• 1
  • 2
2008-03-22, 12:19
Medlem
Du kan prova BeOS 5, den gr att hitta p ntet. Den installerar du i och startar frn Windows s det skadar inte att testa. Annars kanske det skulle kunna g med ngon 68k-emulator och Mac OS 6 eller 7. Apple har fria nedladdningar av de gamla systemen.

Ta inte bort windowsinstallationen, det r det praktiskt mest anvndbara du kan ha p den maskinen. Ett ntverkskort fr en hundralapp kan vara en klok investering.
Citera
2008-03-22, 16:17
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Det enda systemet som Apple lagt ut r vl fortfarande MacOS 7.5.3?! Inte OS 6 eller nt annat heller. Eller har jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Du kan prova BeOS 5, den gr att hitta p ntet. Den installerar du i och startar frn Windows s det skadar inte att testa. Annars kanske det skulle kunna g med ngon 68k-emulator och Mac OS 6 eller 7. Apple har fria nedladdningar av de gamla systemen.

Ta inte bort windowsinstallationen, det r det praktiskt mest anvndbara du kan ha p den maskinen. Ett ntverkskort fr en hundralapp kan vara en klok investering.
Citera
2008-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det enda systemet som Apple lagt ut r vl fortfarande MacOS 7.5.3?! Inte OS 6 eller nt annat heller. Eller har jag fel?
Jag har plockat System 6 frn Apple frut och krt p en SE/30. Jag skrev ju "OS 6" frut, men egentligen heter det "System 6".
http://download.info.apple.com/Apple.../System_6.0.x/

Jag r ganska sker p att de erbjuder ven nnu ldre versioner p apple.com. Har man en gammal mac-burk r system 6 en frjd p ett par-tre-fyra (?) disketter, system 7 en plga med sina femtielva disketter.

Aprop gammalt mg, s gr det ven att grva fram apples gamla unix: A/UX! Det fungerar p 68k-maskiner som har flyttals-coprosessor (eller vad det heter ) Nrdfaktor tolv, minst.
Senast redigerad av Katalysator 2008-03-22 kl. 23:30.
Citera
2008-03-23, 03:03
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Sure, d har de ven lagt ut MacOS 6.0.3 utver 7.5.3. Det sistnmnda r helt ok om man uppdaterar det till 7.5.5 krde jag fr massa r sen. Uppgraderingen mellan detta och MacOS 8 kom genom en vergngsversion vid namn 7.6, vilket inte var ngon direkt hjdare.

A/UX krvde en FPU, men blev inte ngon hjdare. Krdes p de sista Mac II, tror det var FX och ven p nn Quadra innan man lade ner det.

Dock, att frska kra gammalt MacOS p en sketen gammal PC r inte att fredra.

Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag har plockat System 6 frn Apple frut och krt p en SE/30. Jag skrev ju "OS 6" frut, men egentligen heter det "System 6".
http://download.info.apple.com/Apple.../System_6.0.x/

Jag r ganska sker p att de erbjuder ven nnu ldre versioner p apple.com. Har man en gammal mac-burk r system 6 en frjd p ett par-tre-fyra (?) disketter, system 7 en plga med sina femtielva disketter.

Aprop gammalt mg, s gr det ven att grva fram apples gamla unix: A/UX! Det fungerar p 68k-maskiner som har flyttals-coprosessor (eller vad det heter ) Nrdfaktor tolv, minst.
Citera
2009-07-02, 11:49
Medlem
Tur jag hittade denna trd! Nu har jag ftt in 6.0.3 p min gamla SE/30.

ven laddat in en massa goa spel frn http://macintoshgarden.org/
Citera
2009-07-02, 18:11
Medlem
ja, som sagt, mac blir ju lite lurigt, d det inte r en PPC du har, men vill du prova p gamla klassiska alternativ s ska vl OS/2 inte vara ngra problem, men det r nog inte alls vad du sker efter. Dock r det kul att prova p lite klassiska OS i mellan t. BeOS tipsade ngon om, och det r inte heller fel. Men jag hoppas du frstr att det mesta kommer g lngsamt.

Ett exempel; Webben, den tar ingen som helst hnsyn till vad du har fr dator, en flashsida tar extrema mngder datorkraft att "rendera" (svenskt ord?) i alla fall nr man har s lite Mhz att rra sig med.

Givetvis kan man trycka i ett GNU/Linux system, men det r inte heller s kul att kra med varken gamla Xfree eller det lite mer uppdaterade Xorg.

Som sagt, prova runt lite, det mesta kan man hitta liggandes p internet.
Citera
2009-07-03, 02:20
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerrorSnusen
Nej det r klart, det var drfr jag skrev "Letar efter GAMMALT os"
Och 10.4 r den ldsta varianten av OS X som gr att kra p Intelprocessor, Apples interna builds exkluderat. Sledes finns det inget tillgngligt OS som r gammalt nog fr din skrotburk.

Och just nu inser jag att jag svarar p ett nstan halvannat r gammalt inlgg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in