Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Det finns några enkla saker att göra och det första är att se till att Flashback blir ett debattforum, inte ett forum där en majoritet av inläggen utgörs av korkade oneliners utan värde för debatten.
- Låt skribenterna debattera - Att skapa trådar med enbart inklistrade artiklar eller bloggar borde förbjudas
- Ta bort alla oneliners som inte tillför debatten något
Genom att förbjuda att man bara rakt av plagierar det andra skrivit så tvingar man trådskaparen att tänka till lite. Inklistrade artiklar och blogginlägg brukar som ofta slutar med
"Höhö, vad tycker ni om det?" brukar sällan generera i någon bra debatt. Tar man också bort alla oneliners som inte tillför debatten något (kanske hälften av de inlägg som skrivs på Flashback) framhävs de lite mer seriösa inläggen. Jag tror folk drar sig för att skriva seriösa inlägg när de fullständigt dränks av inlägg från lågbegåvade människor som enbart kommer med korkade kommentarer.
Du verkar anse att problemet som existerar är att bra inlägg dränks i en mängd utav lågkvalitativa oneliners. Detta fenomen är inte något jag lagt märke till, även fast det kanske förekommer ibland i I&I, där jag själv inte skriver så mycket.
Problemet är snarare, som sagt, enigheten kring frågorna som diskuteras, och att det nästan aldrig finns andra åsikter representerade. Oavsett kvalitet på inläggen.
Visst är dina förslag bra, men de förutsätter att det existerar en debatt, vilket det knappt gör eftersom alla håller med varandras inlägg.
Det finns vissa användare som avviker ifrån FB-mallen, all heder åt dom. Inte för att jag nödvändigtvis står bakom deras åsikter, utan för att det behövs variation för att göra forumet intressant.
Så vad kan göras för att stimulera en mer varierad representation av åsikter på forumet?