Citat:
Ursprungligen postat av
Svampspor
Jag har avverkat ett antal olika handkontroller genom min spelkarriär. Ett av mina första TV-spel i början av åttiotalet var Intellivision och dess inbyggda handkontroller med styrplatta och numerisk knappsats var verkligen innovativ och definitivt före sin tid. Dessa märkliga handkontroller formade säkerligen mitt sätt jag skulle spela.
På C64/Atari ST/Amiga-tiden var det ju TAC-2 som gällde även om jag föredrog den mindre varianten Slick-stick. På intet sätt några bra joysticks, men bäst av det som fanns att köpa på den tiden. NES och Segas 8bitarskonsoller hoppade jag över och har spelat så lite med dem för att kunna bilda mig en uppfattning.
SNES skaffade jag däremot och även om jag inte är något stort fan av styrkors så gjorde de sitt jobb, men kunde bli lite plågsamma för tummen efter långa spelpass. Jag hade en kort session med Nintendo 64, men dess handkontroller var bara märkliga och svårhanterliga.
SNESens handkontroller gjorde dock att övergången till Playstations mer ergonomiska variant föll sig naturligare. När handkontrollen med de analoga spakarna kom, införskaffades också en sådan och dessa uppskattades.
Playstation 2 och original Xbox hittade också hem till mig och även om Xboxens handkontroller var lite överdimensionerade uppskattade jag verkligen att den vänstra analoga styrspaken bytt plats med styrkorset.
Sedan blev det ju Xbox360 och lite Playstation 3, men Sony fortsatte ju med sin styrspaksplacering som inte längre tilltalade mig.
Jag skaffade slutligen en Playstation 4 för att komma åt de exklusiva spelen, men blev aldrig vän med dess handkontroller av samma anledning som tidigare nämnt + att spelkonsollen lät som ett jetplan. Jag plockade fram en DS4 häromdagen och upptäckte också att de verkar vara tillverkade av en sådan plast som blir klibbig när den åldras.
Xbox One med tillhörande handkontroll var däremot perfektion för mina händer och spelstil och även om jag inte skaffat denna generationens Xbox ännu, spelar jag på PC med dessa handkontroller. Playstation 5 lockar mig inte alls, trots den nya tekniken i dess handkontroller.
Har för mig att du kan lira One kontroller på Series S/X så det låter bra för din del.
Själv gillar jag mest Switch Pro kontrollen, sedan Xbos SerieS. Inte provat One men kanske gillar dom bättre än Series.
Dock så är d-paden det som oroar mig som gillar fighting, kommer nya King of Fighters ens va spelbart med Series S dosan? Tycker ps4 dosan funkade bra till fighting men placeringen av spakarna känns helt fel i övriga 3d fps/äventyrsspel.
För mig:
1. Switch Pro
2. Series
3. PS4