2008-03-24, 20:25
Medlem
Dr. Wilys avatar
Jag skulle vilja föreslå att man byter namn på religionsforumet till något som på ett bättre sätt beskriver att man även diskuterar icke-teistiska livsåskådningar där; exempelvis "Religion & livsåskådning". Anledningen är att livsåskådningar som ateism och agnosticism etc. inte räknas som religioner och att det är missledande att gruppera in diskussioner om dem under benämningen "religion". Visserligen står det klart och tydligt "Diskussioner om religion och livsåskådningar." under forumets namn, men jag anser ändå att en ändring vore på sin plats. Om inte annat för att vara konsekvent.
Citera
2008-03-24, 20:38
Bannlyst
Ordet "livsåskådning" känns inte bra, då det troligtvis bara kommer att innebära tillförsel av en massa dravel från idioter inom New Age och andra liknande modereligioner.

Personligen är jag säker på att alla religioner i grunden är uppdiktade lögner, så för mig kan man gärna lägga ner hela forumet. Det finns varken gudar eller människor med paranormala förmågor. Vakna!

Jesus lever! (9:90 kr/hg)
Citera
2008-03-24, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Ordet "livsåskådning" känns inte bra, då det troligtvis bara kommer att innebära tillförsel av en massa dravel från idioter inom New Age och andra liknande modereligioner
Håller med. Jag anser dessutom att religionsforumet bör begränsas till de tre Abrahamitiska religionerna. Sedan bör man starta ett underforum där folk kan debattera de lite mer flummiga "religionerna". Jag tänker på tex Hinduismen och andra konstigheter
Citera
2008-03-24, 21:01
Medlem
Inzaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
Håller med. Jag anser dessutom att religionsforumet bör begränsas till de tre Abrahamitiska religionerna. Sedan bör man starta ett underforum där folk kan debattera de lite mer flummiga "religionerna". Jag tänker på tex Hinduismen och andra konstigheter

Hinduismen är lika konstig som Islam eller Kristendomen.
Citera
2008-03-24, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inzait
Hinduismen är lika konstig som Islam eller Kristendomen.
Alla religioner har åtminstone en sak gemensam: alla troende är grundlurade!
Citera
2008-03-24, 23:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Skönt för dig att du tycker så. Vad tycker du om TS förslag?

Personligen tycker jag inte att man ska skilja livsåskådningar och religioner åt för mycket. Eftersom ateismen är statsreligion på FB så förstår jag många gärna den en särskild status, men det tycker jag är fel. Åtskilnaden i status blir problematisk; man framstår ju klart i bättre dager om man har en livsåskådning än om man har en religion. eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Alla religioner har åtminstone en sak gemensam: alla troende är grundlurade!
Citera
2008-03-25, 00:44
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jag skulle vilja föreslå att man byter namn på religionsforumet till något som på ett bättre sätt beskriver att man även diskuterar icke-teistiska livsåskådningar där; exempelvis "Religion & livsåskådning". Anledningen är att livsåskådningar som ateism och agnosticism etc. inte räknas som religioner och att det är missledande att gruppera in diskussioner om dem under benämningen "religion". Visserligen står det klart och tydligt "Diskussioner om religion och livsåskådningar." under forumets namn, men jag anser ändå att en ändring vore på sin plats. Om inte annat för att vara konsekvent.
Låt mig gissa: du blir offended över att religionsforumet inte tar hänsyn till din världsåskådning?

Ateism och agnosticism är förvisso inte religiösa till deras natur, men de är filosofiska inriktningar som är starkt relaterade till religion.

Jag föreslår till admin att ett namnbyte p.g.a. detta skäl, är överflödigt.
Citera
2008-03-25, 02:29
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Låt mig gissa: du blir offended över att religionsforumet inte tar hänsyn till din världsåskådning?
Nej då, jag är inte på minsta sätt förnärmad över något. Jag upptäckte vad jag ansåg vara en brist i namngivningen av forumet och ville föreslå en ändring. Det handlar inte om något annat.

