2009-11-09, 12:46
Medlem
Jag är skeptisk.

Varför skulle alkoholmissbruk var mer ärftligt/sjukt än alla andra missbruk?

Jag tror (och rätta mig gärna) att det sjuka, och sjukdomen, ligger i en fysiskt oförmåga att motarbeta beroenden.

Vilket beroende den sjuke/hindrade sedan fastnar i, kan egentligen vara helt egalt.

Samma faktor (samma sjuka) ger beroende av alkohol, cigaretter, piller, knark, socker, mat osv.

Den största otjänsten kategoriseringen av alkoholism gjort befolkningen, är att alla andra beroenden nu är klassificerade som valfria.

Sluta med det, missbrukare är missbrukare, oavsett substans.

Man har behandling mot alkoholmissbruk, man har behandling mot narkotikamissbruk, men den största kostnaden och hälsofaran av dem alla (brukar det populistiskt skrivas i pressen iaf) rökning, det missbruket är frivilligt. Där finns ingen missbruksvård. Där har man fått för sig att det bästa sättet att bota nikotinberoende -är med niktoin!

Hur många tror seriöst, att om man gav alkisen tre snapsar om dagen, och sa "FIXA!" att det skulle funka?

Hela idén att bota missbruk, med substansen man missbrukar, är helt befängd, och det är det som gör matmissbruk så extremt komplicerat, eftersom man aldrig kan få lov att bli absolutist mot det missbruket.
Citera
2009-11-09, 15:36
Medlem
Oh, nu måste jag ju lägga mig i.

Beroende-sjukdomar är kopplade till receptorer i hjärnan. Vissa har alltså små byggstenar (enkel förklaring) i huvudet som gillar olika saker, vissa hakar på alkohol, andra narkotika, självsvält eller socker. You name it. Eftersom drogen (socker, alkohol, narkotika) använder sig av hjärnans belöningssystem för stimulans så är det ju i början toppennice att fortsätta.

Vissa kan dricka mycket och aldrig fastna, andra dricker en drink och blir fast. Det har inte med vilja och disciplin att göra. Tyvärr. Jag önskar det hade det.

Vissa kan med avvänjning sluta, andra kan bli torra hur många gånger som helst utan att det hjälper.

Om man är intresserade så hade i alla fall Beroendecentrum bra anhörigkursen för nåt år sedan som man kan gå även om man inte har någon beroende anhörig.
Citera
2009-11-09, 16:29
Medlem
fenomenet hjärnan tog över mig vipps va jag på systemet känner jag igen när jag försöker sluta röka. Men jag kan inte skylla på att jag är sjuk som förklaring varför på varför står med en cigg i handen. Utan jag hittar på andra anledningar som att jag hade ändå inte kunnat sluta eller jag skulle bara fira att jag inte rökt på länge. det är ju samma tankebanor som en alkoholist har men varför är det en sjukdom medans att vara nikotinist inte är det? att ljuga för sig själv å sen kalla det sjukdom är ju bara en ny lögn.
Citera
2009-11-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
fenomenet hjärnan tog över mig vipps va jag på systemet känner jag igen när jag försöker sluta röka. Men jag kan inte skylla på att jag är sjuk som förklaring varför på varför står med en cigg i handen. Utan jag hittar på andra anledningar som att jag hade ändå inte kunnat sluta eller jag skulle bara fira att jag inte rökt på länge. det är ju samma tankebanor som en alkoholist har men varför är det en sjukdom medans att vara nikotinist inte är det? att ljuga för sig själv å sen kalla det sjukdom är ju bara en ny lögn.

Du är ju en pundare helt enkelt. En nikotinpundare. Så även jag, som också röker.

Missbruk ska hanteras som missbruk anser jag, oavsett substans
Citera
2011-01-05, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Det intressanta med alkoholism är ärftligheten. Det är väl konstaterat i adoptionsstudier (DVS barn till alkoholiserade som adopteras till ickealkoholiserade hem) att risken är kraftigt ökad för den som har biologisk förälder som är alkoholist. Likaså tvillingstudier.
Japp, alkoholism är en sjukdom.

