jag tyvärr missade då jag letade stället i cirka en 1timme utan resultat.

När jag väl kom dit så fick jag en ny tid 3 timmar senare, Jag valde då att vänta på plats.
Det slutade med att jag fick vänta nästan 4 timmar och fram kommer en utländsk doktor som jag knappt förstod ett ord av.
Han börjar med att säga att vi får skynda oss det är snart stängningsdags... Ja tackar ja...
Sen drar han på sig våldtäkts-handskarna och börjar klämma.
Det verkar vara svårt att fatta att det gör as ont, jag påpekar detta (med gråten i halsen) men han verkar mest tycka att det är roligt.
Sen säger han nåt som i stort sett är följande -Ja kompis, Svårt att veta vad man ska göra, men du har du ätit penicillin förut?

Jag får recept utskrivet på Heracillin och blir hemskickad.
Jag frågar om det finns något smärtstillande han kan skriva ut eller något receptfritt på apoteket som fungerar, Han föreslår då kväll och ber mig återkomma ifall jag får mer problem...
Idag lyckades jag ta mig till apoteket för att införskaffa diverse sår-rengöranden osv och Penicillinet då.
Sen dess har det varit en kamp jag har försökt punktera skiten hela dagen men smärtan är ju som sagt olidlig.

Och så nu inatt så spricker skiten, tacka gudarna...
Nu blir det att låta skiten läka och sen be om en läkartid för att diskutera ev operation, denna måste bort, jag klarar inte detta en gång till...
Senast redigerad av Xaine 2011-03-27 kl. 03:53.
Citera
2011-03-27, 23:21
Medlem
Marshmallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Detta är en s.k Tvilling-cysta,alltså du skulle blivit en tvilling egentligen.Men något i moderlivet "gick fel",så det blev "bara" du kvar...Jag fick en sån på det stället du har,gick till sjukan,fick lokalbedövning,den togs bort(i storlek av en golfboll),den skickades på analys.Den innehöll håranlag,tandanlag och lite annat som gör en människa...Det hela är nu en livserfarenhet,och som min ömma moder säger:Vet inte om jag skulle mäktat två av dig!

När jag opererades för min fick jag veta att det där är en myt bara i de flesta fall, man trodde att det var en outvecklad tvilling men nuförtiden efter all forskning så vet man nu att det inte är så.
Citera
2011-03-31, 11:58
Medlem
jag fick min lilla böld vid svanskotan i torsdags, lite ont hade jag bara. i söndags blev den störra , röd som bara den , och verkade att jag kanppt kunde sitta på arslet.
jag var inne på VC i tisdags , läkaren konstaterade att den fortfarande inte var mogen och att han skulle åter komma till mig idag (torsdag) . i tisdag fick jag feber , huvudvärk och kände mig helt sliten. (juste fick antibiotika av läkan)
Idag när jag vaknade, var jag genomsvettig, hela mitt lakan var blött och hade lite ont vid ändtarmen. när jag kollade i spegln såg jag 2 st nya gula böldar. ringde direkt till läkaren och berättade hela historian. idag kl 14:00 ska ja in igen för undersökning.
nån som känner igen sig där?
Citera
2011-11-06, 19:42
Medlem
Tänkte bidra med min historia också:

Jag är en ung kille som är ganska hårig och använder mycket åtsittande jeans samt sitter mycket stilla framför datorn. I somras började jag få lite smärtor i svanskotan. Efter mycket tittande i speglen såg det ut som en stor finne fast den var väldigt..pösig och mjuk. Jag klämde den och det kom en del var. Dagen efter var det bilresa upp till Norge och fy fan...aldrig varit med om så mycket blod. Satt säkert på 10 rullar papper hela tiden. 2-3 eckor efte resan så blev "finnen" större och börjadelikna en lila/bli böld som varade konstant. Jag googlae bölder och fick reda på att "Tee Treak olja" skulle vara bra, men det hjälpte inte.

Efter en månad med bölden kontaktade jag VC, de skar upp den och tappade ut den utan bedövning. Kändes inte så mycket. Värt att nämna är att jag inte har haft någon smärta överhuvudtaget utav bölden förutom om jag trycker på den. VC skickade en remiss till en dokter som fick undersöka bölden. Hon sa att det var en Piondial Cysta och att jag hade flera små "hål" som sitter i mitten utav buttcraken. Fick en tid till kirurgen för att skära bort allting den 18 November. Ska visst plåstras om varje dag på vc (kul att behöva åka 2 mil varje dag) och det är inte säkert att det ens hjälper.

Vad är egentligen återhämtningstiden? För jag har knappt tid med detta.
Citera
2011-12-12, 20:21
Medlem
Sådär ja, var nu 3 veckor sedan jag opererades och det var inte så farligt.

Jag kom in till sjukhuset, åt några alvedon och blev erbjöden antingen Ryggmärgsbedövning eller sövning. Sköterskan övertalade mig om att ryggmärsbedövningen var bäst då det inte skulle göra så ont efteråt. KOm in i salen och fick en spruta i ryggen, gjorde inte så ont, kan säga er att bedöva tandköttet hos tandläkaren gör fan så mycket mer ont. Fick också sömntabletter, så jag somnade faktiskt. Vaknade upp några timmar senare, kändes spooky i benen men inget annat. Fick käk och skrevs ut efter några timmar.
Kom hem och jag skulle ta 3st panodil/alvedon var 6 timme i 3 dagar, sedan skulle jag ta 1 var 6 timme i högst en vecka. Iallafall, jag kom hem och mådde bra, kändes konstigt i röven, fick någon slags "korv" förband nedstoppad, men denna togs bort efter 3 dagar. Efter det har jag varit på vårdcentralen 2 gånger i veckan för att lägga om såret, dock kan man göra det själv ganska enkelt, så det var mest att de kollade så att det läkte bra och inte blev infekterat. Den första veckan var värst, kunde inte sitta alls. Men efter dne veckan kunde man sitta, gå och springa (nåja) som vanligt, så då gick jag i skolan.

