Hade en cysta som det skrivs om här när jag var 15, sprack och akuten fick tömma resten.
Sen så växte sakta men säkert en liten knöl under huden, kunde ibland få riktigt värk och svullnad ner mot analhålet, man kunde se det som en hård tjock sträng.
Kollade upp det när jag var ca 25, fick då veta att det skulle behövas opereras och att man kunde få gå med ett hål i upp till ett år, precis som några skrivit.
Avböjde operation.
Sen några år senare så kunde jag plötsligt inte ligga på rygg utan att det gjorde ont, såg i spegeln att jag fått en röd liten böld.
Någon dag senare var den ganska mogen.
Jag tog mod till mig och stack hål på den, först kom lite blod och var, sen lite mer var, sen så en grå lös sörja, sen så kom resten...
Säkert 3 dl med hård och fet massa ( keratin tydligen ), brun,grå och vit, det bara sprutade ut långa strängar när jag tryckte på min lilla boll under huden och vid själva bölden.
Kunde sen under någon vecka fortsätta att trycka och klämma ut mer.
Sen var det tomt och fint.
Sen så läkte allt ihop, förutom ett litet hål där jag då och då kan klämma ut några droppar grå vätska, inget som läcker spontant dock

Men nu i veckan så blev det fan lite infektion och jag fick en mindre böld som efter några dagar kunde klämmas ut på lite var och blod, nu har den gått ner och försvunnit.
Det är alltså typ 12 år sen jag den stora böld öppningen... så jag hoppas att det går 12 år till nu...
Jag vet att man kan få detta opererat, men jag drar mig för att göra det och sen ha ett öppet sår som sakta läker i månader...
Finns finfina filmer på youtube, sök på cyst...