Citat:
Ateism och agnosticism är förvisso inte religiösa till deras natur, men de är filosofiska inriktningar som är starkt relaterade till religion.

Jag föreslår till admin att ett namnbyte p.g.a. detta skäl, är överflödigt.
Kanske det, men i så fall skulle man ju enligt liknande resonemang kunna göra följande ändringar hos de andra forumen:

Nätverk och datorkommunikation -------> Nätverk
Doping och dopingpreparat -------> Doping
Tripp- och rusrapporter -------> Tripprapporter
Graffiti och street art -------> Graffiti
Tv och tv-serier -------> Tv
Relationer och samlevnad -------> Relationer

eftersom datorkommunikation är starkt relaterat till nätverk, dopingpreparat starkt relaterat till doping etc. Jag tror inte att det skulle innebära en förbättring.

Mitt förslag gällde införandet av en mer precis beskrivning av vilka ämneskategorier som finns i forumet.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-03-25 kl. 02:33.
Citera
2008-03-25, 13:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
...
Ett par forumnamn, såsom doping och dopingpreparat, är fullständigt överflödiga. Anser du för övrigt att ateism/agnosticism är så centralt inom religiösa världsåskådningar att det förtjänar att inkluderas i titeln? Borde det inte startas ett eget subforum åt just ateism och agnosticism istället? Eller räcker det inte med det sekulära samhället forumet?
Citera
2008-03-25, 17:47
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:

Som mod. i Religion kan jag inte annat än hålla med dig och ämnar ta upp detta i Outlaw, så får vi se vad som kommer ut av det. Alla former av livsåskådningar - alltså även sådana som inte anses som traditionellt religiösa - bör och skall ju kunna diskuteras i delforumet, varför "Religion & livsåskådning" skulle ge en mer adekvat beskrivning av ämnets bredd.

@Jimi Hendrix & medlemslista: FB skall inte värdera de olika religionernas sanningshalt, grad av flummighet e.d., utan detta är något som får diskuteras av de intresserade - och då i religionsforumet. Att här tjafsa om huruvida troende är grundlurade eller ej är irrelevant.
Citera
2008-03-25, 19:35
Moderator
Humbugs avatar
Diskussioner som rör ateism tycker jag passar bra i "Det sekulära samhället", även om inriktiningen på forumet kanske är väl snäv för en disksussion om ateism som livsåskådning.

Men jag håller med. En vidgning av religionsforat är bara ett stort plus!
Citera
2008-03-25, 20:54
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Anser du för övrigt att ateism/agnosticism är så centralt inom religiösa världsåskådningar att det förtjänar att inkluderas i titeln?
Eftersom ateism/agnosticism inte räknas till religiösa världåskådningar, tycker jag att det hör till ordingen att man ändrar forumets namn så att det framgår att även icke-teistiska tankesystem diskuteras där. Även om ateism/agnosticism inte vore centrala världsåskådningar (vilket jag för övrigt råkar tycka att de är), anser jag att korrekt namngivning av delforumen är tillräckligt viktigt för att föranleda ett namnbyte.

Citat:
Borde det inte startas ett eget subforum åt just ateism och agnosticism istället? Eller räcker det inte med det sekulära samhället forumet?
Jag lekte faktiskt med tanken på att föreslå ett eget subforum för ateism/agnosticism, men kom fram till att en sådan förändring nog inte behövs om man ger religionsforumet en mer generell titel som även inkluderar icke-teistiska uppfattingar. Vad gäller Det sekulära samhället, så är ju det forumet huvudsakligen inriktat på praktiska samhällsfrågor medan religionsforumet snarare är ägnat åt diskussioner av mer filosofisk/teoretisk natur. Vissa mer filosofiska diskussioner om ateism etc. passar helt enkelt inte in i Det sekulära samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Som mod. i Religion kan jag inte annat än hålla med dig och ämnar ta upp detta i Outlaw, så får vi se vad som kommer ut av det.
Tackar. Ja, man får som sagt vänta och se då.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-03-25 kl. 21:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in