2008-03-25, 13:54
Medlem
Kronans avatar
Har som många stört mig på att snuset har gått upp i pris.. Googlade därför runt och hittade grossistpriser på ex. kronan portion stockpris 105 kr exl moms. Jag betalar 260 kr inkl. moms på ica. Är det så här stora marginaler på tobak?

Känner mig lite lurad om så är fallet med tanke på hur knappa marginalerna är på mycket annat nu för tiden.
Citera
2008-03-25, 14:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Har som många stört mig på att snuset har gått upp i pris.. Googlade därför runt och hittade grossistpriser på ex. kronan portion stockpris 105 kr exl moms. Jag betalar 260 kr inkl. moms på ica. Är det så här stora marginaler på tobak?

Känner mig lite lurad om så är fallet med tanke på hur knappa marginalerna är på mycket annat nu för tiden.
Med tanke på att tobaksskatten är 81 kronor för stocken du nämner låter det som ett lågt pris från grossisten. Är tobaksskatten med i det priset?
Citera
2008-03-25, 14:16
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Med tanke på att tobaksskatten är 81 kronor för stocken du nämner låter det som ett lågt pris från grossisten. Är tobaksskatten med i det priset?

Jag antar att det är totalpris inkl skatten. Måste kanske vara gamla priser...
http://www.candyhouse.se/pdf_prod/Ca...20Sida%208.pdf
Citera
2008-03-25, 14:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Jag antar att det är totalpris inkl skatten. Måste kanske vara gamla priser...
http://www.candyhouse.se/pdf_prod/Ca...20Sida%208.pdf
Med tanke på att skatten på en kronan lös som de säljer för 146 kronor är 151 kronor så antar jag att de anger pris exklusive skatt.
Går du in på icasvenskmat.se så kan du se vad snusen skulle kostat utan moms och skatt. Utanför EU betalar du där 131 kronor.
Den stora marginalen ligger hos Swedish Match. För 2007 rapporterade de en rörelsemarginal på snus på 45%, då har den sjunkit sedan tidigare år på grund av satsning på lågprisprodukter som just kronan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in