Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-25, 10:13
Medlem
Mindbullets avatar
bakgrund:
arbetsdator som jag inte vill installera piratkopierad photoshop på.

fråga:
kan man installera PS på en extern hårddisk och köra programmet från denna på arbetsdatorn (externa HDn skulle vara min egen privata)
Citera
2008-03-25, 10:14
Medlem
Empires avatar
Borde inte vara några som helst problem.
Citera
2008-03-25, 13:16
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empire
Borde inte vara några som helst problem.

Funkar verkligen Photoshop "portable" utan att man trixar extra med det först?
-Låter för bra för att vara sant..
Citera
2008-03-25, 14:02
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Funkar verkligen Photoshop "portable" utan att man trixar extra med det först?
Varför skulle det inte göra det?
Citera
2008-03-25, 14:30
Medlem
gosas avatar
Finns rätt många program som är beroende av prylar som blir installerade i Windows-katalogen och på andra spännande platser på "c:". Massa dll's och annat skit..

Rätta mig om jag har fel, men det intryck jag fått hittills är att det är fler program som inte går köra portabelt direkt än de som faktiskt funkar.

Jag kan inte mycket om "hur funkar det", men det finns ju "Portable Photoshop" att ladda ner, där någon har modifierat installationer till att funka, men - och det är fritt fram att kalla mig paranoid - såna skrämmer mig lite.. kan man göra en sån fix finns det inget som säger att det inte är instoppat lite nice stuff på köpet som gör att man måste börja bekämpa malware efter att man använt det.

Förstå mig rätt - jag är den första att jubla om det skulle visa sig att Photoshop rullar - direkt, utan komplicerade modifieringar - från extern disk/minnespinne, jag har bara inte givit mig på det då det känts som om Photoshop är för komplext.
Senast redigerad av gosa 2008-03-25 kl. 14:33.
Citera
2008-03-25, 14:32
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosa
Finns rätt många program som är beroende av prylar som blir installerade i Windows-katalogen och på andra spännande platser på "c:". Massa dll's och annat skit..
Kan man inte ha en Windows-installation på den externa disken då?
Citera
2008-03-25, 14:58
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Kan man inte ha en Windows-installation på den externa disken då?

Det går faktiskt att installera XP på en extern USB disk. Jag har själv gjort det, men det kräver en del pillande både fysiskt och digitalt...

Problemet som jag aldrig kom runt att XP under booten gör en reset på USB bussen när drivern laddas. Det får samma effekt som att såga av grenen man sitter på, dvs omedelbar krasch med åtföljande blåskärm. Dokumenterat och verifierat av Microsoft själva. Det lär finnas något som heter PE-boot som kan hjälpa dig att få en mobil XP installation, men det är överkurs.

BTW, linux på extern USB är idag vanilj, dvs inga som helst problem. Har valt det istället för min externa disk
Citera
2008-03-25, 16:21
Medlem
gosas avatar
Tjaaa.. varför inte?

Men då kanske idén med att köra från jobbdator blir något mindre värd?
Jag utgick liksom ifrån att TS ville kunna köra jobbgrejjor - från jobbdatorn - med en extern installation av Photoshop. Ska man börja boota om datorn till ett externt windows tappar man kanske andra program på vägen.

Ärligt talat - vi kan spekulera massor, men utan att veta mer om förutsättningarna bakom TS fråga blir det inte mycket vettigt sagt.

Känns som om det är dags att luta sig tillbaka och vänta på mer info..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in