inte vet jag om det e en sjukdom eller inte, hur man nu definierar sjukdom....men i mitt fall anser jag att det nog är så....jag satt på LVM 6 mån...mådde jättebra efter ett tag , fick bättre självkänsla , började gymma och blev mycket mer öppen, började läsa böcker o intressera mig för evolution

direkt när jag kom ut...så troddde jag att nu har jag varit utan alkohol 6 mån så klart att jag kan ta en öl....njaaaaaa.....det gick inte så bra om jag säger så...e tillbaka i ett djävulskt drickande som jag själv inte vill....men abstinensen varje morgon gör att jag helt enkelt inte står ut...
fattar inte riktigt varför TS skapat tråden, verkar ha något emot alkoholister som vill nyktra till...
i mitt fall så vill jag inte dricka, men det spelar ingen roll för jag gör det ändå...jag tycker jag är sjuk
Citera
2012-08-14, 21:55
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floki

Vad ska man säga åt dem som kommer och påstår att alkoholism är en sjukdom? det är ett så spänt ämne så att man är nästan rädd att argumentera :S
Såhär ska man säga: En "-ism" är en ideologi/inriktning/åskådning. Det är ett val man gör, "marxism".
En "'-ist" är en person som följer inriktningen i fråga, "evangelist", "rasist".

Det är ett VAL. Reumatism är en sjukdom.
Citera
2012-09-28, 14:30
Medlem
HasseBanans avatar
Jo alkoholism är en sjukdom. Om det inte vore det skulle alkoholisten kunna säga "Nej, nu får det bannemej vara bra" och sen kunna hålla sig ifrån alkoholen så länge han önskade.

Till sjukdomsbilden hör ofta att alkoholisten har svåra ångestsyndrom eller kanske en depression i botten som gör att han måste ta till alkoholen för att kunna bli som en människa igen.

Sen en annan sak som jag anser är mycket viktig att påpeka i sammanhanget: Alkoholisten/drogmissbrukaren har inte det naturliga välmåendesystem som "vanliga svenssons" har. Alkoholisten/drogmissbrukaren reagerar starkare på stress, oro och ångest och känner inte den grundläggande trygghet som många "vanliga människor" gör. Alkoholisten/drogmissbrukaren mår således mycket sämre än gemene man när han drabbas av svåra motgångar eller besvikelser/sorger.

Alkoholisten/drogmissbrukaren blir därför trygghetsnarkoman och gör allt för att kunna behålla lugnet inom sig.

Det är just detta som är så svårt för "vanligt folk" att förstå.
Citera
2012-09-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Till sjukdomsbilden hör ofta att alkoholisten har svåra ångestsyndrom eller kanske en depression i botten som gör att han måste ta till alkoholen för att kunna bli som en människa igen.

Sprit fungerar då som medicin för den personen, undrar om det går att få ut på recept?

Det ska i så fall bara vara fina grejer, typ en dyr whisky.
Citera
2012-10-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Jag vill inte heller påstå att det är någon sjukdom. Det finns ett southpark-avsnitt som beskriver det här fenomenet väldigt bra men jag minns inte riktigt vilket det är.
Håller med dig.
Säsong 9, avsnitt 14, Bloody Mary
Citera
2013-03-26, 10:31
Medlem
xtrftw1337s avatar
Alkholism är då fan ingen sjukdom.. så om man är narkoman är man sjuk med?
Alla har en egen vilja att sluta dricka/knarka om dom tar sig i kragen och tar tag i det.
Citera
2013-05-11, 08:42
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Alkholism är då fan ingen sjukdom.. så om man är narkoman är man sjuk med?
Alla har en egen vilja att sluta dricka/knarka om dom tar sig i kragen och tar tag i det.

Alkoholism är en sjukdom. Sedan om du tycker det eller inte är en helt annan fråga.

Du kunde starta ett behandlingshem mot alkoholism/narkomani med dina djupa insikter om att ta sig i kragen och ta tag i det. Jisses. Där har vi det. Alkoholismens flertusenåriga gåta har äntligen fått sin lösning.
Citera
2013-05-11, 16:51
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Alkoholism är en sjukdom. Sedan om du tycker det eller inte är en helt annan fråga.

Du kunde starta ett behandlingshem mot alkoholism/narkomani med dina djupa insikter om att ta sig i kragen och ta tag i det. Jisses. Där har vi det. Alkoholismens flertusenåriga gåta har äntligen fått sin lösning.

Jag röker ciggaretter och äter godis. Det är nog en sjukdom med.. borde nog lägga in mig snart :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in