2008-03-24, 18:54
Medlem
__carls avatar
Jag är uppvuxen i ett akademiskt hem där alla reparationer av fordon har utförts av fackmän eller till en viss grad, händiga bekanta. Min pappa har förmodligen aldrig skruvat i en enda motor i hela sitt liv, och min mamma har alltid haft pojkvänner som har gjort det åt henne.

Själv går jag Estet, vilket leder till att jag förväntas ha ett inbyggt förakt mot fordonskillarna, vilket jag också har. Men, det finns något som jag allti dhar önskat att jag kunde, och det är att kunna skruva i bilar.

Jag och en kamrat, tillika estetare, diskuterade detta häromveckan. Vi kom fram till att det skulle vara underbart att kunna ringa runt till lite polare och åka ner till garaget för att meka lite.

Men, det känns som att våran bakgrund inte tillåter detta.

Så, hur lär man sig att skruva i bilar på egen hand? Ska jag bara köpa en gammal skrotbil och köra på "trial and error"? Ska jag kanske börja lätt med den gamla trampmoppen nere i garaget?
Citera
2008-03-24, 18:57
Medlem
Kallessidas avatar
börja skruva med moppe ^^ går nått fel där e de billigare att reparera. När du väl behärskar att skruva med moppen så gå över på bil typ
Citera
2008-03-24, 18:58
Medlem
tjaboooos avatar
Börja läsa om hur saker och ting fungerar.
Finns en massa artiklar på wikipedida och howstuffworks.

Bläddra i olika verkstandshandböcker, finns en del "haynes" att hitta via torrent.

Finns även en del att läsa härinne och har du frågor om nånting så kan du även få svar på dom härinne.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-03-24 kl. 19:10.
Citera
2008-03-24, 19:06
Medlem
Mondobabys avatar
Bara för att du är född i ett akademiskt hem, ska du inte få den uppfattningen om dig själv att du inte klara av att dona med bilar.
Det handlar mer om vad du är intresserad av, som i detta fallet att börja skruva bil.

Gör som tjaboo sa börja med att läsa lite och sen testa på moppen, när du känner att du klarar detta , köp en gammal skrot bil för ett par tusen och renovera upp den, känslan av att du har klarat det själv utan "experthjälp" är oöverträffbar.

Lycka till!
Citera
2008-03-24, 19:17
Medlem
Sweemans avatar
Jag har flyttat runt i världen hela mitt liv och när jag var 17 så flyttade jag äntligen tillbaka till sverige, och under den tiden jag bodde utomlands så har jag inte ens pillat på en bil eller kollat under huven, inte vart intresserad! men när jag var 17 körde jag moped, då lärde man sig själv att byta däck, lappa punkteringar, felsöka osv, efter 4 månader med mopedfan så plocka jag ner han å lacka om honom och montera tillbaka allt.. dock med en påse skruvar över? haha men den gick riktigt bra och jag kunde behärska alla fel på den, sen var det dags med bil, fick köra morsans fiat och då slocknade "meck-glöden" då jag inte fick röra den på något vis förutom service osv.. alltså ingen styling på något vis och bilfan gick ju aldrig sönder heller :P men sen bytte jag bort min moped mot en 240! där var det en massa fel och jag blev visad hur man skulle fixa sakerna och jag lärde mig! nu kör jag min 740 och har reparerat alla fel på den och allt som har gått sönder eftersom, förutom rostiga jävla bromsar (har lite fobi ännu för saker som har med min säkerhet att göra :P) Sen sitter jag på forum också och läser massvis med trådar om fel folk har på sina bilar, ta till exempel, hade läst några trådar om att kolen va slut, en dag fick jag alla symptom, hepp ut å köpa kol då, icke var det dem! ut å köpa ny generator, analysera hur den sitter på motorn, skruva lite här och skruva lite där, på med nya generatorn och spänna remmen! osv osv osv, man kan inte lära sig allt på en och samma gång, jag lär mig iaf efter alla fel jag har haft på bilen
Citera
2008-03-24, 19:18
Medlem
words of minds avatar
Viktigast är att öva. Man kan läsa hur mycket somhellst. Men övning ger färdighet. Börja fixa något enkelt på din bil. Köp en mekbok och börja byta typ olje/soppafilter. Byt olja, by kamrem och andra lättare ingrepp..
Citera
2008-03-24, 19:27
Medlem
bullybrugds avatar
Håller med ovanstående talare.
Jag är ingen mek-kung, men mina tips är som följer:
Köp en Haynesbok till den bilen du har. Då kan du se om du överhuvudtaget har en chans att göra den reperationen du ska ge dig på, vilka verktyg som krävs etc.
Sen så är det alltid bra att ha folk att ringa till när det krisar sig. Så fjäska in dig hos fordonskillarna du. Eller erbjud dem en dikt om de hjälper dig med hjullagren
Citera
2008-03-24, 19:46
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Håller med ovanstående talare.
Jag är ingen mek-kung, men mina tips är som följer:
Köp en Haynesbok till den bilen du har. Då kan du se om du överhuvudtaget har en chans att göra den reperationen du ska ge dig på, vilka verktyg som krävs etc.
Sen så är det alltid bra att ha folk att ringa till när det krisar sig. Så fjäska in dig hos fordonskillarna du. Eller erbjud dem en dikt om de hjälper dig med hjullagren