Är som sagt 3 veckor sedan nu och har bara en massa sårskorpor kvar och ett litet sår, sköterskan på vårdcentralen tror det tar drygt en vecka tills det är fullt läkt igen.

Var inte så farligt som jag trodde, så sök vård direkt om ni får detta problemet!
Citera
2011-12-12, 21:54
Medlem
Även jag har varit med om detta två gånger. Första gången var typ sex år sen, fick två bölder vid svanskotan en på varje sida. Ont som fan gjorde det men pga av min sjukhusskräck så gick jag inte iväg utan trodde jag kunde vänta ut den. Men det gick inte så bra efter ca en vecka fick jag HÖG feber, blev då skickad till sjukhuset av en arbetskamrat. Träffade läkaren som skickade mig direkt till akuten. På akuten fick jag bedövning sen snittade de, det gjorde så jävla ont. Låg och grät det var inte snällt av dem, de vet ju att bedövningen inte tar när det är så sjukt infekterat!

Andra gången tre år senare, var samma sak då. Smärtan var brutal kunde inte sitta, ligga, stå eller sova. Men jag ville verkligen inte skära upp den så var till dr o fick pencillin när febern vart för hög. Han ville även denna gång skicka mig till akuten men jag tvärvägrade! Fick mina piller o ett spritförband. Några dagar senare sprack den av sig själv:-) lättnaden var total!

Skulle jag få det ngn gång i framtiden så får de nog snitta den om jag får sova vill sägs!
Hade jag vetat att de kan söva hade jag aldrig gått o plågat mig själv så länge!
Citera
2012-04-10, 17:58
Medlem
tankers avatar
Hej alla!

Här kommer min historia, jag fick vänta 3 månader på op tid. Opererade mig i december 11. Och idag cirka 5 månader senare är såret fortfarande öppet. Jag lägger om mig mindre än innan då det oftast var varje dag, idag är jag på vc var 3.

Mitt misstag att jag väntade 1 år innan jag sökte upp läkaren, läkaren som opererade mig sa att det var det största cystan han rensat haha. 1 månaden var seg då jag hade svårt att sitta och åkte på ett tramadol beroende. Idag mår ja bra och rekommenderar alla att så fort dom st en liten väl söka upp läkaren detta är inre roligt att åka på
Citera
2012-05-19, 21:10
Medlem
TröttSvensks avatar
Hade en cysta som det skrivs om här när jag var 15, sprack och akuten fick tömma resten.

Sen så växte sakta men säkert en liten knöl under huden, kunde ibland få riktigt värk och svullnad ner mot analhålet, man kunde se det som en hård tjock sträng.
Kollade upp det när jag var ca 25, fick då veta att det skulle behövas opereras och att man kunde få gå med ett hål i upp till ett år, precis som några skrivit.
Avböjde operation.
Sen några år senare så kunde jag plötsligt inte ligga på rygg utan att det gjorde ont, såg i spegeln att jag fått en röd liten böld.
Någon dag senare var den ganska mogen.
Jag tog mod till mig och stack hål på den, först kom lite blod och var, sen lite mer var, sen så en grå lös sörja, sen så kom resten...
Säkert 3 dl med hård och fet massa ( keratin tydligen ), brun,grå och vit, det bara sprutade ut långa strängar när jag tryckte på min lilla boll under huden och vid själva bölden.
Kunde sen under någon vecka fortsätta att trycka och klämma ut mer.
Sen var det tomt och fint.

Sen så läkte allt ihop, förutom ett litet hål där jag då och då kan klämma ut några droppar grå vätska, inget som läcker spontant dock
Men nu i veckan så blev det fan lite infektion och jag fick en mindre böld som efter några dagar kunde klämmas ut på lite var och blod, nu har den gått ner och försvunnit.
Det är alltså typ 12 år sen jag den stora böld öppningen... så jag hoppas att det går 12 år till nu...

Jag vet att man kan få detta opererat, men jag drar mig för att göra det och sen ha ett öppet sår som sakta läker i månader...

Finns finfina filmer på youtube, sök på cyst...
Senast redigerad av TröttSvensk 2012-05-19 kl. 21:15.
Citera
2012-08-30, 01:38
Medlem
GarethKs avatar
Började för nån dag sen klia som fan vid svanskotan, eller några centimeter ovanför röven, precis där skinkorna möts. Nu ikväll har det börjat ömma lite också, speciellt när jag sitter ner. Tycker nästan det känns som en liten knöl eller förhårdnad också, om det inte är min cancernojja som spelar mig ett spratt. Googlade därför "ont i svanskotan" och vips så verkar jag ha hittat vad det är för något jävelskap jag drabbats av.

Nu till mina funderingar: Ska jag gå till läkaren? Om jag går till läkaren och det nu visar sig vara en pilonidalcysta jag fått, är det då alltid - utan undantag - operation som gäller? Eller räcker det ibland med antibiotika (med tanke på att jag knappt ens har nån böld än och knappt ens har ont)? Om det skulle bli operation, kan man då kräva att bli sövd? Beskrivningarna av smärtan som det innebär att plocka bort en sån här cysta har gett mig grav ångest och min smärttröskel är på en femårings nivå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in