• 2
  • 3
2008-03-23, 18:58
Medlem
927s avatar
ja SD är bra men det rensar inte utan att man reggat det.
ad-aware kan du ta bort för det är värdelöst, superantispyware och avg antispyware är gratis och mycket effektiva
Citera
2008-03-24, 07:29
Medlem
StigHeils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
ja SD är bra men det rensar inte utan att man reggat det.
ad-aware kan du ta bort för det är värdelöst, superantispyware och avg antispyware är gratis och mycket effektiva

okej, ska skicka iväg lavasofts produkt....

hur kommer det sig att ad-aware är så hypat?
står nästan alltid att det är ett toppenprogram när olika tidningar listar bra gratisprogram...
Citera
2008-03-24, 10:13
Medlem
Tack för hjälpen i tråden! Polaren fick samma virus härromdagen och nu vet jag nog hur vi ska göra för att få bort det. Tackar
Citera
2008-03-24, 10:28
Medlem
927s avatar
det är inte hypat, det va hypat runt 2003-2004 om jag minns rätt. det fanns väl inte så många andra program då... nu är när det mer o svårare problem och då hänger inget ad-aware med längre. ad-aware lever ett lever sitt märkte, inte att det är effektivt. sen när lavasoft känt pressen att försöka förbättra detektionen så har det istället blivit problem med s.k. false positives.
jag minns en gång när programmet försökte rensa bort winlogon.exe

kollar man i lavasoft forum så har dom ett forum för infekerade datorer och där använder man inte ad-aware för att rensa, fanns det i datorn har det har det ju redan misslyckats. man använder andra program/verkyg och det finns dom som spekulerar i hur länge ad-aware finns kvar på marknaden
Citera
2008-03-24, 11:29
Medlem
StigHeils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det är inte hypat, det va hypat runt 2003-2004 om jag minns rätt. det fanns väl inte så många andra program då... nu är när det mer o svårare problem och då hänger inget ad-aware med längre. ad-aware lever ett lever sitt märkte, inte att det är effektivt. sen när lavasoft känt pressen att försöka förbättra detektionen så har det istället blivit problem med s.k. false positives.
jag minns en gång när programmet försökte rensa bort winlogon.exe

kollar man i lavasoft forum så har dom ett forum för infekerade datorer och där använder man inte ad-aware för att rensa, fanns det i datorn har det har det ju redan misslyckats. man använder andra program/verkyg och det finns dom som spekulerar i hur länge ad-aware finns kvar på marknaden

Intressant att höra!
Känns dock som att det är många som är lika falskt ovetande som mig o fortfarande tror att ad-aware ska göra underverk....

Vad tycker du om Avira Antivir, är det ett bra vriusprogram eller ska jag försöka ta hem ett rejälare program som inte är gratis?

Och den här teatimern som S&D har, är den nödvändig?
Räcker det inte om jag kör en sökning med programmet då och då?

HeeK: Lycka till!
Citera
2008-03-24, 12:19
Medlem
927s avatar
om du visste hur många trådar jag läst om att en användare scannat med ad-aware och spybot men dom inte hittat nåt, sen är datorn full med skit när man kollar i HJT loggen

antivir har mycket hög detektion men gratisversionen har inte stöd för detection av spy/adware så därför bör man skanna med ett antispyware program ibland. ett annat alt är ju även köra windows defender då den ger ett aktivt skydd, det är inte så bra men bättre än inget.
sen kan man ju fundera på vilka filer man hämtar hem och klickar på, skyddsprogrammen är ju igentligen till för att skydda mot användarnas misstag

teatimern skyddar ju mot ändringar i registret dock har jag aldrig kört spybot med den funktionen aktiv så jag vet inte hur pass bra eller dålig den är. tydligen har det ju inte hjälpt dig och inte heller spybot har nån vidare detektion så att använda det som scanner är inget jag skulle göra.
spyware doctor skyddar ju aktivt men suger väl en massa minne sen vet man ju inte hur länge du kan använda det programmet och minns jag rätt så bör du endast hämta hem uppdateringar till databasen. hämtar du en uppdatering av programmet så slutar nog nyckeln att fungera (tror jag)

det bästa AV enligt mej är kaspersky, det tar lite resurser (15mb) och har även mycket bra detection mot spy/adware. dock är det ju ett stort problem att få programmet att funka en längre tid, om man inte köpt det alltså
Citera
2008-03-24, 18:34
Medlem
StigHeils avatar
Tack för ännu ett utförligt svar!

Självklart vill jag ha ett så bra skydd som möjligt men samtidigt så vill jag inte slöa ner datorn alltför mycke iom att jag spelar lite spel då och då.

Men precis som du säger så måste jag se över helheten, nästa gång kanske det är för sent....!
Citera
2008-03-25, 21:14
Medlem
Fartgalens avatar
Då expertisen i denna tråd verkar väldigt hög..

Så tänkte jag också be om hjälp. Jag var så satans dum i huve att jag klicka på en "This looks a lot like you" + en länk i MSN och efter lite googlande tror jag att jag fått bort skiten. Men det skadar ju aldrig med lite hjälp!

Så, ser detta ut som det ska?

