2008-03-20, 17:27
Medlem
trafalgars avatar
Har på senare dar läst och hört om folk som läser upp en bachelorexamen i business management, i USA och England bland annat. Och de får sedan så "lysande" karriärer. Vad vet ni om denna utbildning? Hur står den sig egentligen mot en civilekonomsutbildning ifrån Sverige t.ex.? Det är ju bara en bachelorexamen...
Citera
2008-03-21, 00:47
Medlem
karlstropps avatar
det har ganska mycket att göra med vilken skola du pluggar på. självklart komemr en student från harvard business school ha chans till en mer "lysande" karriär en en nyexad från växjö universitet med samma utbildning. sen beror det självklart till större del på indivd och engagemang.
de svenska ekonomutbildningarna (business management and economics) på de större lärosätena, handels sthlm/gbg, lund, uppsala, linköping står sig ganska bra internationellt sett . jag studerar själv i lund och är väldigt nöjd med min utbildning hittills (2:a termin).
du borde fråga dig själv vad du vill jobba med och vilken nivå du tror du klarar att lägga dig på. det finns många möjligheter här hemma. (betydlig billigare också
Citera
2008-03-21, 02:04
Medlem
Harvard har ingen bachelor i business administration eller management, daremot en master.

Vad skolan kallar sin examen ar egentligen inte sa viktigt. Vad utbildningen egentligen ar spelar desto storre roll. Wharton Undergraduate Division vid Penn kallar sin examen Bachelor of Science in Economics, men det ar i sjalva en foretagsekonomisk snarare an nationalekonomisk utbildning.
Citera
2008-03-21, 06:31
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Harvard har ingen bachelor i business administration eller management, daremot en master.

Vad skolan kallar sin examen ar egentligen inte sa viktigt. Vad utbildningen egentligen ar spelar desto storre roll. Wharton Undergraduate Division vid Penn kallar sin examen Bachelor of Science in Economics, men det ar i sjalva en foretagsekonomisk snarare an nationalekonomisk utbildning.

Brukar dem flesta BA economics utbildningarna utomlands vara nationalekonomiska, eller företagsekonomiska? Eller är det en blandning? Alltid undrat det
Citera
2008-03-21, 13:02
Medlem
karlstropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arain
Brukar dem flesta BA economics utbildningarna utomlands vara nationalekonomiska, eller företagsekonomiska? Eller är det en blandning? Alltid undrat det

det kan vara antingen eller och ibland både och. för att återknyta till min utbildning ännu en gång så kan du välja antingen fek lr nek inriktning. skolor profilerar sig olika, pga den höga konkurrensen, således kan det variera från skola till skola hur det är utformat. ett tips är att gå in på universiteten du är intresserade av och se vilka kurser som ingår i utbildningen.
Citera
2008-03-21, 13:34
Medlem
Citat:

Har i USA sa menar man ofta ekonomisk teori nar man sager economics. Anledningen till att Wharton ger ut en BS i Economics ar att nar skolan grundades sa ansags det fult att studera applicerad ekonomi (Business), sa den ursprungliga finansiaren valde att istallet kalla det BS in Economics.

Portfoljteori och andra finansamnen faller under Business. Manga andra amnen ligger i grazonen. Pa Wharton sa maste man dessutom lasa en hel del rena nationalekonomiska kurser.
Citera
2008-03-21, 14:45
Medlem
Arains avatar
Okej, tack för svaren

Jag som trodde att economics = nationalekonomi och business = företagsekonomi. Dem svenska universiteten översätter dem i alla fall så. Börjar bli lite små orolig nu när jag ska ansöka till universitet...

Men om man nu ska studera sin kandidat utbildning i Sverige och har som mål att jobba inom bank sektorn (helst utomlands). Vad tycker ni man ska studera då? FEK eller NEK?

Båda har sina fördelar...Är mer intresserad av NEK (eller finans, men är väll bara HHS som erbjuder det?) Men det låter som man skulle behöva studera både två för att komplettera till en bra anpassad utbildning...
Citera
2008-03-21, 17:32
Medlem
Citat:
Jag som trodde att economics = nationalekonomi och business = företagsekonomi. Dem svenska universiteten översätter dem i alla fall så. Börjar bli lite små orolig nu när jag ska ansöka till universitet...

Det stammer alldeles utmarkt. Men for att forsta foretagsekonomi bra behover man viss forstelse och kunskap i nationalekonomi.
Citera
2008-03-22, 15:12
Medlem
karlstropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Det stammer alldeles utmarkt. Men for att forsta foretagsekonomi bra behover man viss forstelse och kunskap i nationalekonomi.

håller inte riktigt med. nationalekonomi behandlar "större" frågor, ofta med politiska inslag, företaget ser man bara som en "svart låda", där man har input, transformation och sedan output, aktiviteten därinne ignoreras till stora delar.

när du läser företagsekonomi är du inne i denna svarta låda och arbetar.
man kan på de flesta universitet antingen inrikta sig på nek lr fek. oavsett vilket kommer du även få läsa grundteorierna i det andra.

är du intresserad av finansiell ekonomi (aktiehandel, optioner, portföljer osv) är det nationalekonomi du ska läsa.
Citera
2008-03-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstropp
håller inte riktigt med. nationalekonomi behandlar "större" frågor, ofta med politiska inslag, företaget ser man bara som en "svart låda", där man har input, transformation och sedan output, aktiviteten därinne ignoreras till stora delar.

(...)

är du intresserad av finansiell ekonomi (aktiehandel, optioner, portföljer osv) är det nationalekonomi du ska läsa.

Missforstand over sprakgranserna. Jag oversatte business direkt till foretagsekonomi, men skillnaden mellan business och economics verkar utan tvekan vara annan an skillnaden mellan foretagsekonomi och nationalekonomi. Finansiell ekonomi och portfoljteori sorterar inte under economics har i staterna, utan under business (Penn, Harvard) eller under sin egen avdelning (Princeton Bendheim Center for Finance).
Citera
2008-03-22, 16:20
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlstropp

när du läser företagsekonomi är du inne i denna svarta låda och arbetar.
man kan på de flesta universitet antingen inrikta sig på nek lr fek. oavsett vilket kommer du även få läsa grundteorierna i det andra.

Okej, precis vad jag är intresserad av Är inte lika oroad över mitt val av utbildning längre Thanx.
Citera
2008-03-22, 18:16
Medlem
Citat:
Okej, precis vad jag är intresserad av Är inte lika oroad över mitt val av utbildning längre Thanx.

Karlstropp talar fran ett svenskt perspektiv. Om du ska nagonstans utomlands sa galler det att kolla kursplanen for de program du funderar pa att ga sa att du far lasa finans och dylikt. Finans och portfoljteori sorterar under NEK i Lund, men samma lika galler inte alltid internationellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in