• 1
  • 2
2008-03-24, 14:44
Medlem
Arch_Angels avatar
finns säkert en tråd om detta men fann inget som passade mej ....

En kompis skall bygga ihop en rätt fin dator (bara lådan kommer hamna på runt 10k, 3ghz p & 2g ram bl a) men han undrade ifall jag skulle välja XP ellr Vista ??? Hört det är många nackdelar med Vista & barnsjukdommar men man måste väl hänga med i utvecklingen antar jag ? Kommer bl a köra:

# CompuSec
# Utorrent
# Kaspersky Internet Secutiry
# Evidence Eliminatior

Tänkte hur dom funkar med Vista ??? funderade på Xp i ren lathet men jag vet inte ...
Citera
2008-03-24, 15:06
Medlem
ettiss avatar
Vista SP1 verkar vara rätt så stabil och snabb, jag skulle köra på det.
Citera
2008-03-24, 15:12
Medlem
Jag skulle helt klart köra på Vista. Så mycket problem med Vista tycker jag inte det är.
Har använt Vista nu i över 1 år, och aldrig haft några större problem.
Citera
2008-03-24, 18:29
Medlem
Har också kört vista i över ett år, inga problem med det här!

De programmen du skriver om borde fungera utmärkt, men Vista Ultimate har inbyggt stöd för hårddiskkryptering (Bitlocker) så CompuSec behöver du inte då. Det där sista programmet verkar ju helt jävla onödigt också, hemsidan är ett skämt och det finns gratisprodukter som gör samma sak betydligt effektivare - men inte för att det är något problem när din disk ändå är krypterad.

F.ö. undrar jag lite grann om du inte ska kolla på alternativa ställen om det blir billigare än vad "din kompis" ska sätta ihop åt dig. 2 GB RAM är inte mycket att skryta med idag och 3GHz kan betyda vad f-n som helst i prestandaväg.
Citera
2008-03-24, 19:07
lägg upp exakt vad det är för delar så är det lättare att avgöra.
Citera
2008-03-24, 22:14
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
lägg upp exakt vad det är för delar så är det lättare att avgöra.

http://i297.photobucket.com/albums/m...datorbygge.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/m...orbygge2-1.jpg

det var listan jag fick av honom, slutnotan blev 9500 med frakt. Ingen värsting jag skall få men en dator som åtminstone skall gälla ett ellr två år till iallafall :=) står XP där men är som sagt lite i valet & kvalet just nu...

sen till du som skrev ang_windows krypering, min kryptering skall inte bara gälla olagliga inkräktare, den skall gärna täcka lite längre & enl vad jag hört så är CompuSec ett bättre val.
Desamma gäller även Evidence Eliminator, har inte kollat deras sida om d kostar (vilket det inte gör för mej hursomhelst) men det skall oxå vara ett bra program ifall du vill vara lite extra säker mot den andra sortens "inkräktare"...
Senast redigerad av Arch_Angel 2008-03-24 kl. 22:28.
Citera
2008-03-24, 22:47
Medlem
miles392s avatar
Tycker också Vista Sitter själv med Vista Sp1 och har inga problem alls. Minst lika stabilt som XP, enda nackdelen är att det kan vara si och så med äldre spel. De flesta fungerar men det finns ingen garanti om spelet inte anpassats i efterhand med patch eller liknande.
Citera
2008-03-24, 23:02
fan va din polare var dålig på att bygga dator.. shit..'

Jag orkar tyvärr inte bygga en nu , är trött och allmänt seg. Men du kan börja med att ta bort DVD-romen och använda 1 500gb istället för 2 250gb. Du går i princip + - 0 på prestanda, men tjänar i pengar.

och vafan ska du med en floppy till? inte använder du disketter?
Nätagget kan du få ett MYCKET bättre för bättre pengar med.

Så snälla, säg åt din polare att lära sig lite och lägg upp en tråd om att du söker en dator, så kommer du få en ordentlig sen, för grabbarna och flickorna här på FB vet vad dom gör.
Citera
2008-03-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Men du kan börja med att ta bort DVD-romen
Varför ska han ta bort den?
Citera
2008-03-24, 23:45
Citat:
Ursprungligen postat av Zurex
Varför ska han ta bort den?

han har redan en dvd dual layer..
Citera
2008-03-25, 00:16
Medlem
ettiss avatar
http://www.komplett.se/k/shoplist.as...8-9A4F574589DC

Med ett rejält moderkort för överklockning.
Senast redigerad av ettis 2008-03-25 kl. 00:20.
Citera
2008-04-17, 16:52
Medlem
Arch_Angels avatar
nu handlar inte tråden om det men åsikter är alltid välkomna ...

dock nöjd över bygget å den e tyst & snabb å det var som mina enda krav eg.

hursomhelst så ångrar jag just nu valet av Vista, vilket skit-program ...
kaspersky slår av sej ibland, compusec går inte installera, hush-messenger söker den en fil som jag har men den hittar inte... kortfattat: inte nöjd
tror min kompis har rätt, vista släpptes förtidigt ..

nån som vet hur fan man slår av "är du säker att du skall dit ?" grejen som dyker upp varje gång man klickar på nått ???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in