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 21:11:20, on 2008-03-25
Platform: Windows Vista (WinNT 6.00.1904)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16609)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe
C:\Program Files\MySecretFolder XP\MSFMON.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashDisp.exe
C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveMonitor.exe
C:\Windows\WindowsMobile\wmdc.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe
C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.EXE
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CCC.exe
C:\Windows\System32\mobsync.exe
C:\Program Files\DynDNS Updater\DynDNS.exe
C:\Program Files\Logitech\SetPoint\SetPoint.exe
C:\Program Files\Common Files\Logishrd\KHAL2\KHALMNPR.EXE
C:\Program Files\Cyberlink\Shared Files\brs.exe
C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.EXE
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe
C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Int ernet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Länkhjälp till Adobe PDF Reader - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: Spybot-S&D IE Protection - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: Groove GFS Browser Helper - {72853161-30C5-4D22-B7F9-0BBC1D38A37E} - C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveShellExtensions.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide
O4 - HKLM\..\Run: [MSF_Monitor] C:\PROGRA~1\MYSECR~1\MSFMON.exe /Start
O4 - HKLM\..\Run: [Kernel and Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [GrooveMonitor] "C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveMonitor.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Mobile Device Center] %windir%\WindowsMobile\wmdc.exe
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] "C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] "C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [LanguageShortcut] "C:\Program Files\CyberLink\PowerDVD\Language\Language.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [BDRegion] C:\Program Files\Cyberlink\Shared Files\brs.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
O4 - HKCU\..\Run: [DAEMON Tools] "C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKCU\..\Run: [uTorrent] "C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [SpybotSD TeaTimer] C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe
O4 - HKCU\..\Run: [DynDNS Updater] "C:\Program Files\DynDNS Updater\DynDNS.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files\Windows Media Player\WMPNSCFG.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOCAL SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOCAL SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NETWORK SERVICE')
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\ONBttnIE.dll
O9 - Extra button: @C:\Windows\WindowsMobile\INetRepl.dll,-222 - {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Windows\WindowsMobile\INetRepl.dll
O9 - Extra button: (no name) - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Windows\WindowsMobile\INetRepl.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @C:\Windows\WindowsMobile\INetRepl.dll,-223 - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\Windows\WindowsMobile\INetRepl.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Spybot - Search & Destroy Configuration - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/ge...sh/swflash.cab
O18 - Protocol: grooveLocalGWS - {88FED34C-F0CA-4636-A375-3CB6248B04CD} - C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\GrooveSystemServices.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Windows DreamScene - {E31004D1-A431-41B8-826F-E902F9D95C81} - C:\Windows\System32\DreamScene.dll
O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple, Inc. - C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: Ati External Event Utility - ATI Technologies Inc. - C:\Windows\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
O23 - Service: ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762# # (Bonjour Service) - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
O23 - Service: Logitech Bluetooth Service (LBTServ) - Logitech, Inc. - C:\Program Files\Common Files\Logishrd\Bluetooth\LBTServ.exe
O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown owner - C:\Program Files\CyberLink\Shared files\RichVideo.exe
O23 - Service: SBSD Security Center Service (SBSDWSCService) - Safer Networking Ltd. - C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy\SDWinSec.exe

--
End of file - 7754 bytes

MER ÄN TACKSAM FÖR HJÄLP!!

PS: Skyller mitt idiotmisstag på att jag fick länken av en eng. kompis som ofta skickar massa bilder och jag klicka på den utan att tänka mig för att filnamnet var lite konstigt.

*EDIT* Jag har tagit bort min MSN men varför är denna kvar?
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
Senast redigerad av Fartgalen 2008-03-25 kl. 21:20.
Citera
2008-03-25, 21:23
Medlem
927s avatar
jag ser inget dåligt i loggen men avast och spybot är ju inga höjdar program men tänker du dig för i försättningen så kanske de två duger.
om du tror att det finns nåt kvar så scanna online hos ewido eller kolla mapparna windows och system32

du kan ju ta bort msn 04 via msconfig
Citera
2008-03-25, 21:53
Medlem
Fartgalens avatar
Helt enkelt lysande 927! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Körde med Spyware Doctor & ewido scannern också och båda dom sa att det är lungt så jag kan nog somna som jag ska ikväll =)

Men har du lust att hjälpa mig med ett annat problem? När jag tog hem DAEMON Tools så följde When U search med. Detta program kommer upp varenda gång jag kör något spyware program men jag blir aldrig av med det då programmen hela tiden säger att filerna är borttagna. Hitta sen denna länk http://www.safer-networking.com/removewhenu.php
Men just,

Citat:
Delete Registry Values:
WhenUSearch
Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer \MenuOrder\Start Menu\Programs\ClockSync
WUSE.1
SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Management\ARP\Cache\Clock\Sync

Kan jag inte hitta när jag går in och letar i regedit? Vad gör jag för fel för det vägrar försvinna!

http://i2.photobucket.com/albums/y48/Hekas/whenu.jpg
Citera
2008-03-26, 00:06
Medlem
927s avatar
men visas hela sökvägen i tex spyware doctor?
det är väl inget som säger att current user är rätt sökväg (som på bilden)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in