2008-03-21, 08:01
Medlem
Spoke_islands avatar
För ett antal år sedan var det en kille som sköt ihjäl sin arbetsledare med en pilbåge på Seskarö utanför Haparanda. Har vi nån FBare som kanske kommer ihåg det o kan berätta mer?
Citera
2008-05-15, 17:46
Medlem
Raseras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoke_island
För ett antal år sedan var det en kille som sköt ihjäl sin arbetsledare med en pilbåge på Seskarö utanför Haparanda. Har vi nån FBare som kanske kommer ihåg det o kan berätta mer?
Jag har hört mycket om det där, kommer dock inte ihåg så mycket.
När jag var mindre så var vi varje sommar på läger i seskarö. Har för mig att det var på stranden han blev mördad.

//Rasera
Citera
2008-05-16, 12:25
Medlem
Tavics avatar
Citat:

Jaa, det där minns jag.. men det måste ha varit 15 år sedan minst. Det var nån snubbe som beväpnade sig med pilbåge ( eller var det inte ett armborst ) och satt och väntade på sin chef. Jag har för mig att snubben hade nån lista på vilka han skulle döda och han hann med chefen iaf. Lite "falling down" över det hela.. Minns händelsen men tyvärr inga detaljer
Citera
2008-05-16, 14:24
Medlem
kramdjurs avatar
Jag har sökt en hel del på google efter det fallet men jag hittade inget dock har jag för mig att det inte är så länge sedan som 15 år jag tror det inträffade 1999 elller däromkring.
Citera
2008-05-16, 14:52
Medlem
Hittade följande text via Google:

Citat:
Tänker på killen uppe vid Seskarö i Norrbotten som sköt ihjäl en man med armborst för att han var förargad på honom. Då på 90-talet var internet inte lika utbrett som idag, men vad gick han på? Våldspelen kanske hette Wolfenstein och Heretic på den tiden. Killen befanns vara psykisk sjuk och överlämnades till vården. Antagligen är han ute i friheten nu.
Citera
2008-05-16, 17:16
Medlem
FBWs avatar
Citat:

Det var en f.d arbetskollegas Farbror som blev mördad. Personen som mördade honom bor dock inte kvar och är fri idag... Blev dömd till rättpsykiatriskvård. Han hade varit sån när han var yngre också, i skolan var han ganska utstött och satt och täljde på pilar och sysslade jävligt mycket med pilbågar. Han började skjuta djur med pilbåge o.s.v när han blev lite äldre och till slut så satte han sig i en korridor på arbetsplatsen och väntade in farbrorn.

Kan fråga mer om fallet om jag träffar honom, var 5 månader sen sist.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasera
Jag har hört mycket om det där, kommer dock inte ihåg så mycket.
När jag var mindre så var vi varje sommar på läger i seskarö. Har för mig att det var på stranden han blev mördad.

//Rasera

Var inte på stranden utan som jag sa på arbetsplatsen. Han hade satt sig ner i en korridor och väntade in personen i fråga.
Senast redigerad av FBW 2008-05-16 kl. 17:18.
Citera
2008-05-16, 17:19
Medlem
Pampariuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBW

Kan fråga mer om fallet om jag träffar honom, var 5 månader sen sist.

Vem menar du med "honom"?
Citera
2008-05-16, 17:20
Medlem
FBWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pampariuus
Vem menar du med "honom"?

Min f.d arbetskamrat inte psykfallet.

Han berättade en massa om mordet och personen, vi satt på arbetet och hade inget att göra så börja vi bara prata om det. Berättade om mördarens uppväxt m.m men jag har förträngt det och glömt bort detaljer. Men det jag skrev är mer eller mindre kortfattat
Citera
2008-05-16, 17:22
Medlem
Pampariuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBW
Min f.d arbetskamrat inte psykfallet

Puh.. tack gud, man blev ju lite fundersam
Citera
2010-03-15, 20:46
Medlem
ja37viggens avatar
Händelsen inträffade på den numera nedlagda Seskarö Sågverks anläggning. Tidigt på morgonen innan arbetet hade börjat.
Citera
2010-09-10, 19:29
Medlem
Sumprunkarens avatar
På frågan varför han gjorde det har jag för mig att han svarade att han ville se hur det kändes att döda, kommer jag inte ihåg helt fel hade han "rakbladsspets" fick in en fullträff i hjärtat, arbetsledaren förblödde direkt. Ska det inte gå att hitta mer info om detta nu när allt finns på internet?
Citera
2010-09-11, 17:29
Medlem
Pilbågemördare skyller på film

(Helsingborgs Dagblad - 1995-07-26 - Haparanda - TT)

Mannen i 20-årsåldern som i måndags sköt ihjäl en 59-årig arbetskamrat med pilbåge häktades på tisdagen vid Haparanda tingsrätt. Mannen är misstänkt för mord och ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Förövaren berättade att han under ett halvår funderat på att döda någon, vem som helst. Han säger sig ha påverkats av våldsfilmer - t ex Rambo. Offret var förman på arbetsplatsen. Från fem meters håll avlossades fyra pilar mot honom. Tre av dem träffade. Pilbågen som användes säger den häktade att han köpt i en sportaffär i Haparanda. Pilarna och pilspetsarna beställde han från en firma i Stockholm som säljer bågskytteutrustning. Pilarna är tillverkade av aluminium och pilspetsarna av rakblad. Förövaren säger att han köpte dem för att döda någon.

Psykiatrisk vård för pilbågsmord

(Svenska Dagbladet - 1995-09-02 - Haparanda - TT)

Inre röster drev 22-åringen som sköt ihjäl sin arbetsledare med pilbåge och kraftiga jaktpilar. Han dömdes på fredagen för mord.

Den rättspsykiatriska undersökningen visar att han är allvarligt störd och bör överlämnas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Utredningen har inte visat att det finns något motiv till dådet. Gärningsmannen hyste inte agg till sin arbetsledare. Denne blev offer för den unge mannens tvångstankar. - Det var inte mina egna tankar, berättade mannen. Jag hörde röster inom mig som sade att jag skulle döda någon.

Not. Pilbågsmordet skedde alltså måndagen den 24 juli 1995 och mördaren (då 22 år) dömdes av Haparanda tingsrätt fredagen den 1 september 1995 för mord till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Fråga: Vem var pilbågsmördaren och vad gör han idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in