• 1
  • 2
2008-03-24, 21:05
Medlem
Hade den i mitten, typ.
Citera
2009-01-20, 22:26
Medlem
Highbeams avatar
Lånar denna tråd lite grann.

Jag är inte nöjd men dom olika recepten jag provat. Jag vill ha dom ännu godare. Så fram med era bästa tips, har provat lite mjöl som fan och kesella vart helt klart bättre men inte perfekt. Det jag funderar på till nästa gång är...

Varmluftsugn? dunka in några isbitar i ugnen för att få lite ånga?
Citera
2009-01-20, 23:23
Medlem
Lostkids avatar
Heston Blumenthal hade samma problem med hamburgerbröd i hans program "In Search of Perfection", det var svårt att få dem ordentligt fluffiga som köpebröden. Om jag inte minns helt fel så gjorde han en deg som var "rinnig". Hittar inte klippet på youtube, men jag tror att han använde mindre mjöl än vad man brukar, för att inte de skulle rinna ut så gräddades de i ringar.
Vad tror ni om det? Avsnittet är från 23 oktober om någon vill kolla upp det?
Citera
2009-01-21, 09:27
Medlem
Cantorass avatar
Kan man använda vetemjöl special till semlor? - eller är det bättre att gå och köpa en påse standardmjöl (Jag brukar aldrig ha den typen hemma).

Hur mycket grädde behövs det som garnering per semla? (Hur mycket använder konditorierna för en standardsemla?) tinsons recept säger 2 dl till 8 semlor - jag tycker att det låter lite
Citera
2009-01-21, 12:27
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Kan man använda vetemjöl special till semlor? - eller är det bättre att gå och köpa en påse standardmjöl (Jag brukar aldrig ha den typen hemma).

Hur mycket grädde behövs det som garnering per semla? (Hur mycket använder konditorierna för en standardsemla?) tinsons recept säger 2 dl till 8 semlor - jag tycker att det låter lite

Grädden till semlorna är ju det minsta problemet. Det beror ju helt på tycke och smak. Jag föredrar så lite grädde som möjligt på mina. Om du tycker 2 dl låter lite så prova 4 dl då.
Citera
2009-01-21, 13:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Grädden till semlorna är ju det minsta problemet. Det beror ju helt på tycke och smak. Jag föredrar så lite grädde som möjligt på mina. Om du tycker 2 dl låter lite så prova 4 dl då.

Javisst - håller med - men jag var ut efter hur mycket grädde det är i en normal "köpesemla"
Citera
2009-01-21, 16:04
Medlem
Jag brukar göra egen mandelfyllning, det blir så gott!
Jag mal ett par nävar mandel och blandar med inkråm från bullarna,socker och lite vatten så det blir en ganska lös smet. Prova!
Citera
2009-01-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag brukar göra egen mandelfyllning, det blir så gott!
Jag mal ett par nävar mandel och blandar med inkråm från bullarna,socker och lite vatten så det blir en ganska lös smet. Prova!

Mandelfyllningen ska göras på oskållad mandel, så blir det lite grövre och mer smak. Man kan gärna ha i en bittermandel också.

Inkråm från bullen - mycket inkråm, bullväggarna ska vara ganska tunna -, mald oskållad mandel + bittermandel + socker + lite grädde rör man ihop och ger ett uppkok. Fyll bullarna några timmar i förväg så bullen blir lite saftig.
Citera
2009-01-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Mandelfyllningen ska göras på oskållad mandel, så blir det lite grövre och mer smak. Man kan gärna ha i en bittermandel också.

Inkråm från bullen - mycket inkråm, bullväggarna ska vara ganska tunna -, mald oskållad mandel + bittermandel + socker + lite grädde rör man ihop och ger ett uppkok. Fyll bullarna några timmar i förväg så bullen blir lite saftig.

Det där lät otroligt gott! Hur doserar du bittermandeln?
Citera
2009-01-22, 21:36
Medlem
Haha, hittade detta recept på semlor, Bert Karlsson och smal passar inte in i samma mening

"Bert Karlssons smala semlor"

Till 16 semlor:
50 g jäst
3 dl havre- eller sojamjölk
7 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsmjöl av dinkel
honung efter smak
75 g smör
1 ägg

Fyllning:
100 100 g sötmandel
honung eller agavesirap efter tycke
inkråmet av bullen
0.75 0.75 dl grädde

1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm tills vätskan blir fingervarm, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig.

2. Tillsätt honung och ägg och därefter mjölet. Arbeta degen tills den känns smidig.

3. Låt degen jäsa under duk i ca 40 minuter. När degen jäst klart, rulla ut bullarna och lägg dem på en bakplåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

4. När bullarna jäst färdigt, pensla dem med ägg och grädda sedan i 10 minuter.

5. Ta ut bullarna och låt dem svalna. Skär därefter lock på dem.

6. Fyllning: Ta ut lite av inkråmet i bullarna och blanda det med de övriga ingredienserna till fyllningen. Fördela fyllningen i bullarna.

7. Vispa grädden och lägg en klick i varje bulle. Lägg på locket och servera!
Citera
2009-01-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Det där lät otroligt gott! Hur doserar du bittermandeln?

Tja. Kanske 1 bittermandel på 100 gram sötmandel? Eller 2. Man får smaka sig fram.
Citera
2009-01-23, 00:17
Medlem
nofucks avatar
Swedish semla, more than just a bun! Fan vad det är gött med semlor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in