Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nu blev jag lite osäker, men är inte detta bara en "synvilla"? Alltså, det ser ut som att föremålet faller i all oändlighet men egentligen har det korsat händelsehorisonten.
Tja, i föremålets referensram råder det ingen tvekan om att det passerar händelsehorisonten; det händer inget särskilt när detta inträffar. För de utomstående observatörerna blir resonemanget lite krångligare, och om man uttrycker sig lite slarvigt (som jag kanske gjorde här ovanför) uppstår lätt missuppfattingar.
För att två observatörer i ett gravitationsfält skall kunna jämföra hur lång tid som förflutit mellan två händelser är det nödvändigt att de befinner sig i samma punkt i rummet; observatörer som inte befinner sig i samma punkt kommer på grund av den gravitationella tidsdilationen att vara oense om samtidigheten hos olika händelser.
Exempel:
Antag att astronaut A tar farväl av astronaut B som just tänker ge sig in i ett svart hål. Astronaut B faller in mot hålet och passerar efter en viss tid (enligt honom) händelsehorisonten. Astronaut A, som stannat kvar i rymdeskeppet, kommer att se hur astronaut B:s tid tycks flyta allt långsammare allteftersom denne närmar sig händelsehorisonten.
Kommer jag att behöva vänta en oändligt lång tid för att få se B passera händelsehorisonten, undrar A. Det är här som något väsentligt dyker upp; för att A skall kunna få svar på den frågan måste hon bege sig till samma punkt i rumtiden som B! På grund av samtidighetens relativitet, går det inte att på två olika punkter i rummet göra en giltig jämförelse mellan den tid som A upplevt och den som B upplevt sedan A lämnade skeppet. Kommer A att kunna hinna ifatt B och göra en jämförelse om hon ger sig iväg mot hålet? Nej, det kan bevisas med hjälp av ett rumtidsdiagram att händelsen
"B passerar händelsehorisonten" inte ligger i A:s framtida ljuskon. Hur hon försöker hinna ifatt B, så kommer det inte att gå och när hon når fram till händelsehorisonten kommer hon att se att B fortsatt innanför den vid ett tidigare tillfälle.
Man kan alltså lite löst säga att det "tar oändligt lång tid" för B att falla in i hålet enligt A, men då sopar man en del detaljer under mattan. Ett liknande resonemang kan för övrigt tillämpas på en stjärnas kollaps till ett svart hål. Man kan uttrycka det som att stjärnan verkligen kollapsar, men att det tar "oändligt lång tid" för informationen att nå dess omgivning.
Jag får nog även ta tillbaka lite av vad jag skrev här ovan, närmare bestämt det om att man inte lyckats formulera något bra svar på den här frågan. Det finns svar även om de inte är helt självklara. Och lätta att glömma om man är lite rostig i relativitetsteori. *host*