2008-03-23, 20:52
Medlem
undefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highbeam
Om pojkens föräldrar lever tycker jag att man ska släppa ut gubben, så att dom kan tortera han till döds.

Du tror inte att hans föräldrars fostran är anledningen till att han är som han är? Karln hade det nog inte lätt som barn.
Citera
2008-03-23, 21:04
Medlem
Celerons avatar
Intressant artikel. Förmodligen är det rätt att han suttit hela denna tid. När han rymde 1998 greps han ju i Östersund där han om jag minns rätt tältade nära en lekplats. Han kan nog inte "hålla sig" någon längre tid om han kommer ut.

Men enligt artikeln så hade han ju närmare 160 permissioner på egen hand när han under åren 1975-1985 bodde på Karsudden i Stockholm. Om det inte hände något under dessa permissioner och under denna ganska långa tid så borde han varit fullt "kvalificerad" till att skrivas ut tycker man ?.

Varför skedde inte detta undrar man ju ?. Vem var den mördade pojken förresten ?. Var hans föräldrar/familj kändisar eller makthavare av något slag som kanske även kunde utöva påtryckningar inofficiellt ?

Nu lite off topic kanske:
Vilka är det övriga personerna som det talas om i kolumnen vid sidan om artikeln och som har suttit 30 och 40 år på rättspsyk ?
Finns det kanske någon tråd om dem här på fb ?

En som jag önskade skulle vara bland dem , men tyvärr inte är det är Matija Sovdat (b.l.a det bestialiska dubbelmordet på ett ungt par i Skarpnäck, Stockholm 1998).
Citera
2008-03-23, 21:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Han sitter på rättpsyk i Växjö ,och jag tror inte det finns någon i Växjö trakten som vill ha gubben på fri fot med tanke på vad han är .

Nu brukar man väl inte tillfråga dom kringboende innan man släpper 'såna här'.
Men visst, växjöborna ställer sig säkert negativa till att han skulle bli fri och bo där i alla fall.
Citera
2008-03-23, 21:26
Medlem
Har ni tänkt på att alla pedofiler själva blivit utnyttjade? såg nån dokumentär förut om nån snubbe som blev tvingad av sin morsa att knulla henne, och han sa även att han mådde illa när han tänkte på kvinnor (kan kasta in att ja även såg på montel om nån snubbe som också blivit utnyttjad i flera år av nån gubbe, han blev sedan grov knarkare, och kunde inte ha sex med sin egen fru nu när han var nykter) och vilka kan man knulla då? små pojkar och flickor som inte e läskiga...
Citera
2008-03-23, 21:43
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undef
Du tror inte att hans föräldrars fostran är anledningen till att han är som han är? Karln hade det nog inte lätt som barn.

Det var väl den SEXMÖRDADE pojkens föräldrar som menades? Inte gubbens, han borde aldrig någonsin släppas ut! Oavsett hur han hade det som barn, har han förverkat sin rätt att gå som en fri man i samhället. Den näst viktigaste anledningen till att hålla honom inlåst är att skydda andra barn.
Citera
2008-03-23, 21:45
Medlem
undefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotgun
Det var väl den SEXMÖRDADE pojkens föräldrar som menades? Inte gubbens, han borde aldrig någonsin släppas ut! Oavsett hur han hade det som barn, har han förverkat sin rätt att gå som en fri man i samhället. Den näst viktigaste anledningen till att hålla honom inlåst är att skydda andra barn.

Citera
2008-03-23, 21:46
Medlem
shotguns avatar
I USA måste ju en sexdömd registrera sig som sex-offender när (om) man släpps ut. Sedan brukar grannarna få information av myndigheterna i brevlådan, typ: "den och den kommer att flytta in som granne till dig, har är dömd för följande sexbrott, osv"
Men det kanske bara är i vissa delstater?
Citera
2008-03-23, 21:46
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Sten-Erik har tagits upp i tråden "Sveriges farligaste människa?" också:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=163439

När han rymde senast var det tydligen mitt på Drottningsgatan i Stockholm någon lördag. Har kan de gå med fanskapet där i folkvimmlet!?

Han mördade en pojke för 41 år sedan så då är han en av Sveriges farligaste människor?

Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Ja men nu har det inte att göra med hur pass grovt brottet var utan risken att han ska fortsätta med liknande brott. På sätt och vis är det ju syn om gubben men skulle du vilja ha honom i grannskapet när han kommer ut?

Jag hade hellre haft honom en någon som hade mördat flera människor och kanske torterat dessa innan de mördades men som blev utskriven efter fyra år eftersom han var "frisk".

Vad jag försöker få fram är att det är ganska så ironiskt att han har suttit så länge för ett brott som inte "är så farligt" eller hur man nu ska förklara det. Om du nu förstår hur lång tid 41 år är. Jag har levt i lite mer än hälften av dessa och bara det är en väääldigt lång tid.

Edit: För övrigt känns artikeln jävligt PK. Att han frågade om han hade familj osv har ju inte med någnting alls att göra egentligen. De vill bara få fram hur bestialisk han är.

Kanske även ska tillägga att jag absolut inte har mycket till övers för honom och ser gärna att han sitter inspärrad resten av livet men jag tycker bara det är sjukt att han får sitta så länge när alla andra släpps ut till höger och vänster.
Senast redigerad av Cerwin 2008-03-23 kl. 21:49.
Citera
2008-03-23, 21:47
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undef

Ja, det kanske var lite väl uppenbart
Citera
2008-03-23, 22:04
Medlem
juttes avatar
Strafftiden som har blivit i detta fall är ett föredömme i pedofilsammanhang, borde användas som praxis tycker jag för alla pedofiler.
även dom som döms till fängelse, typ 40 år till livstid eller nått sånt

------------------------

Angående leksakerna på bilden så är det en teori att bilden är taget från nått dagrum på psykavdelningen.
kan ju vara vilken omyndighetsförklarad dåre som helst som sitter där o tror att denne är 5 år
Tvivlar på att det är hans rum p.g.a glasdörrarna, tror inte det är lämpligt med glasdörrar till en cell på en psykavdelning som dom kan springa igenom
Citera
2008-03-23, 22:14
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043

När han rymde senast var det tydligen mitt på Drottningsgatan i Stockholm någon lördag. Har kan de gå med fanskapet där i folkvimmlet!?

Jag fattar inte hur en gubbe på 60+ kan springa ifrån 2 vårdare??
Lite pinsamt faktiskt..
Citera
2008-03-23, 22:20
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
Vissa människor går bara inte att "rehabilitera".
De måste sitta inlåsta resten av livet.

Det tråkiga är att de som beslutar om utskrivningar förändras år för år.
Det blir alltså nya beslutsfattare hela tiden.
I det här fallet kostade det en liten grabbs liv.

Man ska dessutom inte inbilla sig att "behandlande" psykiatriker, psykologer och annan personal, har alla indianer i kanoten.
Psykvården är förmodligen den mest ruttna branschen i det svenska rätts-systemet.

Klockrent! Ju högre position dom inom rättspsykiatrin har, desto tokigare verkar dom vara. Det är mycket godtyckliga beslut som tas, utefter vad läkarna anser om patienten, dennes anhöriga, brottsoffren eller deras anhöriga.
SOm det sägs i tråden så släpps vissa riktigt sjuka ut, medans andra blir inspärrad i en evighet (även för små brott).
Skulle jag berätta om alla erfarenheter jag har av rättspykiatrin (som anhörig till ett mordoffer) så skulle ni inte tro på hälften, för det är helt sjukt hur det funkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in