2008-03-20, 18:01
Medlem
Gyllenborsts avatar
Är det nån som vet varför norrmännen kallar Sverige för söta bror? Får en känsla av att "Søta" inte betyder söt på norska då Morsom är ordet för det. Negativt eller positivt namn, vad har det för innebörd?
Citera
2008-03-20, 18:09
Medlem
sp1rits avatar
Morsom är ordet för "rolig" inte söt. Söta betyder precis vad det ser ut som.
Citera
2008-03-20, 18:33
Medlem
Flytande_argots avatar
Skämtsamt neutralt kanske? På samma sätt som vi kallar Norge för "lillebror" typ?
Citera
2008-03-20, 18:48
Medlem
ейныйs avatar
Det är samma som det sällan (numera) använda svenska ordet såt. Alltså: nära vänner, kommer bra överens.
Citera
2008-03-20, 18:51
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllenborst
Är det nån som vet varför norrmännen kallar Sverige för söta bror? Får en känsla av att "Søta" inte betyder söt på norska då Morsom är ordet för det. Negativt eller positivt namn, vad har det för innebörd?

Søt betyr söt også på norsk. Det er bare et uttrykk vi har for svenskene. De fleste nordmenn liker svensker og ser på dere som et broderfolk.

Så "Söta bror" er ment kun positivt.
Citera
2008-03-21, 01:06
Medlem
Søt betyder söt.

Men de kallar oss inte för det, de kallar oss för svenskefan. =)
Mindervärdeskomplex antar jag.
Citera
2008-03-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingF
Søt betyr söt også på norsk. Det er bare et uttrykk vi har for svenskene. De fleste nordmenn liker svensker og ser på dere som et broderfolk.

Så "Söta bror" er ment kun positivt.
Varför var ni så noga med självständigheten då? Ni är betydligt mer besläktade med svensken än skåningarna som vi har dragits med i ett antal århundraden.
Citera
2008-03-21, 02:46
Medlem
Noonahs avatar
En anledning jag hört om är att vi skickade hjälp till Norge i form av mat under andra världskriget, och då tog de tillvara på det faktum att till exempel Marabou-chokladen som låg däri kommer härifrån. Alltså, choklad är sött, söta bror skickar choklad.
Citera
2008-03-21, 12:30
Medlem
Har det nåt med den store norske statsmannen Vidkun"söte bror" Quisling?
Citera
2008-03-21, 20:13
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Varför var ni så noga med självständigheten då? Ni är betydligt mer besläktade med svensken än skåningarna som vi har dragits med i ett antal århundraden.

Hvilken selvstendighet? At Norge er et eget land mener du?

What's the problem?
Citera
2012-11-10, 03:37
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingF
Hvilken selvstendighet? At Norge er et eget land mener du?

What's the problem?

Enkelt. Ett folk. Ett land. Det är vad han menar. Nazistiskt uttalande med Sverige som herrefolk. Sorry för att dra upp en gammal tråd, men rödvinet är min undanflykt.

Har bott i Norge i över ett år nu, pratar med främmande norrmän på daglig basis och kan bara konstatera ett par saker:

1. Norrmän, generellt, gillar svenskar.

2. Jag har nästan dubbel lön i förhållande till vad jag hade haft med samma jobb i Moder Svea. Det är i och för sig på grund av att mitt arbete har ett bonussystem och jag är bäst av cirka 500 anställda med samma arbetsuppgifter.

3. Med tvåan i beaktande: norrmän är mindre arbetsvilliga.

4. Norrmän är som oss Svear/Götar förutom att vi är snäppet bättre, har ett vackrare språk och bättre kostvanor, billigare sprit och i Sverige är det bara göteborgarna som luktar fiskrens och inte hela folket.

Jeg liker dere nordmenn veldig mye. Bröder är vad ni är.
Citera
2012-11-10, 10:29
Medlem
Min gissning är att "söte bror" är/har varit helt enkelt mer eller mindre ironiskt menat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in