Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Anser du för övrigt att ateism/agnosticism är så centralt inom religiösa världsåskådningar att det förtjänar att inkluderas i titeln?
Eftersom ateism/agnosticism inte räknas till religiösa världåskådningar, tycker jag att det hör till ordingen att man ändrar forumets namn så att det framgår att även icke-teistiska tankesystem diskuteras där. Även om ateism/agnosticism inte vore centrala världsåskådningar (vilket jag för övrigt råkar tycka att de är), anser jag att korrekt namngivning av delforumen är tillräckligt viktigt för att föranleda ett namnbyte.
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Borde det inte startas ett eget subforum åt just ateism och agnosticism istället? Eller räcker det inte med det sekulära samhället forumet?
Jag lekte faktiskt med tanken på att föreslå ett eget subforum för ateism/agnosticism, men kom fram till att en sådan förändring nog inte behövs om man ger religionsforumet en mer generell titel som även inkluderar icke-teistiska uppfattingar. Vad gäller
Det sekulära samhället, så är ju det forumet huvudsakligen inriktat på praktiska samhällsfrågor medan religionsforumet snarare är ägnat åt diskussioner av mer filosofisk/teoretisk natur. Vissa mer filosofiska diskussioner om ateism etc. passar helt enkelt inte in i
Det sekulära samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Som mod. i Religion kan jag inte annat än hålla med dig och ämnar ta upp detta i Outlaw, så får vi se vad som kommer ut av det.
Tackar. Ja, man får som sagt vänta och se då.