Tyvärr är fordonskillarna här exakt så sluskiga och dräggiga som man gärna får för sig att fordonskillar är.

Jag äger ingen bil, jag har inte ens körkort men jag funderar på att ta när jag har råd. Om jag köper en bil så vill jag helst ha en äldre bil, typ en PV eller en Amazon. Då jag knappast har råd med någon nyrenoverad sådan så lär det ju vara en hel del småfix på en så pass gammal bil. Det kanske bara är bra, då jag då kommer öva upp mina mekanik-skills.
Citera
2008-03-24, 19:50
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Tyvärr är fordonskillarna här exakt så sluskiga och dräggiga som man gärna får för sig att fordonskillar är.

Om jag köper en bil så vill jag helst ha en äldre bil, typ en PV eller en Amazon. Då jag knappast har råd med någon nyrenoverad sådan så lär det ju vara en hel del småfix på en så pass gammal bil. Det kanske bara är bra, då jag då kommer öva upp mina mekanik-skills.

Bara på ytan kära du.
Visst många utav dem är det säkert bakom fasaden med men alla fordonskillar och tjejer luktar inte smörjfett 24/7.

Ett superköp om du vill lära dig, vid köp av en såpass gammal bil får du ju kanske även chansen att prova på rostlagning, svetsning och inte bara rena motorjobb.
Citera
2008-03-24, 19:53
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Bara på ytan kära du.
Visst många utav dem är det säkert bakom fasaden med men alla fordonskillar och tjejer luktar inte smörjfett 24/7.

Ett superköp om du vill lära dig, vid köp av en såpass gammal bil får du ju kanske även chansen att prova på rostlagning, svetsning och inte bara rena motorjobb.

När vi hade obligatorisk skoldans smorde nästan alla killar i fordonsklassen in sig med motorolja, för att slippa dansa
Citera
2008-03-24, 19:56
Medlem
tjaboooos avatar
Pv och amazon är 2 lättmeckade historier om man bortser från rost.

Inte en massa jävla abs hit eps dit tractioncontroll och elektronisk motorstyrning till höger eller vänster.
Citera
2008-03-24, 19:56
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl

Jag äger ingen bil, jag har inte ens körkort men jag funderar på att ta när jag har råd. Om jag köper en bil så vill jag helst ha en äldre bil, typ en PV eller en Amazon. Då jag knappast har råd med någon nyrenoverad sådan så lär det ju vara en hel del småfix på en så pass gammal bil. Det kanske bara är bra, då jag då kommer öva upp mina mekanik-skills.

Amazon är en bra nybörjarbil, otroligt lättmekat! Gott om utrymme och simpel konstruktion, har man ett uns bakom pannbenet är det inga större problem att räkna ut hur saker och ting fungerar. Sen kommer det mesta med tiden, men man lär sig snabbare än man tror, snart byter du motor i en amazon på en förmiddag. Sen är just verktyg den krångliga biten, dyra framförallt, speciellt om man studerar. Bäst är ju då att känna nån man kan låna av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in