2008-03-26, 15:44
Medlem
mickokicks avatar
For Fuckin REAL!?
5 lakan för en dag !?
Förstå mig på rätt sätt, men det känns som om att det har gått väldigt fel någonstans..
Citera
2008-03-26, 15:47
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickokick
For Fuckin REAL!?
5 lakan för en dag !?
Förstå mig på rätt sätt, men det känns som om att det har gått väldigt fel någonstans..

Jo, med tanke på att "vården" består av att dom ofta sitter på sina rum och leker eller är ute på utflykter med sina vårdare så kan man tycka att det är lite dyrt...
Citera
2008-03-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
Det där är inhumant, sjukt och löjligt. Släpp ut honom!
Du har aldrig betraktat tanken på att han som pedofil barnamördare förbrukat sin rätt till en "human" behandling?
Citera
2008-03-26, 16:27
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Du har aldrig betraktat tanken på att han som pedofil barnamördare förbrukat sin rätt till en "human" behandling?

Nej. Det finns aldrig ngn som förburkar sin rätt till human behandling. Så måste mitt svar bli, och du finner det i kristensdomen och i en rad filosofier.
Citera
2008-03-26, 16:28
Medlem
flygandeflaxs avatar
PK idag

det mest politiskt inkorrekta idag är att hävda att alla har rätt till en ny chans. Att skriva att man vill att mördare skall få ballarna uppfrätta i syra är inte ens en tiondels så provocerande´.
Citera
2008-03-26, 16:36
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandeflax
Lagen gäller även för pedofiler. Kanske en mördare efter ha sonat sitt brott efter nio år, känner för att mörda igen? Oj, då låter vi honom sitta. Man kan inte resonera så. Man kan "bota" pedofili genom KBT, som nämnts här. men jag undrar hur ett samhälle kan utvecklas genom att vi "botar" vissa läggningar?
Jag tror inte det är hållbart. I framtiden kommer vi att se ökad man-boy-love-lobbying. Att man "skall ha rätt till sin drift". Oavsett vad vi tycker om det idag. Pedofili är inte "evigt" motbjudande lika lite som att ngt annat är evig "ondska".
Snälla du, han sitter på rättspsyk, och där sitter man tills man anses frisk och inte längre anses utgöra en fara för samhället.

Dessutom är det stor skillnad på drift och drift. Drifter som går ut över andra, mot deras vilja, är bara okay om dom aldrig förverkligas. Och gubben har uppenbarligen ingen kontroll över sin drift. Men visst, vill du ha honom som inneboende eller granne, så gärna för mig.
Citera
2008-03-26, 16:49
Medlem
mickokicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Jo, med tanke på att "vården" består av att dom ofta sitter på sina rum och leker eller är ute på utflykter med sina vårdare så kan man tycka att det är lite dyrt...

Jo, jag jobbar också inom vården, dock en annan del.. Svenska vården är ett stort skämt. Skulle allmänheten bli informerad om hur det igentligen fungerar i ALLA delar av vården skulle de flesta bli mörkrädda, eller anklaga en för lögnare..
Citera
2008-03-26, 17:00
Bannlyst
Citat:
Tror det ligger på ca 5000:-, dubbelt så mycket som en fängelseplats.

Jesus, det blir ju typ 1000 000 000

Nu har förvisso kostnaderna naturligtvis ändrats över alla åren, men räknar man med inflationen osv så..
Citera
2008-03-26, 17:12
Medlem
mickokicks avatar
För EN jävla person, är inte det fel igentligen!? Det kostar att vara PK....
Citera
2008-03-26, 17:23
Medlem
RaxXzs avatar
Den där idioten ska fan sitta inne hela livet , han började ju fråga reportern om hans son och massa saker. Sen säger han att han inte vill "skada" barn något mer.. Nejnej bara knulla sönder dom.. Usch låt fanskapet ruttna där inne..
Citera
2008-03-26, 19:56
Medlem
Citat:
Jag har känslan av att man också går efter vad man personligen tycker om en patient eller dennes anhöriga när man tar vissa beslut, är det något du märkt av? Ungefär som i skolan, de ungar man favoriserade fick bättre betyg.

Vad man kan vara säker på är att det händer mycket bakom dessa klinikers dörrar som är både oetiskt och olagligt, varför tror du så få personal anmäler dessa missförhållanden?

Eller ta den vårdare som gick ut på internet och skrev att han ville ta ut alla våldtäktsmän och pedofiler i skogen och skjuta dom. Han jobbar fortfarande kvar. Vad är det för vård?
Det spelar ingen roll vad vi vanligt folk tycker om vissa klientel som är inspärrade, men de som ska bedriva vården bör ju ha en annan inställning, annars kan vi ju slänga alla i fängelse eftersom den typen av vård måste vara verkningslös ändå.

Hmm....att låta sina känslor styra över beslut gällande patienters vård...svår fråga. På vår avdelning diskuterar vi avgörande beslut på de tidigare beskrivna stormötena och besluten vrids och vänds en del. De ska givetvis alltid ha ett syfte som är välmotiverat och stämma överens med avdelningens övriga regler. Som tur är har vi många tänkare bland personalen (eller tjat-nissar, vad som vill kalla det) som byter fokus på olika frågor och därmed kommer flera infallsvinklar fram. Som svar på din fråga - det är inget jag märkt av och hoppas heller inte göra det i framtiden.

Angående att anmäla missförhållanden så tror jag en oerhörd rädsla ligger i att anmälan inte leder någon vart och att man då står där och ska förklara sig inför jobbarkompisar. Jag tror också att vetskapen om att man själv varit en del av detta oetiska och olagliga hindrar många.

Det är ju helt åt skogen med en anställd som har inställningen "att skjuta pedofiler" och dessutom jobbar kvar! Helt otroligt slappt av chefen att inte ta tag i detta. Det krävs mycket insatser mot personalgruppen för att förankra och penetrera verksamhetens värdegrunder, etik och moral samt det professionella förhållningssättet och det kanske vissa chefer inte heller greppat = olämpliga för yrket. Ur patientsynpunkt ger det säkerligen också som du skriver, en verkningslös vård, som lika gärna kan kallas förvaring utan utveckling.

Tyvärr finns det personer inom vår verksamhet som enligt mitt personliga tycke inte passar för jobbet, men skulle någon yppa ett sådant uttalande så skulle jag ta jäkligt allvarligt på det och det skulle definitivt inte stanna innanför mina läppar.
Citera
2008-03-27, 10:32
Medlem
babblans avatar
Det finns ju vårdformer som skulle vara betydligt billigare för såna som tex Sten-Erik. Han kommer troligen aldrig ut, och han får troligen heller ingen direkt terapeutisk omvårdnad utan endast fysisk, vilken han skulle kunna få på ett mindre kostsamt ställe.
Det finns fler riktigt gamla patienter på klinikerna runt om i landet, såna som är för sjuka för att vara ute, men inte kanske är rymningsbenägna eller förmögna att rymma ens.
Varför inte sätta dom i andra typer av boenden som är mindre kostsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in